Ga naar inhoud
  • 0

motormanagement, exhaust pressure sensor high?


Gamma_ed

Vraag

Hallo heren en dames,

 

ff jullie hulp nodig, motor management lampje ging branden gisteren, dus een uitlezing gedaan en dit kwam eruit:

 

001139 - Exhaust Pressure Sensor 1 (G450)

P0473 - 000 - Signal too High

Freeze Frame:

Fault Status: 01100000

Fault Priority: 2

Fault Frequency: 22

Mileage: 137186 km

Time Indication: 0

Date: 2013.02.26

Time: 14:45:19

 

Freeze Frame:

RPM: 1890 /min

Speed: 48.0 km/h

Load: 57.3 %

Voltage: 14.44 V

Mileage: 250 km

Temperature: 450.0°C

Absolute Pres.: 1897.2 mbar

 

Readiness: 1 1 0 0 0

 

 

Ik heb een TDC reset gedaan, om te zien of het terug keert, daarna een stuk gereden in de 4de versnelling, tussen de 2500 en 2800 rpm, en dat 20 minuten lang en zelfs 2x, om zo regenereren op te wekken, en het valt mij nu wel op dat de druk een heel stuk lager is. of vergis ik mij? zie hieronder

 

(oops: Ik heb per ongeluk de intervallen gereset, met mijn stomme kop, nu moet ik het zeker zelf bijhouden wanneer hij onderhoud nodig heeft??)

 

Hoe kom ik erachter of hij regenereert? (soot verbranden?)

 

Motormanagement lampje is nu wel uit sinds eerste reset, is daarna niet meer aangegaan, maar zie wel dat met uitlezing er nog in staat.

 

Zie alhier

 

 

1 Fault Found:

001139 - Exhaust Pressure Sensor 1 (G450)

P0473 - 000 - Signal too High

Freeze Frame:

Fault Status: 01100000

Fault Priority: 2

Fault Frequency: 1

Mileage: 137317 km

Time Indication: 0

Date: 2013.03.01

Time: 00:31:53

 

Freeze Frame:

RPM: 798 /min

Speed: 0.0 km/h

Load: 0.0 %

Voltage: 14.21 V

Mileage: 0 km

Temperature: 186.0°C

Absolute Pres.: 999.6 mbar

 

Readiness: 0 0 0 0 1

 

 

Wat te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

ja, dat klopt martijn, maar het is nogal vaag, mijn bericht verdwijnt telkens op problemcar.

Ik heb het 3x erop geplaatst en telkens weg. Moderator een email gestuurd, maar helaas.

Geen reden bekend, dus probeer het via hier...

 

Wie weet krijg ik hier ook de tips die ik goed kan gebruiken....

 

Iemand tips voor mij om het probleem op te lossen betreffende G450 sensor hoge druk? En hoe controleer ik of hij uberhapt wel regenereert?

 

Ik zou dolgraag een downpipe en chiptuning laten uitvoeren, maarja, het prijskaartje is ook wat, dus hopelijk is er een voordeligere fix...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ martijn, ga straks even proberen te meten, eens kijken of ik nog naar buiten mag. hihi

 

@ Vdub, ik ben dat vaker tegen gekomen dat de sensor kwetsbaar is. Maar wat mij de laatste tijd ook opvalt dat de wagen wat langzamer is en brandstof verbruik opeens een stuk hoger ligt...Dus misschien is de dpf filter verstopt...Maar hoe weet ik het zeker voordat ik geld uitgeef ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ga naar 01 Engine

Measuring blocks

Ga naar meetwaarde blok 8

Ga naar kanaal 75

Kijk in het derde vakje: wat staat daar?

 

En kanaal 73 eerste, tweede en derde wat staat daar?

 

Eindelijk een uitlezing

 

Kanaal 73 consumption since regneration 0,5 L distance since regeneration 0 km time since regernation 36.0

 

Kanaal 75 part de filter load coëfficiënt 15%

 

 

Ik heb geprobeerd om de dpf filter te laten regereren, maar door de drukte van het verkeer kon ik het telkens maar niet afmaken. Kan ik ook op de snel weg rijden met 100 km/h ? of werkt dat dan niet?

 

vraag mij af of ik gewoon met de auto kan rijden van het weekend, zonder meer schade te veroorzaken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had dit gevonden, zie hieronder, maar kan ik deze procedure ook uitvoeren in een hogere versnelling en dan met een snelheid van ongeveer 100 km/h?

 

Ik kan ook maar 3 meetblokken tegelijktijd meten met vcds, welke kan ik het dan het beste aanhouden?

 

 

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_procedures.html#dpf

 

DPF Noodregeneratie voor 1.4lt / 1.9lt / 2.0lt / 2.5lt TDI pompverstuiver.

•Voorbereidingen:

◦zet contact aan

◦check Module-01 (Motor) op foutcodes en los eventuele foutcodes eerst op (daarna wissen) voordat je aan de regeneratie begint

◦motor aan (stationair)

◦temperatuur koelvloeistof boven 50 °C; zie [Module-01], [Meetwaardeblokken-08], [Groep 002-4]

◦de partikel filter load moet beneden specificatie zijn; zie [Module-01], [Meetwaardeblokken-08], [Groep 075-3], VCDS behoort de gespecificeerde waarde te geven

◦let op: als de partikel filter load boven de specificatie is dan moet het partikel filter worden vervangen omdat er brand kan ontstaan tijdens de regeneratie

◦zoveel mogelijk stroomvreters AAN (lampen, stoelverwarming, voor- en achterruit verwarming, climatronic, etc)

•Sluit VCDS aan en:

◦[select]

◦[01 - Engine]

◦[Coding-II - 11]

◦maak regeneratie mogelijk door 21295 in te geven

◦[Do It!]

◦[Meas. Blocks - 08]

◦selecteer tegelijkertijd én groep 070 én groep 075.

◦[Go!]

◦meetwaardeblok 070.1: regeneratie status (xxxxxxx1 = normale regeneratie actief, xxxxxx1x = geforceerde regeneratie actief)

◦meetwaardeblok 070.3: regeneratie teller

◦meetwaardeblok 075.1: uitlaatgas-temperatuur vóór de turbo

◦meetwaardeblok 075.2: uitlaatgas-temperatuur vóór het partikel filter

◦meetwaardeblok 075.3: partikel filter load

◦meetwaardeblok 075.4: uitlaatgas-temperatuur ná het partikel filter

•Begin nu te rijden en blijf de meetwaardeblokken in de gaten houden (2e persoon is zeer aan te raden)

◦wagensnelheid tussen 30-60 km/h

◦toerental tussen 1500-2500 rpm (4e of 5e versnelling, automatische bak in tiptronic)

◦temperatuur uitlaatgas vóór de turbo (mwb 075.1) boven de 700 °C

◦de regeneratie duurt ca. 15-20 minuten; blijf net zolang rijden totdat de partikel filter load (mwb 075.3) zo laag is als mogelijk (vlakbij 0 %); let op: de uitlaat kan erg heet worden. Als de regeneratie niet lukt dan zijn er of problemen met voorwaarden tijdens het rijden, of met de hardware van de auto.

•[Done, Go Back]

•[Close Controller, Go Back - 06]

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bovenstaand regeneratie forceren heb ik net uitgevoerd, maar wat mij dus opvalt.

 

Kanaal 75 zie je het 3de vakje, dat hij langzaam helemaal naar particle filter load coëfficiënt naar 0 % zakt, dit duurt wel even! En dan vervolgens als de regeneratie is afgelopen dan zie je op kanaal 70 failed regerations 1. En vervolgens zie je op kanaal 75 dat het particle load coëfficiënt weer op 15% staat.

 

Ik vind het vreemd dat hij opeens van 0% zo in een keer op 15% komt te staan, wat is hier aan de hand? Brand de dpf filter nu helemaal schoon of heb ik het mis?

 

Maar de G450 high pressure failure staat er dus nog gewoon in...

 

Wat kan ik nu hieruit concluderen?? DPF filter goed maar sensor verstopt of kapot of ? En regenerations mislukt, is dat vanwege het forceren dat hij dit hoe dan ook meld?

 

 

ps. de wagen voelt nu wel vet veel sneller aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je moet even op zoek naar de oorzaak van de foutieve regeneratie.

Als je filter de vol raakt gaat ie kapot.

Kun je de verstuiver hoeveelheid ook even uitlezen of deze goed staat en de timing?

 

Ik denk dat je het toch in de sensor moet zoeken. Als je de sensor vervangt dient deze ook gereset te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is het soms deze groep voor de verstuivers meetwaardeblok 13 van module 01 http://www.gerritspeek.nl/vag-com_verstuivers.html

 

En voor de timing meetwaardeblok 4 van module 01 ? http://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html

 

 

Ik heb 9000 km geleden de distributieriem laten vervangen, zou hij soms ietsje verkeerd kunnen staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zou kunnen, ik verwacht het niet maar je moet de circel van mogelijke oorzaken steeds verder verkleinen om de echte oorzaak te vinden.

Niet gelijk iets gaan vervangen want je bent niet de eerste waarbij er voor veel euro's iets vervangen is terwijl de oorzaak iets simpels is of dat de oorzaak ergens anders zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De bekende G450 sensor vervangen, opnieuw ingeleerd, en foutcode is eruit! bedankt voor al jullie goede tips!, erg blij mee!

 

Uitlezing gedaan na de nieuwe sensor, zonder te regenereren.

 

Address 01: Engine (03G 906 021 NK)

 

13:41:26 Group 013: Idle Stabilization (Injection Quantity Deviation)

0.00 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 1

-0.14 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 2

-0.05 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 3

0.24 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 4

 

13:41:26 Group 070: Particle Filter (Regeneration Status II)

00000000 Status 4 Regeneration

0.0 s Regeneration Time (Total)

0.0 Failed Regenerations

0.0 Successful Regenerations

 

13:41:26 Group 075: Particle Filter (Exhaust Gas IV)

150.0°C Temperature bef. Turbo Charger

126.0°C Temperature bef. Particle Filter

15.0 % Particle Filter Load Coefficient

132.0°C Temperature after Particle Filter

 

 

Vervolgens gaan rijden, en gelijk een geforceerde regeneratie gedaan, en hij trekt het filter helemaal schoon..

 

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Address 01: Engine (03G 906 021 NK)

 

14:46:11 Group 070: Particle Filter (Regeneration Status II)

00000000 Status 4 Regeneration

0.0 s Regeneration Time (Total)

0.0 Failed Regenerations

0.0 Successful Regenerations

 

14:46:11 Group 075: Particle Filter (Exhaust Gas IV)

222.0°C Temperature bef. Turbo Charger

228.0°C Temperature bef. Particle Filter

0.0 % Particle Filter Load Coefficient

270.0°C Temperature after Particle Filter

 

14:46:11 Group 013: Idle Stabilization (Injection Quantity Deviation)

-0.19 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 1

-0.09 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 2

-0.52 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 3

0.85 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 4

Wagen is nu vet snel, hij drift nu gewoon schuin weg als je vol gas geeft, komt ook omdat wegdek nat is...Maar wat een power...

 

Maar ik heb dus verstuivers uit kunnen lezen, maar de timing lukt niet. Hij laat mij niet toe in groep 000, ook via basic geprobeerd, maar kom er gewoon niet in.

 

Hoe kan ik nou controleren of de timing goed staat?

 

Wat vinden jullie van de verstuiver waardes ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zei ik toch...gewoon die sensor vervangen en klaar.

Niks distributietiming ofzo...

Ik was eerst he.. ;) maar moest van Martijn eerst de andere mogelijke problemen uitsluiten ;)

 

Die verstuiverwaarden niet zo druk om maken, gooi maar een paar keer een flesje diesel injector cleaner bij een halfvolle tank, kan wel zijn dat het beter word.

 

Kun je ook nog een keer MWB 4 van Engine en dan vakje 4 doorgeven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden