Ga naar inhoud
  • 0

schokdempers vervangen 3B5 variant 1997 tips?


vandenbj

Vraag

Hallo luitjes,

 

Heeft iemand ervaring en daarmee tips voor het vervangen van de 4 schokdempers van een Passat 1.8T. variant , 3B5. Ik heb 4 nieuwe Bilsteins type B4 op kop getikt en heb het plan deze zelf te monteren met hulp van een sleutelaar. Zijn er nog handige weetjes en tips/" valkuilen" die mij kunnen helpen?

 

alvast dank!

 

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste forumleden,

 

Vandaag bij mijn Passat 3B de orginele schokdempers rondom vervangen door Bilstein B4 vervangingsdempers. Klus is soepel gegaan en het weggedrag van mijn Passat is weer helemaal top!

MAAR, ik hoor toch wel, met name aan 1 kant, aan de voorzijde flink wat gebonk op klinkerwegen. De nieuwe schokdempers zijn natuurlijk weer super-stug; gaat nu blijken dat er bijvoorbeeld wat rubbeers ook versleten zijn? Alles zag er best nog goed uit. Ook het toplager zag er nog goed uit , maar ik heb hier op het forum ook gelezen dat vervangen verstandig zou zijn. Is het toplager inderdaad toch vaak een probleem bij dempervervanging?

Of kan het ook het onderrubber zijn waar de vork van de onderzijde van de veerpoot in draagt?

 

groetjes,

 

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zozo een nieuwe demper met nieuwe toplager kijk dan weet je dat gebonk niet van de demper zijn, en nu weet je niet waar het vandaan komt dus moet weer de dempers los maken en dat is zonde voor je tijd toch,

 

maar goed doe eerste de toplager en dan kijk op dat het opgelost is.

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste allen en vooral Fai (dank voor alle ondersteuning!),

Vandaag de voorschokdempers weer gedemonteerd, nieuwe toplagers gemonteerd en alles weer secuur gemonteerd EN alle rammelgeluiden zijn uit het vooronder verdwenen!! Mijn 16 jaar oude Passat 3B stuurt en dempt weer als nieuw en dat zonder bijgeluiden, heerlijk!! Ik ben dus erg blij met de rondom nieuwe Bilsteins B4. Ik vond de prijs, rond de 200 euro inclusief alles op eBay ook niet te duur.

 

groetjes van een blije en tevreden Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is mooi dat het opgelost is van den Broek

 

en hoe zag het de oude toplagen rubber eruit met de nieuwe Top..... was hij veel dikker enz??

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nieuwe lagers waren dikker maar vooral niet zo uitgehard als de 16 jaar oude toplagers. De metalen kap op het lager voelde veel meer flexibel aan.

(ook bleek dat we aa n1 kant de moer op de plunjer van de schokdempers niet volledig hadden vastgedraaid.....)

gr.

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er bestaat bij een passat 3b/bg geen toplager, gezien de veerpoot niet mee draait in sturen is dit gewoon een rubber en mag wel 20 jaar zijn, en uitgehard als die maar in vorm van die schotel zit. Als je gelijk met de oude rubbers die schotel goed had vast gezet was het probleem ook verholpen.

Het is niks mee dan een rubber dop die op een metalen ring zit waar je poot mee vast komt. Veert niet doet eigenlijk helemaal niks. Alleen geleiden van de schotel met montage. En zorgen dat vulling geen metaal op metaal is. Maar goed mooi dat het klaar is.

Het lijkt wel op een toplager moet ik zeggen, maar heeft niet zelfde werking, er zit ook geen {zoals golf bv heeft} lagertje in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden