Ga naar inhoud
  • 0

Stuur airbag uitzetten


SilverBullet

Vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Ik vraag me wel af of het de verzekering iets uitmaakt aangezien een airbag niet verplicht is in de auto? Of wel?

Er zijn ook zoveel mensen die een stuur vervangen door een sportstuurtje.. daarom dacht ik nou waarom zou ik dat niet doen met een origineel stuur..

 

Inderdaad wordt het veel gedaan en er rijden ook veel mensen (bewust) zonder gordel rond. En met dit laatste neem je ook een risico.

 

Als een verzekering moet uitbetalen gaan ze vaak kijken of alles klopt. Je kunt je dan voorstellen dat een verzekeringmaatschappij van een tegenpartij (indien deze schuldig is uiteraard) probeert om er onderuit te komen. Wanneer een auto, die type goedgekeurd is met airbag, op het moment van een ongeluk geen airbag had en dus niet meer voldoet aan de specificaties die gelden voor dat voertuig, zou er een lampje kunnen gaan branden bij een verzekeringsmaatschappij. Wanneer deze kan aantonen dat de letselschade (bij blijvende invaliditeit praat je over hele grote bedragen) een gevolg is (in meer of mindere mate) van het ontbreken van een airbag, dan zouden ze een deel of helemaal niet kunnen uitkeren. Het is een beetje een heel hypothetisch en heel financieel verhaal, maar denk ook aan je eigen gezondheid. En echt, een airbag maakt zo ontzettend veel uit bij een aanrijding. Net zo als het dragen van je gordel.

 

Zelf zou ik ook graag een leren sportstuur hebben of nog liever een R32 stuur, maar dan wel met airbag en dat ik vind ik toch wat te kostbaar.

 

 

Stof tot nadenken:

Wel met een elastiek van de brug afspringen of gaan parachutespringen, maar geen airbag uit je auto halen omdat je dat onveilig vindt? Of dat je in verband met de veiligheid nooit een sportauto zou kopen zonder ABS en airbags. Of dat je juist een (hele) veilige auto koopt en daarom altijd zonder gordel rijdt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Uhm... bij de formule1 hebben ze idd geen airbag om de simpele rede dat het niet op het stuurtje past.

Daarom hebben de daar HANS...

 

Head and Neck Support system

 

De Americanen gebruiken dit of het Hutchens device

Beide hebben hetzelfde princiepe.

Ze zorgen ervoor dat het hoofd niet helemaal vrij kan bewegen.

 

hans_it_works_kl.gif

 

Info:

http://www.biesheuvel.nl/shop/page/hans

http://www.hutchensdevice.com/

 

Verder zitten er tussen het inbouwen van een race stuurtje en jouw plan 1 groot verschil...

 

Bij een race stuur weet je / kun je zien dat er geen airbag in zit...

Bij een stuur dat er standaard uitziet neem je aan dat er een airbag in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het kan wel. Moet je wel een diode in de stekker zetten.

 

Ben wel benieuwd hoe deze schakeling eruit ziet. Heb net mijn std. stoel vervangen door een ASS stoel vanwege rugklachten. Krijg nu ook de Airbag fout en wil dit graag onderdrukken. De stekker onder de stoel heeft drie pinnen waarvan twee dik (+12v, massa neem ik aan) en 1 dunne pin (signaal?).

 

Vraag is dus hoe die diode (of weerstand) op de pinnen moet worden gezet.

 

Bvd,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Foto is helaas niet te raadplegen zonder registratie op het forum. Wel een bizar verhaal.

 

In dat geval stellen we even een stukje van mij ter beschikking: :lol:

 

airbag1.jpg

 

 

Duidelijk te zien dat het kortsluiting is geweest lijkt me..... :shock:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het kan wel. Moet je wel een diode in de stekker zetten.

 

Ben wel benieuwd hoe deze schakeling eruit ziet. Heb net mijn std. stoel vervangen door een ASS stoel vanwege rugklachten. Krijg nu ook de Airbag fout en wil dit graag onderdrukken. De stekker onder de stoel heeft drie pinnen waarvan twee dik (+12v, massa neem ik aan) en 1 dunne pin (signaal?).

 

Vraag is dus hoe die diode (of weerstand) op de pinnen moet worden gezet.

 

Bvd,

 

Weerstandje tussen de plus en de signaal draad...

 

Massa zou de airbag unit / gordelspanner normaliter via het chasis krijgen... Laatst nog gedaan bij een omgebouwde auto ivm invalide.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden