Ga naar inhoud

vraagbaak/werkplaatshandboek


erwtje

Aanbevolen berichten

Die zullen er vast wel zijn. Houd er wel rekening mee dat je ook de waterpomp vervangt en zorgt dat je de stand van de tandwielen markeert want als je met het vervangen van de riem de nokkenas verkeerd hebt staan word het een duur geintje... Ook dien je de spanrol te vervangen..

Uiteraard gaat het vervangen van de waterpomp gepaard met koelvloeistofverlies dus ook dat zul je in voorraad moeten nemen.

 

Dit is dus een secuur klusje en zeker niet aan te raden als leek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf heb het chilton boek gekocht via bol.com

 

Gewoon daar ff zoeken op Passat bij engelse boeken en er zal een lijstje verschijnen :)

 

Daar zal vast wel de juiste bij staan...

Al raad ik je idd sterk af om dit "klusje" zelf te doen als je hier geen ervaring in hebt.

Er staat namelijk niet altijd alles in een boek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb vroeger :( (15 jaar geleden) 5 jaar als revisiemonteur gewerkt van vw diesel, dat waren dan de golfjes 1 en 2 en de transporters en de de passats van die tijd, 15 en 1600 motoren, turbo was in die tijd een enkele uitzondering, de handigheid is er dus nog wel maar er is wel flink wat veranderd sinds die tijd heb ik gemerkt, ik wil toch eens kijken of dat het lukt en als ik dan het blok ronddraai met de hand en niks raakt elkaar dan zou het toch goed moeten gaan?

 

Wat ik in ieder geval weet nu is dat ik de multieriem, spanrol, waterpomp en de distributie riem zelf moet vervangen om het goed te doen. Ik heb alleen geen ervaring met het in "servicestand" zetten van het voorfront zodat ik er goed bij kan, wat ik ook nog niet weet (dit was vroeger wel zo), als de krukas (vliegwiel), nokkenas en de brandstofpomp op tijd staan moet er daarna dan nog een afstelling worden verricht aan de brandstofpomp om de timing goed te zetten met een micrometer?

Is er een speciaal tooltje nodig om de nokkenas op zijn plaats te houden tijdens het monteren van de nieuwe riem?

Spant deze spanrol zich automatisch of heb je ook gereedschap nodig voor het spannen hiervan?

 

Iemand antwoord op deze vragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen geen ervaring met het in "servicestand" zetten van het voorfront zodat ik er goed bij kan, wat ik ook nog niet weet (dit was vroeger wel zo), als de krukas (vliegwiel), nokkenas en de brandstofpomp op tijd staan moet er daarna dan nog een afstelling worden verricht aan de brandstofpomp om de timing goed te zetten met een micrometer?

Je moet de bumper eraf schroeven en dan kun je een paar grote bouten links en rechts losdraaien en dan komt het hele frame incl Radiator en Airco los, je kunt hem dan een cm of 15 achteruit trekken.

 

 

Is er een speciaal tooltje nodig om de nokkenas op zijn plaats te houden tijdens het monteren van de nieuwe riem?

Spant deze spanrol zich automatisch of heb je ook gereedschap nodig voor het spannen hiervan?

Zo snel verspringt ie niet hoor en als je alle 'tandwielen' goed markeert met rode verf kun je em later nog wel iets verdraaien met een sleutel.

 

Je moet de spanrol zelf spannen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt aan je motorcode of je de waterpomp er ook uit moet halen, ik heb zelf net afgelopen weekend de waterpomp uit mijn 1.8T APU motor vervangen zonder de distributieriem aan te raken. De nieuwe 1.8T heeft een waterpomp die wordt aangedreven door de distributieriem, daar dus wel helaas. Van andere motortypen weet ik het niet.

 

De D-riem hoef je niet zelf te spannen, dit doet de riemspanner voor je, je trekt de pin uit de spanner en de spanner wordt geactiveerd. Geen speciale tools nodig, wel de markeringen op de tandwielen goed houden / zetten.

 

Ivm het vervangen van de waterpomp en nog wat andere zaken (nieuwe lichtgewicht krukas poelie en sterkere voorste motorsteun) heb ik de Lock Carrier in service position gezet. Dit gaat relatief eenvoudig:

 

-verwijder de motoronderplaat

-verwijder 2 x knipperlicht

-verwijder voorbumper; 2x4 schroeven wielkast T25, zilveren schroef ondermidden, 7 schroeven boven T25 en kruis, ontgredelingsmechanisme motorkap losmaken, 2 x 10mm moer in knipperlicht

-verwijder alu bumper, bouten gebruik je voor de LC in SP

-verwijder 5mm inbus en T25 schroef aan beide kanten thv onderkant knipperlicht

-verwijder aan beide kanten 1 T45 bout en draai hier de bumperbouten in

-verwijder de resterende T45 bouten

-verwijder voor/onder de radiator de remleiding + temp.sensor, 2 x 10mm bout

 

Wellicht dat er ergens een slang moet worden losgekoppeld, bij de 1.8T moest ik tevens de slang van de vaste IC buis naar SMIC loskoppelen

 

Schuif vervolgens de LC over de bumperbouten naar voren, om de LC daar te houden heb ik er 2 blokjes hout thv de LC koppeling tussengedrukt.

 

Afhankelijk van je motortype tbv het vervangen van de D-riem zijn er verschillende procedures. Hier een paar voor de 1.8T:

 

http://www.passatworld.com/forums/showt ... p?t=167704

 

http://www.taligentx.com/passat/maintenance/timingbelt/

 

Ik heb ze zelf ook gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

He Erwin,

 

Ik heb laatst voor mijn passat ook een handboek gekocht via internet.

Het is getiteld: So wird's gemacht - vw passat ab 10/96

isbn: 3-7688-1026-7

bijna al het mogelijke onderhoud/reparaties worden behandeld

Was wel in het duits maar kreeg er keurig een klein autotechnisch woordenboek bij.

 

Dit is het adres van de site:

http://www.asnbooks.nl/ShopASN/enter.ht ... wagen.html

 

Met vriendelijke groet,

 

Kris

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden