Ga naar inhoud
  • 0

V5 2.3 10 klepper defect


plutosoft

Vraag

Ik start maar een nieuw topic, als vervolg op mijn topic over het vervangen van de kettingspanner waardoor de v5 de geest gaf.

Achteraf gezien is het eigenlijk een geluk bij een ongeluk, dat dit niet bij 150km/u is gebeurd.

Om te weten of het vervangen van de distributie ketting en bijbehorende zaken zin had, besloten we (mijn maat en ik) eerst de kop er af te halen, daar het kleppendeksel er toch al af was. dit is dan vrij snel te doen.

Nu bleek ook dat er 3 zuigers te veel speling hadden

de foto s zijn no even snel met een mobieltje gemaakt. De foto s spreken m.i. voor zich.

Dit is het definitieve einde van deze motor, kosten baten gerekend heb ik besloten een ruilmotor te plaatsen.

Geweldig een heel mooi blok uit een Toledo, overgenomen, nu dus alles ombouwen en uitbouwen en weer inbouwen, stap voor stap.

Wordt vervolgd....

post-16775-1423827301,8311_thumb.jpg

post-16775-1423827302,253_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

het vervolg, vorige week heeft mijn maat alvast een begin gemaakt met het loskoppelen van de motor en de voorkant gedemonteerd. Dit werkt makkelijker en geeft meteen de mogelijkheid om vuil tussen de radiator en de airco radiator te verwijderen. Na alles los gemaakt te hebben, de apparaten aan de voorzijde, en de riem verwijderd, kunnen ze niet beschadigen. alle bouten van het koppelingshuis afgehaald en met een strop de motor er uitgehaald. De rest van de week besteed aan het strippen van de seat motor, zelfs de carterpan moest er af. Gelukkig had de ruilmotor ook de injectors er in zitten, want natuurlijk brak er een stekeraansluiting van een injector van de oude motor af. Dus een overgezet en het inlaatspruitstuk gecleaned en weer in orde gemaakt, ook de brandstof toevoer naar de injectors zijn bij een seat anders, de motor ligt in een Leon dwars, dus bijna niets is weer te gebruiken in de passat. Maar het belangrijkste wel.Daar de ruilmotor 150.000 km gelopen had, toch even de kettingen nagekeken, die zijn perfect, super strak en nergens speling of slijtagen. Ook het vliegwiel en de koppeling moesten er af, gelukkig was dit van de passaat prima in orde, dus kon het zo over. Al met al een drukke week met constant vergelijken van de motoren. Afgelopen maandag de afdichting van de waterpomp op het motorblok besteld, ook anders dan passat en de hele motor nagelopen en hier en daar schoongemaakt. Dinsdag de motor er weer ingehangen, een half uurtje draaien en schuiven. Daarna alle bouten weer er ingezet en de motor steunen weer vastgemaakt. Mijn rug protesteerde genoeg om er om 15.30 mee te stoppen, maar vandaag weer rustig verder gegaan met alles aansluiten en nog enkele kleine onderdelen besteld, morgen weer verder..... :|

 

post-16775-1423827365,4212_thumb.jpgpost-16775-1423827366,7493_thumb.jpg

de oude ketting let op de onderste spanner..

post-16775-1423827366,343_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

post-16775-1423827401,1379_thumb.jpgpost-16775-1423827401,5598_thumb.jpgDe afgelopen week, ja het duurt allemaal langer dan gedacht, rustig met de tekeningen en internet bij de hand, deel voor deel weer opgebouwd. en woensdag ochtend zat de radiator en de airco er weer allemaal op. Na het afsluiten met een originele dop van het Seat waterpompgat, was de motor gereed om te testen. Ik had bedacht dat mijn maat een oog zou houden op de motor en ik op de toeters en bellen van het dashboard en de pc. Eerst de pc aangekoppeld en vcdslite opgestart, sleutel in contact en toen omdraaien en ......niets de juiste lampjes gingen branden, geen foutmeldingen op de pc. Dat zag er goed uit. Toen starten, met hooguit 1 keer ronddraaien liep de motor meteen....ik kon het haast niet geloven, niks doorstarten o.i.d. nee gewoon meteen lopen, we hoorden wel wat tikken en rammelen, maar de motor is voor enige tijd helemaal droog geweest, dus stationair laten warmdraaien en na een half uur stationair, was er geen rammeltje en geen tikje meer te horen, even een euro op zijn kant gezet op de motor want die loopt dus echt geweldig mooi. Nu de motor weer afgezet en verder met de koplampen,knipperlichten, beugeltjes klemmen etc en de neus er weer op, donderdagmiddag weer er mee naar huis gereden, nu is er alleen een irritant gepiep van een omloopwieltje van de multieriem, dus daar moet even nog een nieuwe voor komen. Na er nu 20 km mee gereden te hebben, is het alsof er niets gebeurd is. En misschien dat ik hem binnenkort even bij de dealer laat afstellen of nakijken. Ik heb nu wel wat onderdelen van een Seat leon v5 over die zet ik dan wel op marktplaats krijg ik misschien nog wat terug om de kosten te dekken. Een tot nu toe geslaagde operatie.

Hier nog even een paar foto's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

volgens mij zijn de onderblokken hetzelfde, er kan/zal alleen bijv een andere carterpan onder moeten bij de Passat ivm de neus-steun, daardoor is de montage anders, en zal de plaat achter de distributie dicht zijn(plastic) zodat de boutgaten niet meer opvallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
mooi dat hij weer goed loopt!!

kun je een v5 die dwarsgeplaatst ligt (golf,seat) altijd makkelijk in een passat leggen zonder dat er aanpassingen nodig zijn aan de motorsteunen??

 

Helaas is alleen het kale blok bruikbaar, dus cylinderblok,kop kleppendeksel blijft de rest moet omgezet worden ook de carterpan, deze heeft nl een uitsparing om over de voortrein heen te komen, de dwarsgeplaatste heeft dat niet nodig.

Sorry voor de late reactie, ben een tijdje er tussen uit geweest. Ook moet het gat aan de voorkant van de waterkoeling afgesloten worden, deze dop kan je krijgen bij de vag dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden