Ga naar inhoud
  • 0

Kapotte tandempomp; wat heb ik waargenomen.


Fopperr

Vraag

Bij de vorige beurt viel het hoge oliepeil op. Tevens een aantal andere dingen die konden duiden op een kapotte tandempomp;

 

Dit is mij opgevallen en wat na vervangen weg is:

- Inhouden/haperen bij laag toerental rijden. Op sommige momenten was het echt schokken bij 80km/, maar was meer toerental afhankelijk (ca1200/1400rpm).

 

- verliezen van vacuüm zoals bijv na een nacht geen remdruk hebben, pas na starten is het weer normaal.

 

- na een lang stuk rijden op de snelweg, leek het iedere keer dat mijn auto aan het regenereren was. Zware brom alsof een intercoolerslang los ligt. Heel onrustig gaspedaal. Bij heel zachtjes intrappen wil de auto er vandoor, bij gaspedaal verder intrappen houdt hij in (alsof hij een verkeerde verbranding heeft zoals bijv bij een bromfiets die teveel lucht krijgt).

 

- hoog verbruik; mijn auto reed altijd gemiddeld 1:15,6 laatste tijd 1;14 krap. Op 80km/h weg in de 6 op de cc reed ik richting de 1:30, dat is nog niet gewijzigd dus of dit daar vandaan komt weet ik niet, maar kan me goed voorstellen dat een lekkende tandempomp het verbruik beïnvloedt.

 

- verbrande olielucht bij de uitlaatgassen; dit heb ik vanaf het begin af aan geroken bij mijn auto. Zelfde geur die je ruikt als je de olie peilt en eens aan de olie ruikt. Deze lucht is tot nu toe verdwenen. De geur van deze uitlaatgassen rook ik het meest als ik een stuk gereden had en ik de auto dan stationair liet draaien.

 

- mijn auto floot ook bij accelereren. Niet de fluit van de turbo maar alsof ergens lucht ontsnapt. Dit probleem zochten we bij de turbo en het opspoelen daarvan. Het geluid was eigenlijk alleen bij warm weer of na eens stuk op de snelweg te hebben gereden en de motor dus goed warm was. Dit geluid ging gepaard met heel subtiel inhouden. Geluid was tussen 2200rpm/3000rpm. Tot nog toe is dat geluid weg, maar dat is wel kort dag. Ik heb destijds ook een aantal slangetjes rond de n75 bij Matt vervangen. Hier zaten gaatjes in en we dachten dat hier een marter oid bij heeft gezeten aangezien de isolatie onderaan het blok ook iets aangevreten was. Iemand vertelde mij op dit forum dat dit ook met een kapotte tandempomp te maken kan hebben..

 

- natuurlijk een stijgend oliepeil.

 

- een oliewaas aan de binnenkant van mijn brandstoffilterhuis. Of dit echt door de tandempomp komt weten we niet, maar is wel toevallig.

 

- moeilijk schakelen vermoedelijk door verlies van vacuüm. Dat is tot nu toe ook minder, maar we hebben de bakolie vandaag ook vervangen. Het moeilijke schakelen ging vaak gepaard met het zware gebrom en na een stuk snelweg rijden. Als ik de koppeling eerst pompte ging het beter. Het leek alsof de koppeling niet volledig ingetrapt was.

 

Of ik alles goed geplaatst heb weet ik niet. Dit heb ik geconstateerd en is tot nu toe weg.

 

Als jullie dit ook ervaren hebben, of iets anders, of iets kunnen beargumenteren waarom wel of niet met de tandempomp te maken kan hebben, zet het er naar bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik hoor hem lopen als ik de auto op contact zet, dat moet genoeg zijn werd mij verteld.

 

Auto rijdt overigens nog steeds erg fijn.

 

Viel me vanochtend alleen op dat het rempedaal moeilijk in te trappen was, de remmen geen druk hadden toen de auto uit stond en bij ingetrapt pedaal de auto van zn plek rolde. Na starten voel je dat er druk opgebouwd wordt en hij wel remt.

 

Dit schijnt met vacuum te maken te hebben dus dacht eerst aan de tandempomp. Misschirn toch nog ergens een lek in een leiding...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toch bestaat het vermoeden dat het DPF niet goed meer is. Begin dezelfde symptomen te krijgen als Johan (speedyace) heeft gehad en wat uiteindelijk duidde op DPF en vieze/kapotte PD's...

 

Het inhouden komt nog steeds voor en waarschijnlijk is hij dan aan het regenereren. Daar komt een stank bij naar voren wat ruikt naar verbrandt rubber, veel warmte onder de auto en een gloeiend hete einddemper daarnaast een hoog verbruik (ca 1:13 gemiddeld)...

 

Tussendoor rijdt de auto fijn alleen mis soms wat vermogen, de extra Nm's op eoa manier. Laten we hopen dat dit meevalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja ik ook... ik heb via JD contact met een Duitse tuner Wimmer rennsporttechnik.. vooral actief met Porsches... dus dat zal wel goed zitten.

 

viewtopic.php?f=185&t=48005

 

Dat is het topic waar ik de rest van de info plaats.

 

Momenteel dus bezig om een mogelijkheid te vinden om zonder DPF te kunnen kachelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden