Ga naar inhoud

Winterbanden plicht in Duitsland


Fopperr

Aanbevolen berichten

Volgens mij is het nog steeds onduidelijk of dit nou wel of niet verplicht is in Duitsland om winterbanden te voeren en al helemaal niet welke periode.

 

Ik heb wat website afgezocht en kom uit op het volgende:

 

In Duitsland is dus geen plicht om op winterbanden te rijden van bijvoorbeeld oktober tot april. Wel wordt er gesproken over het voeren van winterbanden bij sneeuw/ijsel oid. De Politie kan je een boete geven als je geen winterbanden voert met sneeuw/ijsel (€40), maar ze kunnen je niet bekeuren als er geen winterse omstandigheden zijn. Het in het gevaar brengen van anderen (met glad weer de bocht uit vliegen oid zonder winterbanden) kan je een boete kosten van €80,-

 

Ik zelf hanteer de winterbanden vanaf 1 november tot eind maart, maar mocht het veel eerder warm worden, dan leg ik mijn zomer wielen er weer op.

 

http://www.warum-winterreifen.de/winter ... /index.php

 

Voor degene die Duits kunnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aansprakelijkheid

 

Het niet gebruiken van winterbanden (of sneeuwkettingen) terwijl dat wel verplicht is, heeft niet alleen een boete tot gevolg, maar kan ook gevolgen hebben voor de aansprakelijkheid. Raakt u in zo’n geval betrokken bij een ongeval? Dan kan dit leiden tot (mede-)aansprakelijkheid voor de schade. Ook wanneer u zelf geen schuld hebt aan het ongeval. Dit omdat het ongeval tevens een gevolg was van het rijden op ongeschikte banden. Het gevolg is dat uw schade niet volledig wordt vergoed en dat uw verzekeraar een deel van de schade van de ander moet vergoeden. Dit kan in Duitsland maar ook in andere landen een rol spelen bij het vaststellen van de aansprakelijkheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als aanvulling: een onverwachte sneeuwbui in de door Fopperr genoemde periode is geen excuus, in die periode moet je rekening houden met het onverwacht glad worden van de wegen. Dus dat geldt niet als schulduitsluitingsgrond.

Het in het gevaar brengen van anderen (met glad weer de bocht uit vliegen oid zonder winterbanden) kan je een boete kosten van €80,-

Klopt inderdaad. Maar let op dat het hinderen hier ook onder valt. Dus mocht je de bult niet op kunnen komen en je houdt daardoor andere auto's op (niet ongewoon voor nederlanders in de sneeuw :P ) dan kun je ook die verhoogde prent van 80 euro krijgen. Dus niet alleen bij ongevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies! Onder winterse omstandigheden dien je met winterbanden te rijden.

Echter wanneer het 20 graden vriest maar er geen sneeuw of ijzel oid ligt

kunnen ze je niet bekeuren wanneer je met zomerbanden rijdt.

Alleen in eerder genoemde gevallen.

 

En onder winterbanden verstaat men banden met de M+S codering op de band.

All-wheather of 4 seizoenen banden gelden dus niet!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@arjen, natuurlijk bedoelde ik oa hinderen in het verkeer, maar wat Erik zegt; ze kunnen je niet bekeuren als het keihard vriest, maar geen ijzel of sneeuw ligt...

 

@erik, All-weather is vaak M+S, toch? Ik DE monteren ze dit heel vaak bij mensen die niet veel rijden. Volgens mij staat op de meeste all-weather ook wel het M+S logo.... of mis ik iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ontdekte net dat dit blijkbaar geen wettelijke eis is, verschillen de meningen dus over dit punt. Dan zou M+S alleen dus wel afdoende zijn voor de winterbandenplicht. Exkjoes voor het uit mijn nek kletsen :mrgreen:

Zelf wil ik wel echte winterbanden hebben, want er is nogal een verschil tussen M+S-banden en echte winterbanden, de rubbersamenstelling is nogal verschillend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies!!! Gewoon winterbanden aanschaffen op een extra set velgen.

Je doet langer met je zomerbanden en je hebt zeker meer grip.

Bewezen is dat onder de 8 graden winterbanden veel veiliger zijn, ook bij regen.

 

Dus op veiligheid niet beknibbelen!! Ik rijdt al zeker 10 jaar op winterbanden. (niet dezelfde trouwens! ;-) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

natuurlijk heb je helemaal gelijk, alleen is het rijden van All-weather banden al een behoorlijk stap in de goede richting tov de zomerbanden. Grip is een stuk meer. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat iemand die 10k per jaar rijdt en in de buurt van de grens met DE woont, niet winter en zomerbanden apart koopt. Het is een goede oplossing hiervoor vind ik.

 

Zelf rijd ik ook winter en zomerbanden. Veiligheid boven alles. Ik heb nu de Vredestein wintrac extreme 235 40 18" (die me overigens veel beter bevallen dan de conti's, maar dat zal door het "W" profiel komen denk ik). Zomer vredestein ultrac sessenta XL 235 35 19". Niet de meest stille maar wel een goede band op droog en nat wegdek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

natuurlijk heb je helemaal gelijk, alleen is het rijden van All-weather banden al een behoorlijk stap in de goede richting tov de zomerbanden. Grip is een stuk meer. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat iemand die 10k per jaar rijdt en in de buurt van de grens met DE woont, niet winter en zomerbanden apart koopt. Het is een goede oplossing hiervoor vind ik.

 

Zelf rijd ik ook winter en zomerbanden. Veiligheid boven alles. Ik heb nu de Vredestein wintrac extreme 235 40 18" (die me overigens veel beter bevallen dan de conti's, maar dat zal door het "W" profiel komen denk ik). Zomer vredestein ultrac sessenta XL 235 35 19". Niet de meest stille maar wel een goede band op droog en nat wegdek!

 

Juist wel, voor de zomer gewoon mijn 18" S8 velgen en in oktober gaan de wintersloffen erop.

Wij hebben van 2001 t/m 2005 in Duitsland gewoond dus toen ben ik ermee begonnen.

En je merkt dat je bij nat weer meer grip hebt met winterbanden.

 

Ik ben persoonlijk geen fan van 4 seizoenen banden. Het is namelijk net geen goede zomerband doordat

er te veel lamellen in het profiel zitten maar er zitten net te weinig lamellen in om het een fatsoenlijke

winterband te noemen. Ik zeg gewoon 2 setjes aanschaffen!!! Qua prijs maakt het uiteindelijk niets uit.

De enige extra aanschaf die je hebt zijn de 4 extra velgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies! Onder winterse omstandigheden dien je met winterbanden te rijden.

Echter wanneer het 20 graden vriest maar er geen sneeuw of ijzel oid ligt

kunnen ze je niet bekeuren wanneer je met zomerbanden rijdt.

 

Zou 20 graden onder nul geen winterse omstandigheid zijn in Europa:?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit wordt de 5de winter met winterbanden, en nu er een kleine aankomt ga ik het zeker niet meer op zoeken. lekker straks de winter sloffies er onder. veiligheid boven alles

meen dat de anwb er nu een leuk stukje over heeft geschreven. (staat in de kampioen van deze maand)

 

@alfred, dat staat niet echt genoemd, gaat vooral om het opvriezen en dat kan natuurlijk met -20 goed gebeuren :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee men spreekt specifiek over de toestand het wegdek, daar moet dan (natte) sneeuw, ijzel of zoiets liggen.

Ik heb ooit een arrest gelezen hierover. Op een droog, schoon wegdek kun je prima met

zomerbanden rijden ook al is het koud. Dan zul je ook niet gauw in de problemen komen.

Of het verstandig is om in de winter met zomerbanden te rijden is iets anders natuurlijk.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd gewoon wanneer de kans op slecht weer (sneeuw etc) die banden er onder knallen. Ik ga met mensen niet eens meer de discussie aan of het wel of niet beter is en bij welke tempratuur. Zelf vind ik het gewoon prettig rijden.

 

Voor alle wintersporters die met de auto gaan: Winterbanden horen dan gewoon bij je uitrusting net als kettingen. Heb je die niet of vind je ze te duur moet je niet gaan.

 

Winterbanden onder de 3-4mm hebben btw ook geen functie meer als winterband. De werking is dan nagenoeg weg...

 

Even terug komend op het 4 seizoenen band: Ik had bijna nieuwe conti banden op me nieuwe bedrijfsbussie en kwam daar uitstekend de besneeuwde Alpe d Huez op. Maar zoals erik al zei. Ze zijn het eigenlijk net niet...Zeker als de profiel diepte minder word...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden