Ga naar inhoud
  • 0

EGR klep


Adriaanpassat

Vraag

Hoi ben nieuw hier op de site. Ik heb al het een en ander gelezen over een plaatje tussen de ERG klep. Er staan ook mooie foto’s op internet. Ik kan alleen nergens zien en lezen hoe dit bij mijn motor moet en waar hij zit. Ik heb een Passat uit 2007 TDI 2li 140 pk. Misschien is er al over geschreven maar ik kan het niet vinden. Heeft er al iemand ervaring hiermee met een TDI 2li 140pk? Of een verwijzing naar waar hij zit en hoe het moet?

Volgens mij zit hij net aan links, aan de achterkant van mijn motor.

Groettjes Adriaanpassat

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja klopt, zover ik weet moet er dan ook wat gedaan worden met mijn dpf. (filter) Of is dit dan niet nodig?

Een plaatje leek mij een mooie oplossing met rond 8mm er in zoals ik heb gelezen. Dan kan ik ook gelijk alles schoonmaken als dit nodig is de luchtinlaat.

Op internet zitten ze allemaal op een makelijke plaats volgens mij. Maar niet bij mijn motor type

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Adriaan, ihgv een standaard JD chip, met EGR dichtzetten in de software kun je ook bij jou in de buurt terrecht.

In Vlissingen zit een dealer van JD.

 

Anders zou ik zeggen, plan jezelf in voor de JD Meeting op 13 oktober in Lochem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoi Willem, heb jij dit ook laten doen nog je EGR klep dicht laten zetten? of alleen 35pk er bij door JD tuning. Wat is je ervaring?

Alvast bedankt.

Groetjes Adriaan

 

Wat late reactie maar bij het chippen wordt de EGR standaard, softwarematig dichtgezet zoals Matthijs al aangeeft. Dwz de ECU geeft geen opdracht meer tot openen en je krijgt geen foutmelding op je dashboard.

Vwb ervaring? Ja je merkt er verder niks van, je motor vervuilt niet meer verder, het chippen merk je natuurlijk wel, meer koppel en soepeler doortrekken in de hogere versnellingen.

Heb zelf nu net voor het eerst met 175 pk plus caravan in Frankrijk gereden en je zet hem met 90 op de cruise control en hij pakt probleemloos alle hellingen in zijn 5 met 1500 kg aan de haak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Willem, bedankt voor je reactie. Mijn auto heeft ook al 175pk maar de EGR klep is niks aan gedaan en zit er dus sterk aan te denken om deze ook nog dicht te zetten. In de hoop dat hij nog lekkerder gaat rijden en iets zuiniger al haal je dit er waarschijnlijk nooit uit?????

 

Groetjes Adriaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoi Willem,

 

een plaatje met een gat (bedoel je een soort orifice?) - waarom komt er een gat in als je de EGR softwarematig dicht zet?

 

Wanneer je bij de 3c een plaatje er tussen zet gaat het lampje van je motormanagement branden. Boor je er een gat in van 8 mm dan krijg je geen foutmelding meer maar is je EGR maar voor een deel dicht, een surrogaatoplossing dus. Wanneer je hem softwarematig laat dichtzetten hoef je er ook niks meer tussen te zetten.

Let wel: softwarematig dichtzetten betekent gewoon dat de ECU geen opdracht meer geeft via het 7 kleppen vacuümblok om de egr klep te openen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi bedankt alvast voor jullie berichtjes,

 

Ik dacht dat dit ongeveer het zelfde resultaat zou geven, een plaatje met een gat van 8 mm of softwarematig dicht zetten. Dan wordt hij toch voor 85 % dicht gezet???

Dus als ik het goed begrijp is softwarematig dicht zetten beter? Mijn auto is al getunend naar 170pk maar de egr klep werkt nog gewoon. Ik vraag me dus af of het merkbaar is als hij wordt dicht gezet, in verbruik en het rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met rijden en verbruik merk je er niks van, klep is meestal dicht, alleen bij deellast, bijv rustig rijden op cruisecontrol, dan gaat ie open.

Voordeel is dat je motor inwendig minder vervuild, maar het meeste rendement heb je wanneer je hem bij een nieuwe auto meteen laat dichtzetten, bij bijv 200.000 km is er al heel wat roet door het blok gegaan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden