Ga naar inhoud

Help! Wat kan ik doen?


mivida

Aanbevolen berichten

Het is misschien wel over een technisch onderwerp maar de vraag is meer algemeen.

 

Het zit zo:

April dit jaar ging mijn automatische versnellingsbak kapot. Auto naar mijn (Bovag) garage gebracht en na een (helaas) dure reparatie mijn auto weer na 1 maand terug. De garage had mijn bak naar een gespecialiseerd revisie bedrijf gebracht. Noem ik vanaf nu X.

Binnen 1 week stond ik weer bij de garage. Tijdens het rijden schoot de auto telkens tot max toeren en wilde dan na te lang pas naar de volgende versnelling (als dit al gebeurde).

Helaas auto weer even kwijt. De bak was weer naar bedrijf X gegaan en deze de bak weer gerepareerd/gereviseerd. Uiteindelijk niet goed en weer alle onderdelen intern vervangen. (tenminste als ik alles geloof wat er gezegd is)

Dus al tellende, de bak is dus nu in totaal al 3x gerepareerd/gereviseerd. En daarna de auto eindelijk weer terug via mijn garage.

Ik twijfelde over de bak en na een tijdje toch informatie gaan inwinnen en toch maar terug gegaan naar de garage.

Als ik de auto in Drive zette ging de auto in 80% van de gevallen niet zachtjes rollen als ik de rem losliet (dus geen gas). En ik moest met koude bak 2800 - 3200 toeren maken voordat deze eindelijk wilde schakelen vanuit 1.

De auto werd compleet naar bedrijf X gebracht welke zegt weer alle delen in mij bak vervangen te hebben. We zitten nu dus op 4x.

Uiteindelijk de auto weer terug.

Maar je voelt hem al aankomen. Weer dezelfde problemen. In drive zetten en auto rolt niet en weer hoge toeren moeten maken voordat hij wil schakelen.

 

Ik vertrouw helaas mijn auto niet meer en heb om deze reden ook een vakantie naar onze buurland afgezegd omdat ik niet zeker weet of ik de rit op en neer kan maken.

 

Ik heb het weer doorgegeven aan de garage (even langsgeweest) en zij geven aan a.s. maandag bedrijf X te bellen. En mijn auto zal daar weer heen moeten. Dat zal dan voor de 5e reparatie zijn! Ps. het is behalve de 1e keer allemaal garantie geweest.

Ik ben dan weer minimaal 1 week mijn auto kwijt, krijg dan van de garage weer een oud aftrapbakkie. Wel netjes maar ook een benzine, en ik rij toch echt Diesel omdat ik veel kilometers maak. En de bezine zal ik toch moeten betalen.

Kijk voor een keertje, ach kan gebeuren maar niet om de x weken. Ik heb er geen vertrouwen in dat bedrijf X nu de 5e keer het wel goed zal gaan doen.

 

De garage zit er qua bak eigenlijk alleen tussen omdat dat ook via hun gegaan was. Bedrijf X is zelf verantwoordelijk voor de reparatie.

Wat kan ik nu als simpele consument?

- Kan ik een nieuwe bak eisen?

- Kan ik eisen dat ze mijn bak nu ergens anders later repareren en eventueel die rekening doorsturen naar bedrijf X?

- Of kan ik alleen toekijken hoe om de x tijd mijn bak weer kapot gaat en weer gerepareerd wordt en daarna weer kapot en etc etc etc.

 

Wie kan mij (proberen) te adviseren? Alvast dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

m.a.w. de versnellingbakexpert X zet de auto voor de 5e keer terug bij de garage(=opdrachtgever) zonder te kijken of alles naar behoren werkt. En de garage waar je de auto in eerste instantie hebt gebracht, zegt gewoon "jep! pikobello in orde" natuurlijk ? Kunnen ze je niet , om te beginnen, tegemoetkomen in de brandstofkosten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, je zegt niet wat voor een automatenbak je hebt?

 

Is het een AGR 4 of een TT5 ( 5bak Tiptronic)

 

Zit er wel genoeg olie in? Luisterd erg nouwkeurig :mrgreen:

 

 

En 5 keer terug is natuurlijk schandalig :angry: Ik zou ff naar een goede garage gaan voor second opinie!

 

Groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de juridische weg helemaal niet inslaan. Aangetoond is dat x er een rommeltje van maakt en de garage zit ook met een probleem nu. X dacht dat misschien : "allemaal zo gebeurd". Dus niet!. Ik zou open kaart spelen en zeggen tegen de garage dat het vertrouwen weg is, en dat je je geld terug wilt en dat ze er verder geen tijd meer aan hoeven te besteden. Indien de garage hiermee instemt,

zou ik de weg van guy inslaan. Dat is mijn mening. (en juridisch advies gaat ook geld kosten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zat zelf ook al te denken aan een nieuwe bak of geld terug.

Heb al bij de garage uitgesproken dat ik het vertrouwen kwijt ben. Ben bereid ze nog 1 kans te geven maar druk mijn garage dan ook op het hart dat het dan ook echt de laatste keer is. Zo niet dan geld terug en ga ik ergens anders heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je voorstellen aan de garage om een second opinion aan te vragen bij een gespecialeerde bakspecialist. Uiteraard omdat het vertrouwen nu weg is.

Jij draait op voor de kosten van het onderzoek en de garage regelt de reparatie aan de bak, of een revisiebak afhankelijk van het onderzoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de late reactie, sinterklaas, iets anders, garage etc kwam er tussen.

 

Maar hier het vervolg.

De garage heeft zoals gezegd contact opgenomen met bedrijf X en aangegeven dat ze deze situatie meer dan zat zijn.

Bedrijf X gaf aan dat er iets mis is met de bak zelf want alle componenten intern zijn meerdere malen al vervangen. Ze vertrouwen de bak zelf niet meer en hebben nu aangeboden een andere gereviseerde bak te plaatsen.

Dus mijn auto is nu weg en ik krijg nu een "compleet nieuwe" bak geinstalleerd.

Ik ga er (misschien onterecht) vanuit dat hiermee de problemen wel opgelost zullen zijn/worden.

 

Misschien ook handig om te weten:

Ik had ondertussen ook contact gehad met Bovag. Die adviseerde mij om de garage een (haalbare) periode te geven om de fout te herstellen. Dit moet je dus ook echt duidelijk te kennen geven aan de garage! (= belangrijk voor daarna)

Mochten zij dan niet in die periode de fout hersteld hebben dan kon ik ze in gebreke stellen. Houdt in: alles op papier zetten en aan de geschillen commisie van de Bovag (of rechter = eigen keuze) sturen. Die gaat dan beoordelen of het terecht is; of de garage daadwerkelijk de kans heeft gehad om de fout te herstellen en of ze echt in gebreke zijn gebleven.

Als ik dan in het gelijk gesteld zou worden dan kan ik mijn auto bij een andere garage/dealer laten repareren op kosten v/d garage.

Bovag gaf al aan dat dat bij mij zeer waarschijnlijk het geval zou zijn.

 

Ik ben nu deze weg niet ingeslagen omdat ik (en misschien onterecht) de garage niet wilde gaan dreigen met rechtsgang terwijl ze een naar mijn mening goede oplossing gaven. Mocht het met de "nieuwe" bak alsnog niet opgelost zijn dan zal ik deze weg zeker inslaan.

 

Iedereen in ieder geval bedankt voor de suggesties en opmerkingen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke , nu maar afwachten hoe het uitpakt, en of je daadwerkelijk een andere bak hebt gekregen?

 

En tuurlijk kan je ergens anders je auto laten maken, maar of de rekening betaald wordt door garaga X is nog maar de vraag, denk dat je dat eerst zelf mag ophoesten :(

 

Succes met het verdere verloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Eindelijk terug!

Vandaag eindelijk mijn auto weer kunnen ophalen.

 

Watskeburt?

Ze hebben zoals aangegeven een nieuwe bak geplaatst. Maar bleef slippen. Uiteindelijk kwamen ze erachter dat de computer defect was.

Deze hebben ze nu eindelijk ook vervangen (kwam uit Duitsland). Na (volgens hun) uitvoerig testen zeggen ze nu eindelijk alle problemen opgelost te hebben.

Dus nieuwe bak & computer. Kosten € 0,-

 

Ik heb aan de garage ook gevraagd voor mij op papier te zetten wat er vernieuwd is zodat ik dit bij eventuele verkoop ook kan laten zien.

Al met al een positief einde. Maar hopelijk juich ik niet te vroeg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden