Ga naar inhoud
  • 0

Brom versus tuning


lively

Vraag

Aanstaande vrijdag wordt mijn passat 3B 99 115pk getuned.

 

Na is het nu zo dat mijn auto onder belasting wat grommerig/brommerig resoneert als hij in lage toeren rijdt (ik heb een automaat).

 

Zonder aanhanger gebeurt dat alleen rond de 1800 toeren met aanhanger (een fikse) is dat brom-toerengebied veel groter.

 

Het ligt overigens niet aan de pijp rond de Kat die is nl. net vervangen. Verder is het geluid te zwaar voor een loszittend schildje of iets dergelijks. De dealer heeft hem al een keer los van de motorsteunen gehad en weer vast gezet om eventuele spanning op te heffen. Heeft helaas maar beperkt geholpen.

 

Nou hoop ik een beetje dat een bij-effect van de tuning zal zijn, dat de motor het allemaal veel makkelijker aankan en dat dit brom-effect weer vermindert.

 

Iemand die dit kan bevestigen....?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je met een automaat rijdt is het erg verstandig zelf te schakelen, en altijd een versnelling te kiezen waarbij het toerental bij constant rijden tegen de 2200-2600rpm ligt, je olie wordt dan goed rondgepompt en de bak zal daardoor niet oververhit raken en wat vaak de levensduur verkort. In jou geval zul je dmv de TT de 4e versnelling moeten kiezen.

 

Wat betreft chiptuning kan dit zeker en verbetering zijn, een goede tuner kan namelijk het koppel veel later vrij laten komen en zodoende de bak ontzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De mijne heeft geen tiptronic.... helaas.

 

Ik laat hem tunen bij chipmeister (althans de doorstart daarvan)

 

V.w.b. het later laten vrijkomen van het koppel..: dit zou toch juist betekenen dat hij bij minder toeren nog minder vermogen heeft en daarom nog meer gromt....?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn 100 PK TDI met PD motor heeft ook een AG4 bak. Zover ik weet zijn alleen de 130 PK motoren met TT5 geleverd.

In mijn 3B van 1997 110 PK TDI VP zat ook een AG4.

 

Wat betreft brom. Dat is volgens mij afhankelijk van hoeveel vervroeging de motor heeft. Na het Tunen is mijn motor veel minder gaan brommen en soepeler gaan lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels is mijn 110pk (geen 115pk dus) motor getuned.

 

Het gebrom is er echter niet anders van geworden. Jammer.

 

Hoor wel met een tethoscoop (hoe schrijf je zoiets....) wat vreemds.

 

Daar heb ik een separaat topic over gestart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden