brainboxnl Geplaatst 13 november, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 13 november, 2013 sinds een paar dagen brandt smorgens het lampje van de accu. Als ik dan weg rij gaan er steeds meer lampjes branden :abs, airbags enz volgens vag-com is de spanning te laag. vervolgens valt het motormanagement uit en de automaat gaat in noodloop. Op het moment dat ik aan de kant moet is het ineens afgelopen, alle lampjes gaan uit en het probleem is opgelost. wat zou zit kunnen zijn? vrijloop pully ? spanningsregelaar ? gelijkrichtbrug ? wie heeft er ervaring mee ? thx Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 13 november, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 13 november, 2013 heb je al gemeten met de multimeter?? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 brainboxnl Geplaatst 13 november, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 13 november, 2013 ja op de accu meet ik 12,5 volt als de motor loopt zakt de spanning terug naar 11,4 volt Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Speedyace Geplaatst 13 november, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 13 november, 2013 Normaal gesproken zak de stroom even een beetje als je verbruikers aanzet, maar de spanning moet bij de moderne dynamo's in de regel wel rond de 14 -14,4 volt zitten. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 brainboxnl Geplaatst 13 november, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 13 november, 2013 klopt dank je maar waar ligt dit aan ? spanningsregelaar ? of zou er een massa kabel loshangen ? omdat het probleem steeds tijdelijk is Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Speedyace Geplaatst 13 november, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 13 november, 2013 Ik zou eerst eens de kabels langs lopen en kijken of er corrosie aanwezig is. En anders misschien toch de spanningsregelaar, wat geeft hij voor spanning als je alle energie bronnen aan hebt. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 dieselaar Geplaatst 13 november, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 13 november, 2013 Ik heb dit ook gehad maar bij mij was de accu overleden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 14 november, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 14 november, 2013 Ga er maar vanuit dat je Dynamo op is, je KAN de spanningsregelaar nakijken, meestal zijn de koolborstels op, zo niet dan is je Dynamo echt op. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 inter Geplaatst 15 november, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 15 november, 2013 Een laadspanning van 11,4V is te weinig. Ofwel zit je met een serieus ontladen batterij ofwel krijg je niet genoeg lading. De batterijspanning onbelast meten zegt niet zoveel. Er bestaan meettoestellen waar je weerstanden kan inschakelen zodat je dan de spanningsval kan zien. Dit geeft een veel correcter beeld over de capaciteit van een batterij. Merk je dat de spanning teveel terugvalt, vervang dan maar de batterij. Is er slechts een kleine spanningsval (1a2V), zoek dan maar het probleem in de ladingskring. Het "tijdelijke" probleem gok ik net zoals Vdub op de koolborstels. Je km stand is niet vermeld maar die dingen slijten nu ook eenmaal. Bij mijn gok redeneer ik als volgt : op laag toerental slepen de (versleten) borstels nog iets en geven beperkt door. Hoe groter de draaisnelheid, hoe minder contact. Correct me if I'm wrong. Ter info Mijn alternator maakt sinds vorige week een "zingend" geluid. Wagen heeft 285000 km, vrijloop werd onlangs vernieuwd bij distributieriemwissel. Rollagers zijn dus versleten. Ik wil geen reclame maken maar op ebay heb ik het volgende besteld : eBay-Artikelnummer: 400314279432 Niet OEM en ik zie wel wat ik krijg (nieuwstaat) voor 112,75€ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 brainboxnl Geplaatst 15 november, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 15 november, 2013 Dank voor jullie reakties. de passat heeft 420.000 gelopen, de dynamo is in 2007 vervangen door een gebruikt exemplaar vd sloop. Ik schat dat de dynamo nu ongeveer 300.000 km gedraaid heeft. de accu is pas een jaar oud, dus de koolborstels is voor mij ook de meest voor de hand liggende optie. helaas is de dynamo bij de v6 2.5 tdi alleen heel moeilijk bereikbaar via de service stand, van boven af dus veel sleutel werk. de regelunit (borstels met gelijkrichtbrug) van de valeo is eenvoudig te vervangen, dat is het probleem niet. (kost rond de 30 euro) ben wel benieuwd wat je voor die 99 euro gaat ontvangen, er staat geen merk bij ik heb overigens geen vrijloop pully en een 6 rib multiband, deze aanbieding van ebay is 5 rib Jos Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 inter Geplaatst 15 november, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 15 november, 2013 Sorry, had (ondanks je avatar) niet gezien dat het om een V6 ging. Waarschijnlijk gaat het dan om deze op ebay? 190933508612 Daar het blijkbaar zoveel werk is om aan de alternator te komen zou ik toch overwegen voor een nieuwe/gereviseerde daar de rollagers ook al een tijdje meedraaien. Het zou spijtig zijn om al dat werk te doen als je de koolborstels vervangt om iets later de rollagers te moeten vervangen. Ik zie wel wat ik krijg voor dat geld. Ze geven garantie en gelukkig is het voor mijn 1.9 niet zoveel werk om hem te vervangen. Veel succes alvast! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 brainboxnl Geplaatst 15 november, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 15 november, 2013 dank je , 105 euro voor een nieuwe dynamo bijna niet te geloven. 190933508612 is inderdaad voor AFB graag hoor ik van jou hoe de kwaliteit is jos Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 inter Geplaatst 15 november, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 15 november, 2013 Die van mij is onderweg maar zou een deze dagen geleverd moeten worden. Ik hou je op de hoogte! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 inter Geplaatst 29 november, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 29 november, 2013 Sorry voor de late reactie. Is ondertussen gemonteerd en alles ok. Ziet er identiek uit als originele. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
brainboxnl
sinds een paar dagen brandt smorgens het lampje van de accu.
Als ik dan weg rij gaan er steeds meer lampjes branden :abs, airbags enz
volgens vag-com is de spanning te laag.
vervolgens valt het motormanagement uit en de automaat gaat in noodloop.
Op het moment dat ik aan de kant moet is het ineens afgelopen, alle lampjes gaan uit en het probleem is opgelost.
wat zou zit kunnen zijn?
vrijloop pully ?
spanningsregelaar ?
gelijkrichtbrug ?
wie heeft er ervaring mee ?
thx
Link naar reactie
Delen op andere sites
13 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten