Ga naar inhoud
  • 0

dynamo


brainboxnl

Vraag

sinds een paar dagen brandt smorgens het lampje van de accu.

Als ik dan weg rij gaan er steeds meer lampjes branden :abs, airbags enz

volgens vag-com is de spanning te laag.

vervolgens valt het motormanagement uit en de automaat gaat in noodloop.

Op het moment dat ik aan de kant moet is het ineens afgelopen, alle lampjes gaan uit en het probleem is opgelost.

 

wat zou zit kunnen zijn?

vrijloop pully ?

spanningsregelaar ?

gelijkrichtbrug ?

 

wie heeft er ervaring mee ?

 

thx

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Een laadspanning van 11,4V is te weinig. Ofwel zit je met een serieus ontladen batterij ofwel krijg je niet genoeg lading.

De batterijspanning onbelast meten zegt niet zoveel. Er bestaan meettoestellen waar je weerstanden kan inschakelen zodat je dan de spanningsval kan zien. Dit geeft een veel correcter beeld over de capaciteit van een batterij. Merk je dat de spanning teveel terugvalt, vervang dan maar de batterij. Is er slechts een kleine spanningsval (1a2V), zoek dan maar het probleem in de ladingskring.

 

Het "tijdelijke" probleem gok ik net zoals Vdub op de koolborstels. Je km stand is niet vermeld maar die dingen slijten nu ook eenmaal. Bij mijn gok redeneer ik als volgt : op laag toerental slepen de (versleten) borstels nog iets en geven beperkt door. Hoe groter de draaisnelheid, hoe minder contact. Correct me if I'm wrong.

 

Ter info

Mijn alternator maakt sinds vorige week een "zingend" geluid. Wagen heeft 285000 km, vrijloop werd onlangs vernieuwd bij distributieriemwissel. Rollagers zijn dus versleten. Ik wil geen reclame maken maar op ebay heb ik het volgende besteld : eBay-Artikelnummer: 400314279432

Niet OEM en ik zie wel wat ik krijg (nieuwstaat) voor 112,75€

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor jullie reakties.

de passat heeft 420.000 gelopen, de dynamo is in 2007 vervangen door een gebruikt exemplaar vd sloop.

Ik schat dat de dynamo nu ongeveer 300.000 km gedraaid heeft.

de accu is pas een jaar oud, dus de koolborstels is voor mij ook de meest voor de hand liggende optie.

helaas is de dynamo bij de v6 2.5 tdi alleen heel moeilijk bereikbaar via de service stand, van boven af

dus veel sleutel werk.

de regelunit (borstels met gelijkrichtbrug) van de valeo is eenvoudig te vervangen, dat is het probleem niet. (kost rond de 30 euro)

 

ben wel benieuwd wat je voor die 99 euro gaat ontvangen, er staat geen merk bij

ik heb overigens geen vrijloop pully en een 6 rib multiband, deze aanbieding van ebay is 5 rib

 

Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sorry, had (ondanks je avatar) niet gezien dat het om een V6 ging.

Waarschijnlijk gaat het dan om deze op ebay? 190933508612

 

Daar het blijkbaar zoveel werk is om aan de alternator te komen zou ik toch overwegen voor een nieuwe/gereviseerde daar de rollagers ook al een tijdje meedraaien. Het zou spijtig zijn om al dat werk te doen als je de koolborstels vervangt om iets later de rollagers te moeten vervangen.

 

Ik zie wel wat ik krijg voor dat geld. Ze geven garantie en gelukkig is het voor mijn 1.9 niet zoveel werk om hem te vervangen.

 

Veel succes alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden