Ga naar inhoud
  • 0

Turbo geluid


Alex0405

Vraag

Hallo jongens,

 

Vanochtend is mij het volgende opgevallen.

 

Als ik de auto voor het eerst start die dag (dus een koude motor) en trek door tot +-3000 toeren hoor ik een soort whoeepp fluitje. Dit is maar heel even en voornamelijk tussen 2750 en 3000 toeren. Als ik heel langzaam doortrek hoor ik dit niet. Maar zodra de motor iets warmer is (lees: 70graden) hoor ik dit niet meer. Al trek ik met een warmere motor dan volgas door tot 3000toeren hoor ik helemaal niets meer.

 

Als ik het met de koude motor hoor is dit niet dat je het 3straten verderop hoort, maar ik hoor zelf HEEL moeilijk in de auto. Om het een beetje te kunnen horen zet ik de radio uit, ramen dicht (windgeruis weg te laten) en dan hoor ik hem pas HEEL weinig.

 

 

IS dit iets waar ik me zorgen over moet maken? Of is dit vrij normaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

hmm.. voor zover ik weet hoor je het turbo geluid al na de 2000 toeren, zo was het met onze bora 1.9 tdi en nu ook met de 3c 2.0tdi en als je daarna nog gas blijft geven gaat het geluid langzamerhand weg, dit is wat ik weet in ieder geval..

 

Over dat warme motor weet ik het zo effe niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heeft je motor andere rare geluiden?

Olie pijl?

 

Standaard is het turbo gefluit ook bijna niet te horen. Hooguit als de kat leeg is, heb je iets meer "klankkast" voor extra geluid.

Met open raam kun je het wel horen zeker als je langs geparkeerde auto's rijdt. verder is het vrijwel altijd op de achtergrond.

Bij een bora of golf is het geluid wat meer aanwezig, waarschijnlijk omdat het motorblok anders is geplaatst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn 3c 2.0 tdi, hoor je dat fluitend geluid van de turbo redelijk, als ik tenminste optrek na een rotonde, tot de 50km/h, langs geparkeerde auto's, dan hoor ik het goed, maar voor de rest zoals je al zei Dieseltje, is het vaak op de achtergrond.

 

De Golf 6 (2.0TDI CR) is zo erg isoleert, dat je nooit de turbo hoort vanuit de binnenkant.. en ik hou er wel van om de turbo wel is te horen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb precies hetzelfde zoals jij beschrijft, ik heb een 1.8 tsi. Je denkt al gauw dat de turbo bij koude motor misschien droog staat en daarom meer geluid maakt maar het schijnt zo te horen. Is al vanaf nieuwkoop zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als het zo hoort te zijn zal ik me er geen zorgen over maken.

 

Als je denkt dat het geluid ineens vreemd en onbekend is zou ik toch even naar de dealer gaan voor de zekerheid.

Op het forum kunnen we natuurlijk ook niet alles weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als de turbo stuk begint te gaan dan komt het geluid ervan wel boven de radio en windgeruis uit.

Mijn advies: lekker doorrijden.

 

Klopt helemaal,ik kan er over meepraten.

Dan komt er een geluid onder de kap vandaan waar je niet vrolijk wordt. :mrgreen:

 

En je diesel doortrekken naar 3000 toeren met koude motor kan er voor zorgen dat je dat geluid eerder gaat horen dan je wil.

Een diesel rij je op koppel en niet op toeren,bij mij komt de diesel niet boven de 2000 toeren als hij koud is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een turbo maakt bij het op toeren komen en zijn altijd een hoge fluittoon die varieert met het turbotoerental. Dat is normaal en inherent aan de constructie van een turbo. Met koude motor moet je trouwens niet doortrekken. Ik zou de 2500 toeren bij het warmrijden niet overschrijden en zeker niet te veel gas geven.

Ga ook niet te laag in de toeren. Dus geen 50 in z'n 5 of 6 bij koude motor met <1500 toeren. Een veilig bereik om warm te rijden is 1800 - 2500 toeren i.v.m. de smering. Dat de turbo een ander geluid maakt bij koude motor, herken ik wel. Mijn 2.0 TDI maakt ook een ander geluid als ie koud is, maar dan wel bij een lager toerental (tussen 1800 en 2100). Gewoon een hoge fluittoon, maar iets harder. Heeft te maken met het de variabele schoepen en toleranties. Bij een koude motor + turbo zullen de spelingen tussen de verschillende onderdelen anders zijn en dit kan zich vertalen in een ander geluid. Over het algemeen niets om je zorgen over te maken. Wel belangrijk is dat je de motor rustig warmrijdt en ook weer laat afkoelen (laatste stukje rustig rijden en evt. even stationair laten nadraaien). Alleen bij warme motor is de smering optimaal en als er iets gevoelig is voor smering, dan is het wel de turbo. Pas als je de turbo hoort aanlopen, je een keiharde, wat lagere fluittoon hoort of vermogensverlies hebt, is er echt wat aan de hand. Helaas is het dan ook meestal te laat.

Dat rustig warmrijden behoeft misschien ook wel even wat toelichting, want als ik zo 's morgens velen naar het werk zie rijden, blijkt dat het gros niet weet wat rustig warmrijden is, terwijl ze misschien van zichzelf denken het wel te weten. Rustig warmrijden is: de motor weinig belasten, dus hoge toerentallen en hoog koppel vermijden. Vooral bij een turbo diesel is dat voor velen lastig, omdat de motor ook in koude toestand lekker trekt en de verleiding van het gas te diep intrappen moeilijk wordt weerstaan. Zeker als je die ander - die zijn koude motor wel ontziet - even voorbij wil. Gewoon rustig warmrijden, alsof je een vol glas water op je dashboard hebt staan en niet mag morsen. Doe dat vooral, als je lang plezier van de auto wilt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden