Ga naar inhoud
  • 0

Verschil 205/55 R16 om 215/55 R16


Unicorner

Vraag

Zoals een enkeling van jullie inmiddels zal weten kan ik morgen (eindelijk) m'n nieuwe Passat 3C uit 2005 ophalen.

 

Hij staat nu op winterbanden in de maat 215/55 R16 (gewicht en snelheidscode weet ik niet)

 

Ik heb nog een setje zomerbanden in de maat 205/55 R16 91H liggen.

 

Kan ik deze zonder problemen onder de Passat laten leggen? merk ik een verschil in comfort?

 

Gr. Stenar

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja, kan er gewoon onder.

 

Zitten er lichtmetalen velgen onder of stalen velgen? Om de lichtmetalen horen eigenlijk 215-55-16, maar 205-55-16 kan ook, je teller zal alleen wat meer afwijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

:lol: als je rug wat gammel is moet je niet te grote velgen nemen (of andere vering nemen), 16 inch is dan prima. Ik vermoed dat het verschil tussen 205 en 215 minimaal is. Zeer waarschijnlijk is de stugheid van een band nog meer bepalend.

Als je nog wat extra vering/demping via de banden wilt moet je alleen zorgen dat de bandendruk niet te hoog is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hij staat op lichtmetaal.

 

Maakt het qua comfort geen verschil? aangezien ik 60k km per jaar rijdt en mijn rug niet al te best is vind ik dat wel belangrijk!

 

Als een ''beginnende bestuurder'' zal ik daar waarschijnlijk niet echt verstand van hebben. Ik heb op 235-45-17 gereden en op 215-55-16, ik merk geen verschil in ieder geval... alleen met de drempels voelden de 17'' stugger aan, maar dat is ook normaal, daar zat meer lucht in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hij staat op lichtmetaal.

 

Maakt het qua comfort geen verschil? aangezien ik 60k km per jaar rijdt en mijn rug niet al te best is vind ik dat wel belangrijk!

 

Als een ''beginnende bestuurder'' zal ik daar waarschijnlijk niet echt verstand van hebben. Ik heb op 235-45-17 gereden en op 215-55-16, ik merk geen verschil in ieder geval... alleen met de drempels voelden de 17'' stugger aan, maar dat is ook normaal, daar zat meer lucht in.

Niet omdat er meer lucht in zit, maar omdat de band lager is en daardoor minder eigen dempende werking heeft. 17" is stugger dan 16" bij (nagenoeg) gelijke afrolomtrek.

 

Verschil tussen 205 en 215 op 16" zal niet merkbaar zijn. Maar volgens mij moet de Passat 3C minimaal een laodindex van 93 hebben (650 kg); deze zijn 91 (615 kg).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Niet omdat er meer lucht in zit, maar omdat de band lager is en daardoor minder eigen dempende werking heeft. 17" is stugger dan 16" bij (nagenoeg) gelijke afrolomtrek.

 

En ook omdat de band lager is idd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

toen ik m'n passat kocht lagen er ook 205 banden omheen. Autokeuring zei er niks van, ondertussen liggen er wel 215 'ers onder en ik garandeer je dat het verschil niet merkbaar is.

 

't is te zeggen... qua comfort iig toch niet, qua grip was 't verschil gigantisch, maar dat had te maken met 't feit dat ik eerst chinese hakkiewakkie rotzooi eronder had liggen toen ik 'm kocht. Dat was ff 'n bevestiging van iets waar ik al jaaaaaren bij zweer, met name:

 

KOOP NOOIT GOEDKOPE ROTZOOI BANDEN!

 

Op 'n rotonde voelde ik de achterkant uitbreken als het regende (dan moest het nog niet eens hard regenen :!: )... :bash:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden