Ga naar inhoud
  • 0

RNS 315 TMC informatie


Eric

Vraag

Is er iemand die weet of de RNS 315 om kan gaan met de "nieuwe" TMC informatie die o.a. via 3FM wordt uitgezonden?

Mij huidige RNS 300 kan namelijk sinds een paar weken geen TMC meer ontvangen via 3FM omdat men blijkbaar uitgebreidere TMC informatie uitzendt die gecodeerd is (VIDEXTRA). :(

 

ZIe tekst van site van de VerkeersInformatieDienst:

 

VIDBASIS is een TMC-dienst die wordt uitgezonden via de zenders Radio 1 en Radio 538. Deze dienst bevat alleen de file informatie van de A-wegen. Deze informatie kan door ieder navigatiesysteem waarmee TMC ontvangst mogelijk is, worden ontvangen.

 

VIDEXTRA is een TMC-dienst die wordt uitgezonden via Radio 2 en 3FM. De netten vormen één groot virtueel netwerk met een uitstekende ontvangstdekking.

 

VIDEXTRA bevat naast de verkeersinformatie van de A-wegen ook file-informatie van de N-wegen, wegwerkzaamheden en flitsinformatie. Voor het ontvangen van de informatie is het noodzakelijk dat de ontvanger de informatie, die versleuteld wordt uitgezonden, goed decodeerd. Hiervoor zijn met een aantal belangrijke leveranciers van navigatiesystemen overeenkomsten gesloten.

 

Eric.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Is dat TP symbool hetzelfde als TMC?

Bij mijn RNS300 namelijk niet, als daar die TP aanstaat schakeld hij over naar een andere zender als daar verkeersinfomatie wordt genoemd door b.v. de ANWB. Het TMC staat apart aan en is alleen tekst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In de zenderlijst staat als het goed is achter de zendernaam "TP" en vervolgens ook nog "TMC".

Heb je zo'n zender geselecteerd dan kun je dus TMC informatie ontvangen die weer door je navi gebruikt wordt om de snelste route (Dymamisch) te berekenen. Daarnaast kun je op het TMC knopje drukken om de actuele filelijst te zien op je scherm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je op de RNS 315 dan geen twee ontvangers, zoals in de RNS 510?

Daar kan je ook wel je TMC zender kiezen in het setup menu (of gewoon willekeuring laten kiezen), maar dat is volledig onafhankelijk van de zender waar je naar luistert. Ik dacht dat het al van de MFD1 geleden was dat het zo werkte, en zelfs daar kon je al een aparte TMC box op aansluiten...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even gekeken op navishop.nl, hier staat beschreven :

 

 

Volkswagen RNS 315 Originele fabrieks navigatiesysteem

 

Volkswagen RNS 315 Originele fabrieks navigatiesysteem dit is een originele Volkswagen breedbeeld navigatie voor diverse Volkswagen modellen. Naast de vele mogelijkheden heeft het systeem ook ingebouwde TMC functie. Alle verkeersberichten zoals files en ongelukken toont het systeem weer. Het systeem berekent indien gewenst de snelste route om alle verkeershindernissen heen.

 

 

Eigenschappen

 

- 5-inch TFT kleurendisplay met 3D-kaart weergave en touchscreen

- West Europa in flashgeheugen

- Bluetooth handsfree functie

- Dynamische route begeleiding

- Radio met twee FM-tuners

- DVD-speler voor navigatie-DVD

- Afspeelmogelijkheid van Audio of MP3 Cd's

- Volkswagen bedieningslogica

- Twee geïntegreerde MMC/SD kaart lezers voor MP3-bestanden

- Hoofdfuncties in een oogopslag.

- De DVD-speler maakt het mogelijk om probleemloos door heel West Europa te navigeren en kan ook Cd`s met MP3-bestanden en gewone Cd's afspelen.

- AUX-in aan voorzijde geschikt voor externe MP3 speler

- Bediening mogelijk via Volkswagen multifunctioneel stuurwiel

 

Volgens mij dus wel...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Twee tuners wil nog niet zeggen dat er een automatisch tbv TMC gebruikt kan worden. Volgens mij kan je in de RNS-510 instellen of je de tweede tuner voor radio-ontvangst (=onmerkbaar automatisch overschakelen naar een sterkere zender tijdens het autorijden) of voor TMC wil gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Onmerkbaar overschakelen is de functie van de diversity antenne switch.... je schakelt niet over van ontvanger, maar van antenne...

Bij de 510 kan je alleen een voorkeur TMC zender kiezen of automatisch laten kiezen, je kan die niet voor iets anders dan TMC gebruiken.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De RNS315 heeft een werkende TMC, terwijl er daarnaast ook op het scherm getoond wordt hoe hard je ter plaatse mag rijden.

Héél Europa staat in het flash-geheugen, wardoor je het SD-slot kan gebruiken voor een SD-kaart met bijv. MP3's.

 

Ik ben er overigens nog niet achter hoe ik kan zien welke versie de kaart heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Door op Navigatie te gaan staan en dan te kiezen voor Setup>Database>Informatie kom je erachter welke versie kaartmateriaal gebruikt is.

 

Bij mij staat West Europa 0031 en dar zit dan ook Griekenland, Tjechië, Hongarije, Slovenië bij, dus m.i. iets meer dan West Europa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Door op Navigatie te gaan staan en dan te kiezen voor Setup>Database>Informatie kom je erachter welke versie kaartmateriaal gebruikt is.

 

Bij mij staat West Europa 0031 en dar zit dan ook Griekenland, Tjechië, Hongarije, Slovenië bij, dus m.i. iets meer dan West Europa.

 

Staat er geen versienummer bij ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben in het bezit van een 2 maanden oude passat met een RNS315 navigatiesysteem met de laatste kaartupdates 0031.

 

Het is helaas bij mij niet mogelijk om tmc informatie van 3fm te kunnen ontvangen :( !

Ook de 2e tuner komt maar langzaam opgang :x . Als ik wegrij met de auto en hij staat op 3fm dan duurt het zeker 20 minuten voordat de 2e tuner verkeerinformatie binnen haalt.

 

Meestal luister ik eerst maar een paar minuten 538 of sky radio totdat ik verkeersinformatie heb en daarna schakel ik over naar 3fm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden