Ga naar inhoud
  • 0

Motoroliepeil te laag


Hanspans33

Vraag

Hallo allemaal,

 

Rond september van vorig jaar heb ik een 2.0TDI DSG BKP gekocht. Sinds de aanschaf heb ik nagenoeg alleen maar problemen gehad (voor meer info mijn eerdere bericht hier op het forum; viewtopic.php?f=185&t=42296). De problemen zijn zo constant aanwezig dat mijn vrouw er nu (bijna) op staat om de auto de deur uit te doen en te gaan kijken voor iets anders. Ik moet zeggen dat ik ook langzaamaan die neiging krijg...

 

Sinds de reparaties die we nagenoeg direct al hebben moeten laten uitvoeren is wat later door VAG techniek Nuenen het bekende stuurslotprobleem succesvol verholpen. Later kreeg ik het signaal dat het oliepeil te laag was, hetgeen door VAG destijds geduid is als het gevolg van een defect oliesensor. Deze heb ik vervolgens laten vervangen. Even daarna ging het lampje van de roetfilter aan. Na het uitlezen van de computer, opnieuw door VAG, werd dit geduid als een gloeibougie die defect zou zijn. Hierop zijn alle vier de gloeibougies vervangen.

 

Eind goed, al goed hoopten we. Omdat we nagenoeg alles (behalve de versnellingsbak) hadden vervangen, dachten we dat we nu de komende jaren zorgeloos zouden kunnen doorrijden met de Passat.

 

Nu ging zo'n twee weken geleden het oliepeil opnieuw branden, waarbij het oliepeil inderdaad wat laag stond. Hierop slechts 200ml olie bijgevuld. Nu ging vanochtend het olielampje opnieuw af, waarna ik opnieuw 250ml heb bijgevuld. Aan het eind van de middag ging het olielampje opnieuw af, waarna ik nogmaals 200ml heb bijgevuld. Ondanks deze laatste bijvulling bleef het olielampje hierna branden. Bij het bijvullen van vandaag moet ik melden dat de motor wel warm was toen ik de olie bijvulde. Ik heb tot nu dan ook nog niet goed het oliepeil kunnen meten.

 

Toch wilde ik dit al bij jullie neerleggen, met de vraag of jullie een idee hebben wat dit zou kunnen zijn. Weten jullie of er bij de BKP nog een bekend probleem is, waarmee dit olieprobleem verklaard zou kunnen worden? Of zou (hoe bizar ook, ik sta nergens meer van te kijken bij deze auto) opnieuw een defecte oliesensor een verklaring kunnen zijn?

 

Ik hoop dat jullie me wat ideeen/tips kunnen geven, want ik ben de wanhoop nabij. Ik hoor graag jullie ideeën! Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo allebei,

 

Dankjewel voor jullie snelle reacties. Brandstoffilter heb ik nog niet bekeken. Ik ben niet zo (lees; helemaal niet) technisch, dus weet ook niet hoe ik zelf mijn brandstoffilter kan checken?

 

Het oliepeil heb ik alleen gecheckt toen ik al 100km had gereden, dus lijkt me niet echt betrouwbaar.

Hoelang denken jullie dat je moet wachten tot je betrouwbaar kan peilen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je auto moet recht staan en na 5 minuten kun je prima peilen, de peilstok is wel slecht af te lezen.

Teveel olie is ook erg slecht voor de Passat, olie sensor problemen zijn mij niet bekend. Was het 't oliepeil of oliedruklampje, dan is het enginefault motor afzetten! Weet je wat voor oliepompmodule er in zit, ketting of tandwielen? En wat is de km stand?

Verder heeft een BKP vzv ik weet geen roetfilter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nadat de auto anderhalf uur heeft stil gestaan het oliepeil gecheckt. Dit zat net rond het minimum niveau.

Signaal betrof oliepeil en geen oliedruk.

Zou het kunnen dat er wel een lampje voor de roetfilter afgaat (bij VAG zeiden ze dat mijn type de enige auto is waarbij een defectie gloeibougie wordt getoond met het lampje van de roetfilter) bij een defecte gloeibougie?

De km-stand is nu 181.000km. Helaas weet ik niet wat voor oliepompmodule erin zit. Enig idee of ik hier, zonder technische vaardigheden kennis, achter kan komen? De auto is van september 2005.

 

Ben benieuwd. Las net al wat horror-verhalen over tandempomp en pompverstuivers... Word er niet echt blij van...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Om je niet al te ongerust te maken: jouw km stand is relatief laag voor een diesel van 2005, wat helaas weleens voorkomt is dat het asje van de oliepomp doordraait, zowel bij ketting- als tandwielmodules. Vervelende is dat VW je niet kan vertellen, (ik rijd zelf ook een BKP) welke module erin zit, de kans op problemen is met een kettingmodule het grootst. maar jij hebt geen olie-druk maar een olie-peil probleem. Ik zou gewoon even contact op nemen met VAG techniek Nuenen, telefoontje kost bijna niks :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Willem,

 

Dankjewel voor je bericht. Fijn om een beetje (mogelijk) gerust gesteld te worden. Kan ik wel gebruiken moet ik zeggen.

Heb al een mailtje gestuurd aan Lucas van VAG. Die kent me ondertussen ook al aardig volgensmij. En dat binnen een maand of vier...

Zou mooi zijn als dat het probleem is.

Kan ik hiermee doorrijden tot het probleem helder is (uiteraard terwijl ik het oliepeil goed houd)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het asje of de ketting hebben wel relatie met de druk maar helaas niet met het peil.

Rookt je auto ook?

 

Ik zou eerst je brandstoffilter nakijken. 5 torx schroefjes en een platte schroevedraaier. Indien de diesel vervuild is met olie lekt je tandempomp.

Als het dat niet is zou ik kijken of je een compressietest kan doen op de cylinders om te kijken naar de staat van de zuigerveren.

Turbo kan ook niet fris meer zijn.

Ik neem aan dat het blok niet uitwendig lekt? Misschien even de motor onderplaat losnemen om te kijken of het hier op drupt.

 

Als je niet technisch bent zou ik inderdaad Lucas even vragen zij moeten toch in 3 uurtjes deze zaken wel kunnen nakijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoi Willem,

 

Dankjewel voor je bericht. Fijn om een beetje (mogelijk) gerust gesteld te worden. Kan ik wel gebruiken moet ik zeggen.

Heb al een mailtje gestuurd aan Lucas van VAG. Die kent me ondertussen ook al aardig volgensmij. En dat binnen een maand of vier...

Zou mooi zijn als dat het probleem is.

Kan ik hiermee doorrijden tot het probleem helder is (uiteraard terwijl ik het oliepeil goed houd)?

 

Wanneer je oliepeil voldoende is dan kun hier wel mee doorrijden maar omdat jezelf aangeeft niet technisch te zijn zou ik zo snel mogelijk in Nuenen even een aantal zaken laten uitsluiten/ controleren, hetgeen Martijn ook aangeeft. Misschien dat ze morgen al effe kunnen kijken en jou een goed Pinksterweekend kunnen bezorgen.

Amersfoort en Nunspeet liggen niet echt op je route......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Willem en Martijn,

Dankjulliewel voor het meedenken en de suggesties. Ik rijd zaterdag even naar VAG om 'm uit te laten lezen zoals jullie al voorstelden.

Alle filters en de turbo zijn trouwens recent allemaal vervangen, dus dat zal het ws niet zijn.

Mochten jullie nog meer suggesties hebben dan hoor ik het graag. Ik laat zaterdag sowieso even weten wat de uitslag bij VAG was.

 

In ieder geval bedankt voor nu!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien was hij bij de filterwissel al niet helemaal goed op peil gebracht.

Ik weet niet of je vaste interval onderhoud hebt of long life, maar de long life olie is dunner en daardoor verbruikt ie ook wat meer.

Laat het zaterdag maar even weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goed, vandaag bij VAG geweest. Conclusie van Martin; paniek voor niks.

Mijn manier van olie bijvullen was waarschijnlijk de reden van dit rare verhaal.

Hij geeft aan dat ik telkens te weinig olie heb bijgevuld, waardoor het lampje maar bleef branden.

Alles is gecheckt en nergens aanleiding gevonden om me zorgen te maken.

Oliepeil is nu op maximaal, dus als het goed is kan ik nu weer zo'n 10k door...

 

Excuus dus voor de ophef, maar toch heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoveel onderhoud gedaan en dan bijna auto wegdoen, omdat je een kleine foutje hebt gemaakt, dat is ni zo slim :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Goed, vandaag bij VAG geweest. Conclusie van Martin; paniek voor niks.

Mijn manier van olie bijvullen was waarschijnlijk de reden van dit rare verhaal.

Hij geeft aan dat ik telkens te weinig olie heb bijgevuld, waardoor het lampje maar bleef branden.

Alles is gecheckt en nergens aanleiding gevonden om me zorgen te maken.

Oliepeil is nu op maximaal, dus als het goed is kan ik nu weer zo'n 10k door...

 

Excuus dus voor de ophef, maar toch heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!

 

Maakt niet uit Rik, wij hebben er geen vieze vingers van gekregen, tenslotte daar is dit mooie forum voor. Jij gaat weer goed het weekend in!

En een "Lampje" wat bij een 3C brandt moet je altijd serieus nemen, zeker wanneer het om olie gaat....

Het oliepeil is sowieso al lastig te controleren door die vreselijke zwarte peilstok die er inzit. Wat je zou kunnen doen is hem een keer met wasbenzine aan de onderzijde goed schoonmaken en dan inspuiten met witte of zilverkleurige verf, kan gewoon een busje van de action zijn voor 2 euro, nachtje laten drogen en je kunt een stuk beter de peilstok aflezen.

 

Fijn weekend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden