Ga naar inhoud
  • 0

[Opgelost] [V5 2003 -AZX] Lagering achter viscokoppeling


MOmax

Vraag

Er is een flink bonkend geluid hoorbaar na het spannen van de multiriem; dit wordt frustrerend voor mij en de monteur van de garage. De spannerrol is al vervangen, tevens de pomp tbv stuurbekrachtiging - dat alles mocht niet baten. Conclusie: de lagering achter de viscokoppeling/fan (aangedreven door multiriem) is aan het overlijden.

Daarom ben ik op zoek naar

 

1) de onderdeelnummers

 

2) de werkwijze voor het vervangen van de onderdelen? Is er speciaal gereedschap nodig, is servicestand noodzakelijk (of erger heel het front eraf)

 

3) hoeveel tijd is er nodig voor dit werk

 

Ik had dit http://vwpassat.nl/viewtopic.php?f=183&t=22067 al gelezen, maar kon de antwoorden op deze vraag daar niet vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hi Vdub, dank voor je reactie. Mijn monteur heeft moeite om het juiste onderdeelnummer te vinden en meent nu te weten dat de complete dynamosteun vervangen dient te worden (in zijn woorden een banaanvormige steun met daarin gemonteerde lagers - lagers niet los verkrijgbaar). Ik heb moeite om dat te geloven. Hoe zie jij dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

28_5_2013_13_44_54.gif

Afbeelding uit ETKA

 

28_5_2013_13_40_43.gif

Afbeelding uit werkplaatshandboek

 

't Gaat om onderdeel 7 uit de ETKA. In het gedetailleerde plaatje zie je dat er twee lagers in deze zgn. compactsteun zitten. Deze steun is alleen compleet te krijgen (a 400 euro - voorgemonteerd met lagers), maar wij willen slechts deze twee lagers vervangen. Nergens te vinden welke maat/ welk type :(

 

Problematiek lijkt sterk op topic http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=183&t=37940

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je de lagers er uit kan halen kan je ze opmeten en met een beetje geluk nieuwe bestellen.

Dat volgens Volkswagen de lagers niet te vervangen zijn wil waarschijnlijk alleen maar zeggen dat ze ze niet los verkopen.

Bij van eyle & Rutgers schwartz verkopen ze skf en dit bedrijf is een onderdeel van Eriks en heeft ook een vestiging in gouda.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden