Ga naar inhoud
  • 0

Storing ABS & ESP


Klays

Vraag

Hallo allemaal,

 

Ik heb al een hele tijd een knipperlichtrelatie met mijn lampjes van het ESP en ABS, die de ene keer wel branden en de andere keer weer niet. Ik heb er een beetje een patroon in gevonden: als het er droog is, branden ze wel en is het vochtig weer, dan branden ze niet (is dat Hollandse weer toch nog een keer ergens goed voor :wink: )

 

Hier op het forum zie ik dat de remlichtschakelaar een veel voorkomende oorzaak is, maar bij mij branden de remlichten wel alledrie. Dus volgens mij kan het dat niet zijn.

 

Afgelopen week bij de dealer geweest en de auto laten uitlezen.

Het uitlezen gaf volgens de dealer een defecte ABS-sensor aan, deze is gisteren vervangen (à € 250,=!!).

Na het vervangen zou ik naar huis rijden en één keer raden wat bij het starten weer vrolijk ging en bleef branden..... Juist, beide lampjes!

Meteen de auto weer laten uitlezen en ook nu werd de foutmelding door dezelfde (inmiddels vervangen) ABS-sensor veroorzaakt.

Degene die mij geholpen heeft zei dat het nu waarschijnlijk aan het resetten lag, dat hebben ze nogmaals gedaan en voila, weg lampjes. Met een gelukzalig gevoel (en een lege beurs) naar huis gereden.

 

Een uurtje later moet ik weg, start de auto.... Verschijnen de lampjes wéér! :evil:

Direct weer langs de dealer en ook daar weten ze 't even niet. Afspraak gemaakt en donderdag mag mijn Passie weer uit logeren.

 

Vandaag tweemaal weggeweest met de auto en de lampjes gaan keurig na het starten uit (want: een echte herfstdag :wink: ).

 

Heeft iemand hier nog een lumineus idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Afgelopen donderdag de auto bij de dealer neergezet en een mooie Skoda Fabia meegekregen...

Aan het einde van de middag een telefoontje gekregen, met de volgende mededeling:

"We hebben de bedrading doorgemeten en er zal een draad vervangen/omgelegd moeten worden ivm een te hoge weerstand". Dit klusje kon niet eerder dan vrijdag geklaard worden". Kreeg ook meteen de vraag of ik het erg vond om nog iets langer in de Skoda te moeten rijden... :?

 

Vrijdagmiddag het verlossende telefoontje gekregen: de auto is klaar! 's Middags naar de dealer gereden en te horen gekregen dat ze de draad om hadden moeten leggen en dat daar nogal wat tijd in was gaan zitten. Na het verhelpen van de storing hebben ze een flink grote proefrit gemaakt en de storing heeft zich niet weer voorgedaan.

 

Uiteraard heb ik gevraagd hoe ze om willen gaan met de kosten.

De deal die ze aanboden was als volgt: ik betaal het vervangen van de ABS-sensor en de rekening van het oplossen van de fout in de bedrading, nemen zij voor hun rekening... Uiteraard zijn de kosten voor het vervangend vervoer ook voor hen :roll:

 

Eerst de auto maar eens gestart (met toch wel een iets ongemakkelijk gevoel). Ik draai de sleutel om, de motor springt aan en ook de lampjes. Ach, dat is natuurlijk normaal... De lampjes gaan bij het starten branden en doven daarna!

Domme ikke... :P

Alhoewel........... Ik ben bang dat de lampjes pas gaan doven, als ik de auto uitzet. Dat maar eens geprobeerd en ja hoor: de lampjes zijn weer uit.

 

Maar dat was voor de "reparatie" ook al zo :!: Met andere woorden er is niks veranderd. Voor de zekerheid de auto nog maar eens gestart, je weet maar nooit. Voor hetzelfde heb ik 't me verbeeld.

Helaas! Ook bij de tweede keer starten blijven de lampjes branden :angry:

 

Meteen weer naar binnen gegaan, waar ze de bui al zagen hangen en meteen het verzoek deden om de auto weer in de werkplaats te zetten. Daar is de auto wéér uitgelezen en wéér komt dezelfde foutmelding tevoorschijn. Iedereen stond erbij met verbouwereerde blikken. En ik? Ik word vrij moedeloos hiervan :cry:

 

Gelukkig mag ik de Skoda weer meenemen, raakte er al aan gehecht :mrgreen:

 

Maandag niets gehoord van de dealer.

 

Dinsdag in de loop van de middag een telefoontje: ze hebben de oorzaak nog steeds niet gevonden. Zijn en blijven er druk mee bezig en verwachten vandaag (woensdag) te kunnen bellen met positief nieuws.

 

Ik ben benieuwd!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Niet meer naar de dealer gaan, ze kunnen blijkbaar je probleem niet in 1 keer oplossen en blijven maar zaken vervangen die er niet toe doen. Het is voor 99% de ABS module. Mochten ze erachter komen dat het de ABS module betreft, deze niet door de dealer laten vervangen, kost iets van 750 euro terwijl ze weten dat er een fabricagefout in zit. Je kunt ze nl. veel goedkoper laten repareren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De dealer is er inderdaad achter gekomen dat het de ABS module is. Reparatie kom -zoals DM al zei: op ongeveer €750,=.... Met alle andere kosten erbij zou het op een totaalbedrag van € 1.450,= komen.

 

Ik ben vandaag bij de dealer geweest om dit door te spreken. Ik ben er namelijk niet van gediend dat zij een relatief "simpel" iets, zo moeilijk hebben gemaakt. Uit bovenstaande reacties en overige stukken op dit forum is te achterhalen dat de ABS module hoogstwaarschijnlijk de dader was.

Ze hadden (de kosten van) het vervangen van de ABS sensor en het veranderen van de bedrading kunnen voorkomen, door hun kennis eens goed te gebruiken.

 

Uiteindelijk hebben we een deal kunnen sluiten, die voor zowel hen, als mij aanvaardbaar is. Eindelijk komt mijn Passat weer op zijn plek te staan.

Dat laatste is voor mij toch wel het belangrijkste.

 

Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken.

Wat mij betreft mag hier een slotje op.

 

Gr. Klaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden