rubenverhaaf Geplaatst 27 november, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 27 november, 2011 Hallo iederdeen, ik ben wezen kijken bij een 3BG 1.8T verder hele nette auto met 160.000 km NAP zag geen sludge echter viel mij wel op dat als ik met draaiende motor de olievuldop losdraaide deze wat loopt te klapperen ( dus er staat wat druk onder ) het is niet zo dat hij er vanaf geblazen word maar er is wel degelijk druk aanwezig... let wel dat het blok op dat moment nog koud was, mocht dat verschil maken heeft iemand enig idee of dit goed of slecht is ?? bij mijn Oudi's bijvoorbeeld was het juist een goed tegen dat de motor afsloeg als ik de dop losdraaide dus daar zat een lichte vacuum op.. kan het wezen dat deze motoren een ietsje overdruk hebben ?? zo niet is het dan een groot probleem of kan het ook gewoon de carterventilatie wezen .. alvast bedankt voor het meedenken mvg, Ruben Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 dieselaar Geplaatst 27 november, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 27 november, 2011 Van benzine motoren heb ik niet zo veel verstand maar carterdruk controleren doe je bij een diesel bij een goed warme motor dus een motor die echt op bedrijfstemperatuur is dus dat zal bij een benzine motor vast het zelfde zijn omdat alles zich nog moet zetten als de motor koud is. Je zuigers zetten nog iets uit dus als hij koud is zal er altijd een heel klein beetje van de compressie langs gaan denk ik. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 ron1965 Geplaatst 27 november, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 27 november, 2011 Bij die km stand altijd de gehele carterventilatie vervangen en de harde leidingen goed schoonmaken. Zou hem ook nog effe flushen en dan weer nieuwe olie erin en een nieuw filter.(5W40) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 rubenverhaaf Geplaatst 27 november, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 27 november, 2011 als de auto word aangeschaft worden er uiteraard preventief dingen vervangen.. bougies ( nog een specifiek type nodig ?? ) alle filters ( olie filter van een T4 2.5 Tdi ) olie ( castrol 5 w 40 ) distributie riem + looprollen en een motorflush uiteraard ( al moet ik eerlijk zeggen dat er niet of nauwelijks slugde te zien is onder de dop ) uitlijnen ( doe ik zelf ) en een verse tank bp ultimate 98 dit hoor eigenlijk altijd bij mijn lijstje als ik een auto aanschaf mvg, Ruben Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 ron1965 Geplaatst 27 november, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 27 november, 2011 platinum bougies. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 27 november, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 27 november, 2011 platinum bougies. die ja, NGK PFR6Q Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 27 november, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 27 november, 2011 En dat klapperen vd oliedop bij stationair zou ik me eerst niet zo druk over maken, carterontluchting vervangen kan altijd nog wel. Mocht die verstopt zitten (ventiel in T-stuk onder inlaatspruitstuk) dan wordt de druk in het blok idd hoger. Let vooraf dus op olielekkage rondom de kleppendeksel en met name achterop het blok, daar zit de nokkenaskettingspanner. De speciale pakking onder die spanner gaat meestal als eerste lekken. Maar dus ook de pakking vd kleppendeksel kan een hogere druk nav verstopping carterontluchting meestal niet aan. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 rubenverhaaf Geplaatst 27 november, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 27 november, 2011 ok dat is duidelijk.. weetje toevallig op wat voor een bedrag ik mag gaan rekenen voor een compleet nieuwe carter-ventilatie ?? mvg, Ruben Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 27 november, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 27 november, 2011 Weet ik niet exact meer maar ik dacht iets van 75-80 euro, onderdelen verschillen wel wat tussen 3B en 3BG 1.8T. Ik heb de vaste buis niet vervangen maar schoongemaakt. Kun je vooraf ook de eventuele codes in de ECU uitlezen? Hier heb je wellicht ook nog wat aan. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 rubenverhaaf Geplaatst 27 november, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 27 november, 2011 ja ik ga hem sowieso eerst uitlezen, maar natuurlijk toen ik zaterdag daar was was de batterij van me laptop overleden.. zul je altijd zien ik lees hem uit, sla eventuele foutcodes op en ga dan een proefrit maken waarna ik hem nog een keertje uitlees.. dit om er zeker van te zijn dat de eventuele fouten wel actueel zijn de harde pijpen ga ik ook niet vervangen hoor .. alleen de slangen en de t-stukken mvg, Ruben Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 27 november, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 27 november, 2011 platinum bougies. die ja, NGK PFR6Q Indien gechipt beter de 7 nemen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 rubenverhaaf Geplaatst 27 november, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 27 november, 2011 dat komt later wel hahaha maar ik zal deze info allemaal op mijn lijstje zetten mvg, Ruben Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 27 november, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 27 november, 2011 Welke 200 moet eraan geloven Ruben? Ik bewaar mijn 100 Avant Turbo quattro nog maar even.. in 2015 verdubbeld de waarde Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 rubenverhaaf Geplaatst 27 november, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 27 november, 2011 hahaha ik heb laatst de laatste verkocht.. als ik nog eens een keer een leuke 220 tegen komen is die welkom of een mooie S6 5 cilinder Turbo die 1986 heb ik idd ook met winst verkocht puur door dat oldtimer gebeuren.. die 1988 heb ik weggedaan omdat het blok wel een beetje op het einde liep.. blijven machtige auto's die Typ44 's Hoest Btw. met je V8 die werd toch circuit klaar gemaakt ?! ik stuur nu nog eventjes in een T4 2.5 TDI Dubbele cabine 135 pk 340Nm gechipt, maar hoop volgende week weer passat eigenaar te wezen mvg, Ruben Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 27 november, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 27 november, 2011 platinum bougies. die ja, NGK PFR6Q Indien gechipt beter de 7 nemen Dat is meestal wel zo (+1 is een slag kouder, Bosch trouwens -1) maar in dit geval niet, NGK PFR7B is die je moet hebben als alternatief voor de PFR6Q. Vuistregel is bij 75pk meer 1 graad kouder. Indien gechipt gewoon de 6Q blijven gebruiken. Ik heb zelf de 7B in de zomer en de 6Q 's winters. Ik koop ze trouwens altijd in de UK op ebay, veel goedkoper, iets van 6-7 euro p/s. Die PFR7B zit trouwens op de 2.2T. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 rubenverhaaf Geplaatst 27 november, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 27 november, 2011 ja die bougietjes die net zoveel kosten als dat ze van goud waren gemaakt hahaha maar ja .. wie iets moois wil rijden moet ervoor betalen niet waar Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 27 november, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 27 november, 2011 platinum > goud nog steeds toch? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 rubenverhaaf Geplaatst 27 november, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 27 november, 2011 aaah vandaar dat ze die naam hebben , dacht der er gouden vonkjes uitkwamen.. maar goed uit de Uk dus, ik neem aan via Egay ?? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 28 november, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 28 november, 2011 @ruben qua buitenkant is de V8 klaar.. moet alleen de frontspoilertaartschep nog even monteren.. Ik ga ook nog wat experimenteren met 8 gaskleppen.. een 220vt zou ik ook wel willen.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 rubenverhaaf Geplaatst 1 december, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 1 december, 2011 Vanmiddag een proefritje gemaakt met de Passat. eerst uitgelezen, geen fouten ( op een lage accu spanning na ) daarna een stuk laag gevlogen over de snelweg + een stuk binnen door terug, ging allemaal harstikke mooi en niks bijzonders vernomen. na de rit nog een keer uit gelezen en ook daar kwam niks uit. echter ook met warme motor stationair draaiend blijft de oliedop vrolijk klapperen, ik weet niet zo goed wat ik daar nou mee moet... ??!! het blok zweette niet en zag verder niks bijzonders, carterventilatie kon ik niet lostrekken daar was had ik geen tijd meer voor.. verder werken ook alle opties ( Highline ) op 1 na en dat was de regensensor.. is dit een vaker voorkomend probleem en simpel te verhelpen of... ook zit die super in het half leder half alcantara met stoelverwarming en ECC. dus wie o wie kan mij wat dingetjes vertellen.. alvast vriendelijk bedankt mvg, Ruben Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 ron1965 Geplaatst 1 december, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 1 december, 2011 Wat vindt jij een lage accuspanning(hoeveel moet die zijn!!). Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 rubenverhaaf Geplaatst 1 december, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 1 december, 2011 een goede accu moet 12.4 zijn.. onbelast maar daar had ik het niet over ik had het over een foutmelding in vagcom.. de auto wou niet starten omdat de accu zga leeg was.. dit gaf dus een fout melding Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 1 december, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 1 december, 2011 Dat kapperen is dus als je de dop losdraait en laat zitten terwijl de motor draait. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 rubenverhaaf Geplaatst 1 december, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 1 december, 2011 juist Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 1 december, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 1 december, 2011 juist Lijkt me niet echt iets om je zorgen over te maken. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 rubenverhaaf Geplaatst 1 december, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 1 december, 2011 mij ook niet gezien de kilometerstand.. maar als ik een beetje google dan lees ik op mercedes oldtimer forums dat dat betekend dat je blok versleten is.. ze praten hier dan wel over oude ongeblazen diesel motoren.. verder vind ik er niet echt heel veel over.. hij blijft het zlefde lopen met of zonder dop maakt niks uit.. het zelfde geldt voor de pijlstok.. doet die dat bij jou ook dan of bij andere met een 1.8 20VT mvg, Ruben Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
rubenverhaaf
Hallo iederdeen,
ik ben wezen kijken bij een 3BG 1.8T
verder hele nette auto met 160.000 km NAP
zag geen sludge
echter viel mij wel op dat als ik met draaiende motor de olievuldop losdraaide deze wat loopt te klapperen ( dus er staat wat druk onder )
het is niet zo dat hij er vanaf geblazen word maar er is wel degelijk druk aanwezig...
let wel dat het blok op dat moment nog koud was, mocht dat verschil maken
heeft iemand enig idee of dit goed of slecht is ??
bij mijn Oudi's bijvoorbeeld was het juist een goed tegen dat de motor afsloeg als ik de dop losdraaide dus daar zat een lichte vacuum op..
kan het wezen dat deze motoren een ietsje overdruk hebben ??
zo niet is het dan een groot probleem of kan het ook gewoon de carterventilatie wezen ..
alvast bedankt voor het meedenken
mvg, Ruben
Link naar reactie
Delen op andere sites
35 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten