Ga naar inhoud
  • 0

Druk onder olievul dop 3BG 1.8T


rubenverhaaf

Vraag

Hallo iederdeen,

 

ik ben wezen kijken bij een 3BG 1.8T

 

verder hele nette auto met 160.000 km NAP

zag geen sludge

 

echter viel mij wel op dat als ik met draaiende motor de olievuldop losdraaide deze wat loopt te klapperen ( dus er staat wat druk onder )

het is niet zo dat hij er vanaf geblazen word maar er is wel degelijk druk aanwezig...

let wel dat het blok op dat moment nog koud was, mocht dat verschil maken

 

heeft iemand enig idee of dit goed of slecht is ??

bij mijn Oudi's bijvoorbeeld was het juist een goed tegen dat de motor afsloeg als ik de dop losdraaide dus daar zat een lichte vacuum op..

kan het wezen dat deze motoren een ietsje overdruk hebben ??

zo niet is het dan een groot probleem of kan het ook gewoon de carterventilatie wezen ..

 

 

alvast bedankt voor het meedenken

 

 

mvg, Ruben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Van benzine motoren heb ik niet zo veel verstand maar carterdruk controleren doe je bij een diesel bij een goed warme motor dus een motor die echt op bedrijfstemperatuur is dus dat zal bij een benzine motor vast het zelfde zijn omdat alles zich nog moet zetten als de motor koud is.

Je zuigers zetten nog iets uit dus als hij koud is zal er altijd een heel klein beetje van de compressie langs gaan denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als de auto word aangeschaft worden er uiteraard preventief dingen vervangen..

 

bougies ( nog een specifiek type nodig ?? )

alle filters ( olie filter van een T4 2.5 Tdi )

olie ( castrol 5 w 40 )

distributie riem + looprollen

en een motorflush uiteraard ( al moet ik eerlijk zeggen dat er niet of nauwelijks slugde te zien is onder de dop )

uitlijnen ( doe ik zelf )

en een verse tank bp ultimate 98

 

dit hoor eigenlijk altijd bij mijn lijstje als ik een auto aanschaf

 

 

mvg, Ruben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En dat klapperen vd oliedop bij stationair zou ik me eerst niet zo druk over maken, carterontluchting vervangen kan altijd nog wel.

 

Mocht die verstopt zitten (ventiel in T-stuk onder inlaatspruitstuk) dan wordt de druk in het blok idd hoger. Let vooraf dus op olielekkage rondom de kleppendeksel en met name achterop het blok, daar zit de nokkenaskettingspanner. De speciale pakking onder die spanner gaat meestal als eerste lekken. Maar dus ook de pakking vd kleppendeksel kan een hogere druk nav verstopping carterontluchting meestal niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weet ik niet exact meer maar ik dacht iets van 75-80 euro, onderdelen verschillen wel wat tussen 3B en 3BG 1.8T. Ik heb de vaste buis niet vervangen maar schoongemaakt.

 

Kun je vooraf ook de eventuele codes in de ECU uitlezen? Hier heb je wellicht ook nog wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja ik ga hem sowieso eerst uitlezen, maar natuurlijk toen ik zaterdag daar was was de batterij van me laptop overleden.. zul je altijd zien

 

ik lees hem uit, sla eventuele foutcodes op en ga dan een proefrit maken waarna ik hem nog een keertje uitlees..

dit om er zeker van te zijn dat de eventuele fouten wel actueel zijn

 

de harde pijpen ga ik ook niet vervangen hoor .. alleen de slangen en de t-stukken

 

mvg, Ruben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hahaha ik heb laatst de laatste verkocht.. als ik nog eens een keer een leuke 220 tegen komen is die welkom :D

 

of een mooie S6 5 cilinder Turbo

 

die 1986 heb ik idd ook met winst verkocht puur door dat oldtimer gebeuren..

die 1988 heb ik weggedaan omdat het blok wel een beetje op het einde liep..

blijven machtige auto's die Typ44 's

 

 

Hoest Btw. met je V8 8-) die werd toch circuit klaar gemaakt ?!

 

ik stuur nu nog eventjes in een T4 2.5 TDI Dubbele cabine 135 pk 340Nm gechipt, maar hoop volgende week weer passat eigenaar te wezen

 

mvg, Ruben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
platinum bougies.

die ja, NGK PFR6Q

 

Indien gechipt beter de 7 nemen

 

Dat is meestal wel zo (+1 is een slag kouder, Bosch trouwens -1) maar in dit geval niet, NGK PFR7B is die je moet hebben als alternatief voor de PFR6Q. Vuistregel is bij 75pk meer 1 graad kouder. Indien gechipt gewoon de 6Q blijven gebruiken. Ik heb zelf de 7B in de zomer en de 6Q 's winters. Ik koop ze trouwens altijd in de UK op ebay, veel goedkoper, iets van 6-7 euro p/s. Die PFR7B zit trouwens op de 2.2T.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanmiddag een proefritje gemaakt met de Passat.

 

eerst uitgelezen, geen fouten ( op een lage accu spanning na )

daarna een stuk laag gevlogen over de snelweg + een stuk binnen door terug, ging allemaal harstikke mooi en niks bijzonders vernomen.

 

na de rit nog een keer uit gelezen en ook daar kwam niks uit.

 

echter ook met warme motor stationair draaiend blijft de oliedop vrolijk klapperen, ik weet niet zo goed wat ik daar nou mee moet... ??!!

het blok zweette niet en zag verder niks bijzonders, carterventilatie kon ik niet lostrekken daar was had ik geen tijd meer voor..

 

verder werken ook alle opties ( Highline ) op 1 na en dat was de regensensor.. is dit een vaker voorkomend probleem en simpel te verhelpen of...

ook zit die super in het half leder half alcantara met stoelverwarming en ECC.

 

dus wie o wie kan mij wat dingetjes vertellen..

 

 

 

alvast vriendelijk bedankt

 

mvg, Ruben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

mij ook niet gezien de kilometerstand.. maar als ik een beetje google dan lees ik op mercedes oldtimer forums dat dat betekend dat je blok versleten is..

ze praten hier dan wel over oude ongeblazen diesel motoren..

 

verder vind ik er niet echt heel veel over.. hij blijft het zlefde lopen met of zonder dop maakt niks uit.. het zelfde geldt voor de pijlstok..

 

doet die dat bij jou ook dan of bij andere met een 1.8 20VT

 

mvg, Ruben

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden