Ga naar inhoud
  • 0

Turbo en de computer


Ruben Bron

Vraag

Afgelopen vrijdag de accubak schoongemaakt in verband met een zwembad. Maar nu het volgende; om erbij te kunnen heb ik de accu moeten verwijderen. Ging allemaal prima, maar nu zijn de motoreigenschappen enigszins veranderd? Toen ik de auto kocht, zaten de PK's vooral onderin het toerental, zo tussen stationair en de 2000 toeren. Het was mogelijk om 50 in zijn 5 te rijden, en als je dan gas gaf, ging ie prima vooruit. Niet met spinnende wielen natuurlijk, maar de motor had hier weinig problemen mee.

Nu de accu een tijdje los is geweest, zitten er geen PK's meer in dit bereik maar vliegt de turbo er bij 2200 toeren erin. Dit deed mijn Golfje vroeger ook. Als ik nu 60 in zijn 5 rij, en gas geef, gebeurt er niks. Ik zal dan terug naar de 4 of 3 moeten schakelen om zo te kunnen accelereren.

Mijn vraag is dan ook of de auto getuned was, en deze instellingen nu verdwenen zijn. Of is het gewoon een kwestie van de computer weer leren dat ik niet hoog in toeren rij en dat ik daar de PK's nodig heb...

Zie graag jullie reacties tegemoet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Thanks voor het meedenken.

Echter, de LMM is volgens mij in orde.

De auto springt bij 2000 toeren lekker vooruit, en blijft dan ook gewoon trekken.

Ik heb het idee dat de vorige eigenaar veel met een aanhangwagen heeft gereden.

Zou hierdoor de computer zelf bepaalde instellingen kunnen aanpassen om zo bijvoorbeeld het wegrijden te verbeteren??

Op zich kunnen de huidige instellingen er prima mee door, temeer omdat het mijn koppeling spaart.

Maar ben benieuwd of het allemaal ook kan....

 

Greetzzz

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, de computer doet daar niks mee.. misschien zit je schoepverstelling van de turbo vast? Doe anders eens een actuatortest van die schoepverstelling en kijk dan even OF het stangetje idd een cm of 1,5 beweegt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Euh.......

 

ik snap veel, maar dit is voor mij toch echt abacadabra :-)

Maar ik heb gisteren ff de boel getest, en toch trekt de auto prima op. Ik zal vanavond even proberen een filmpje op Youtube te plaatsen, dan kun je zien hoe vlot 'ie weggaat...

Maar als je een korte uitleg doet waar dat stangetje zit, dan wil ik daar ook eens naar kijken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren experts...

 

Allereerst mijn dank voor het boekwerkje. Heel wat van geleerd.

Tevens ben ik onder de motorkap gaan kijken en kon in eerste instantie niks ontdekken.

Tot ik alles weer eens gaan nalopen, onder andere onder de kap die over de accu ligt.

Nu blijkt de aansluiting van de vacuumslang op de rembekrachtiger kapot te zijn. Niet dwars door, maar hij zit er ook niet lekker meer op en lekt.

Waarschijnlijk met het terugplaatsen van de accu is deze kapot gegaan. En ik ben nog wel zo voorzichtig geweest...

Maar aan de hand van het boekwerkje en de lekke aansluiting kan ik een en ander aan elkaar linken. Of zit ik helemaal verkeerd.

Als ik het goed begrijp, hebben de rembekrachtiger en de onderdrukdoos beide onderdruk nodig. Als de slang lekt, is dit waarschijnlijk onvoldoende...

Roept u maar als ik het fout heb, ook als ik warm ben :-)

Wordt in ieder geval zo snel mogelijk vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag aan de slag geweest, en bij een sloperij de juiste slang met stukken kunnen bemachtigen. Kosten; geen :-)

Erop gezet, was een kwestie van een minuut, en het autootje is weer helemaal springlevend!!

Mijn hartelijke dank voor jullie ondersteuning, want ik het het daar nooit gezocht!! Weer wat geleerd!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden