Ga naar inhoud

Aankoop Passat 2005?


henkdo

Aanbevolen berichten

We rijden nu een Passat uit 1998 met 325000km maar willen overstappen naar een jonger model, budget ongeveer 7000 Euro.

 

Volgende auto hebben we in overweging:

 

Volkswagen Passat Turijn Sportline 1.9 TDI Variant 96KW 2005 met 6 versnellingen. Luxe uitvoering.

Wel 220000 km op de teller van een particulier. Grijs/zilver van kleur.

Voordat we tot koop overgaan wordt de auto eerst woensdag door een keurmeester van autokennis.nl gekeurd.

 

Ik zie dat de auto o.a. beschikt over

- Aluminium interieur (wat moet ik me hierbij voorstellen?)

- Audio Radio/CD/MP3 - speler Blaupunkt Travelpilot met VW-navigatie

(werkt deze navigatie goed / mensen met ervaring?)

 

We hebben ook nog gedacht aan de Passat van het nieuwere model 2006 maar deze zijn bij particulieren nu zo vanaf 8.500 Euro en dat gaat ons budget wat te boven.

 

Hebben jullie als kenners nog tips/adviezen mbt deze auto?

Specifieke dingen waar we op moeten letten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De turijn is van het type 3BG. Ik lees met 6-bak en is een dijk van een motor en een zeer goede auto.

De 220.000 kilometer is geen enkel probleem als het maar echte kilometers zijn, dus raadpleeg NAP.

 

Ik heb in mijn zakelijke auto ook de travelpilot van Blauwpunkt en deze werkt uitstekend. Op de torrent sites zijn de 2009/2010 versies te downloaden zodat je een redelijk recente kaart hebt. Origineel kopen kan ook en kost circa 140 euro voor de Benelux.

 

De nieuwere type is de 3C. Deze zijn helaas wat minder betrouwbaar dan de 3BG. Tandempomp, opvoerpomp in de tank, stuurkolommodule en krakende ophangrubbers zijn aan de orde van de dag.

 

Ik zou zeker de 3BG aanraden.

 

Kijk met een proefrit gewoon alles eens rustig na. er is hier op de site ergens een overzicht met aandachtspunten.

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Aluminium interieur (wat moet ik me hierbij voorstellen?)

 

Alle Sportline uitvoeringen (en sommige Highline's ook dacht ik?) hebben aluminium/netzoptik inleg in het dashboard en de handgrepen op de deur. Dit geeft gewoon een wat deftiger/sportiever tintje dan zwart plastic zoals de comfortine. Een highline kan ook nog wat houtsoorten hebben.

Zie deze link voor wat details en foto's: http://www.passatplus.de/umbauteile/dekor/dekor.htm

Bovenaan deze pagina staan alle beschikbare soorten op een rij, klik op foto voor vergroting. De 2e Netzoptik is dus van de Sportline.

 

Klinkt als een mooie 3BG hoor! Succes en hou ons op de hoogte! Zijn fijne en goede auto's, zeker ook van het laatste modeljaar zoals die jij gaat bekijken.

 

edit: bij goed onderhoud is 220.000 geen enkel probleem. Let er even op dat bij de 2004/2005 TDI's de distributieriem om de 120.000km vervangen moet worden. Waarschijnlijk is die dus binnenkort weer aan de beurt (de eerste zal wel iets eerder dan precies 120k vervangen zijn). En verder natuurlijk de staat van andere slijtagegevoelige onderdelen of die recentelijk al gedaan zijn zoals kabelboom in de kop en homokineet-stofhoezen. Daarnaast de gebruikelijke punten zoals remmerij enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gerben bedankt voor je info en link!

Distributieriem is vervangen bij 121000 km. Volgens info bij garage zou de vervangingstermijn van de distributieriem bij deze passats inmiddels zijn gesteld op 150.000 km. Weet iemand of dit klopt?

Ik ben verder niet zo technisch en ga er van uit dat bij de aankoopkeuring wordt gekeken naar de slijtagegevoelige onderdelen.

Enige minpunt aan de auto lijkt nu een kleine bumperschade aan de achterkant die de verkoper vorig weekend heeft opgelopen. Volgens hem ca. 12 cm lakschade aan de bovenkant van de bumper

Hij heeft een indicatie van http://www.kleinschade.nl dat dit gerepareerd kan worden voor ca. 170 Euro.

Lijkt mij een beetje weinig. Iemand ervaring hiermee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels is de auto gekeurd en blijkt in prima conditie te zijn. Geen onderdelen die op korte termijn vervangen moeten worden. Remblokjes zijn over ca. een halfjaar aan vervanging toe. Schade aan bumper wordt getaxeerd op 200-250 Euro. Auto krijgt een dikke 8,5 van keurmeester.

Morgen gaan we auto dus normaal gesproken kopen. Heb er zin in.

 

Nu nog onze oude Passat TDI 1998 variant met 327000 km. verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gerben bedankt voor je info en link!

Distributieriem is vervangen bij 121000 km. Volgens info bij garage zou de vervangingstermijn van de distributieriem bij deze passats inmiddels zijn gesteld op 150.000 km. Weet iemand of dit klopt?

 

Nee het is andersom, de termijn voor een distributieriem was 90.000km en is later verhoogd naar 120.000km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

beetje off-topic... vw doet net alsof de auto dan pas bij 120k een nieuwe distri hoeft te hebben, maar er staat dan waarschijnlijk bij de de auto bij 90K gecontroleerd moeten worden op de distri. Als de garage de auto laat doorrijden tot 120k en de distri knapt ondertussen.... zijn zij natuurlijk verantwoordelijk.

 

De 3c die ik rijd (uit 02-2008) moet officieel ook bij 150k een nieuwe distri hebben maar moet bij 120k gecontroleerd worden.

 

Succes met de auto trouwens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 months later...

Inmiddels de Passat 3BG 2005 130pk gekocht en bij Jos laten chippen.

Bevalt prima tot dusver. Ik zal binnenkort even wat foto's laten zien als ik hem gepoetst heb.

Het middelste luchtrooster wil ik vervangen.

Nu kan ik via Ebay in Engeland een nieuw rooster kopen.

De verkoper stelt echter dat het gaat om een rooster in de kleur platinum en dat mijn dashboard waarschijnlijk de kleur antraciet heeft.

Ik dacht altijd dat de passat 3BG dashboards in 3 kleuren waren uitgevoerd (zwart, beige en grijs) maar blijkbaar zijn er meer kleurnuances (of komt het onderdeel uit een ander type vw?)

 

Weten jullie wellicht hoe dit zit en zal het rooster wel/niet goed kleuren bij mijn dashboard?

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je een linkje? Platinum klinkt als een Skoda kleur.

 

DASHboards, dus niet je middenconsole of raamwerk rond de radio hebben in 2004 ook nog een licht zwarte kleur gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laaste lichting 3BG's, met de knippers in de zijspiegels, hebben inderdaad een donkergrijs/antraciet kleurig interieur. En dan niet alleen dashboard maar ook stoelen en deurbekleding enz.

Kost nieuw bij VW toch wel rond de 80 euro zo te zien maar dan weet je wel zeker dat je aan de hand van je kenteken de juiste krijgt. Je hebt ze ook nog met/zonder lichtje erin en verschillende kleuren.

 

Ik gok dat je deze moet hebben: 3B0819728D 75R

zoals hier: http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=21394647

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reakties.

Dit is linkje ebay: http://cgi.ebay.com/VW-PASSAT-1997-2005 ... 43a84c982b

Kost incl. verzenden ca. 70 Euro maar is wel nieuw. Art.nr lijkt mij wel voor VW.

 

Linkje Bildelsbasen heb ik ook eerder gezien. Komt incl. verzendkosten op 750 SEK = ongeveer 75 Euro en 2e hands.

 

Bij VW dealer kost onderdeel ca. 95 Euro, is nieuw en je weet zeker dat het OK is.

Denk dat ik hier maar voor ga. Heb verder niets op internet kunnen vinden. Zwart zie je veel meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let wel even op dat volgens mij bij de laatste 3BG-modellen de roosters zonder verlichting zijn, bij eerdere modellen zit er wel verlichting in. Je zou de gelegenheid te baat kunnen nemen om e.e.a. te upgraden. Hier op dit forum is daar wel meer over te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden