Ga naar inhoud
  • 0

Rolgeluiden of niet ?


Deltafly

Vraag

Hallo allemaal,

 

Ik zit sinds een kleine maand met een vreemd fenomeen. Mijn Passat Variant heeft intussen net geen 51.000km. Sinds een tijdje merk ik op dat er zich vanaf +- 125km/u en meer een raar tikkend/zingend geluid voordoet (is moeilijk te omschrijven in woorden). Het tempo gaat mee op en af met de snelheid.

 

Wanneer ik de DSG in neutraal zet en de wagen laat uitlopen is het nog steeds hoorbaar. Het rare van de zaak is dat er de eerste 5 tot 7 km na koudstart niets abnormaals te horen is. Nadien komt het geleidelijk aan op.

 

Het geluid blijft aanwezig bij vertraging tot +- 70km/u en neemt dan af tot het niet meer hoorbaar is. Ben langs de dealer geweest maar die houdt het op rolgeluiden van de banden. Rollagers zouden het in elk geval niet zijn en nazicht op de hefbrug bracht ook niets aan het licht. Zolang ik geen 120km/u haal is zelfs met warme banden niets abnormaals hoorbaar.

 

Iemand enige ervaring hiermee ? De wagen is eind deze maand uit garantie en ik wil in elk geval zekerheid dat er niets mis is. Ik ga eerst beginnen met een andere set wielen te monteren en kijken wat dat geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Lijkt mij aannemelijk maar waarom was het vroeger dan niet aanwezig? De voorste banden zijn 6000km geleden vervangen en toen was er niets aan de hand. De achterste zijn nog steeds origineel. Er zitten Dunlop Sportmaxx banden op met 4 rechte groeven. Een echte V kan je het niet noemen maar er zit wel iets in van die vorm. Een afrolgeluid is een constant geluid en hier is er duidelijk een ritme in te horen.

Enkele weken geleden hoorde ik een luid getik op lage snelheid toen ik het recyclagepark verliet. Toen bleek er een metalen blokje met 2 scherpe pennetjes in een band te zitten. Ik kon het met de hand verwijderen en weg was het geluid :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat van het rolgeluid van de banden kan ik over mee praten.

 

heb 1 zomer op conti sport contact1 gereden,

en die maakten onwijs veel geluid al na 20k

nu zit er michelin primaci onder, nu na 17k het zelfde maar minder.

ik heb ook een dunlop winterbanden set en die is na 45k nog steeds stil.

 

maar even over het tikkende geluid.....ik heb ook eens 200km lang met mn kop scheef

in mn autogezeten, het bleek toen een loszittende kap onder de wagen die door de luchtdruk

bewoog. want bij stilstand leek er niets met die kap aande hand te zijn.

 

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Update: De oorzaak is vandaag gevonden. Ik heb een nieuwe set stalen velgen aangeschaft met winterbanden. Toen ik deze wou vervange ben ik begonnen met het rechter achterwiel. Gelijk de schuldige gevonden. Er bleek namelijk een kleine schroef in te zitten, midden in het loopvlak.

Deze zat erg schuin en gelukkig niet te diep maar zorgde wel voor dat rare geluid ondanks ze maar 3mm in diameter is. Intussen dan maar de winterbanden gemonteerd en alles is weer stil.

 

Ik vind het alleen spijtig dat de dealer mij bijna 45,- € aanrekent om de zaak te onderzoeken en een testrit te maken. De wagen heeft zelfs op de brug gestaan maar ze hebben die schroef niet gevonden...

 

Eind goed, al goed. :-D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik moet nog bij de dealer langs omdat de 2 middelste parkeersensoren bij vochtig weer spooksignalen geven. Weliswaar niet altijd maar wel storend.

Blijkt alleen met de chroom versies te gebeuren en die zouden afbladeren in het slechtste geval.

De schroef zat onder een heel scherpe hoek t.o.v. de rijrichting (15 a 20 graden) en maar een 6 tal mm diep waardoor de band niet doorboord was en hij bijgevolg ook niet langzaam leeg liep.

 

@Bootje_Ronald: Daar zit iets in van die 45 Eur. Ik zal het aankaarten en zien wat er uit de bus komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Update: De oorzaak is vandaag gevonden.

 

Er is nog een staartje gekomen aan dit verhaal. Vorige zomer de voorste banden laten vervangen bij de bandencentrale.

 

Terloops even gevraagd wat de oorzaak kon zijn van dat vreemde geluid buiten de schroef... Blijkt dat een Passat dus erg gevoelig is aan 'cuppen' bij bepaalde bandenprofielen. De oorzaak hiervan is het lage gewicht op de achteras in combinatie met weinige belading (goederen of bijrijders).

Aangezien ik een compressor setje in de koffer heb en geen reservewiel speelt dit nog extra mee.

 

De oplossing: een zakje zand. Dat zou niet alleen een betere wegstabiliteit geven maar de wagen zou ook aangenamer rijden.

 

Intussen andere banden laten monteren die minder gevoelig zijn aan dit soort problemen. Bijkomende zaak was dat 1 van de R Line velgen een lichte deuk had aan de binnenkant door in een kuil te rijden vorige winter. Er zaten hier in de regio namelijk een paar stevige kuilen in het wegdek op de E19 autosnelweg. Maandag ga ik ze afhalen nadat beide gecorrigeerd zijn dus we kunnen er weer tegenaan :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo allemaal.

Ik rij al sinds 1985 passat"s.

In 1994 een VR6 gekocht uit 1992, daar zaten continetal banden op.

Net vierkante wielen.

Toen Michelin erop en na verloop van tijd hetzelfde verhaal.

Sindsdien rij ik met Toyo banden, zowel zomer als winterbanden.

En geen problemen meer gehad met gecupte banden en afrol geluiden.

Nu bijna 2 jaar een 3.2 4m variant uit 2007 en hier liggen sinds een jaar Toyo PROXES T1-R 235/45 ZR17 97Y RF op.

Fijne banden en geen afrolgeluiden.

Groeten.

Dave

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik reed op mijn vorige Passat met Bridgestone banden, redelijk zacht maar sublieme wegligging.

Nadien Michelin en die gingen iets langer mee maar sneller schuiven bij nat weer.

Met de 3BG toch behoorlijk wat ellende gehad om de sporing goed te krijgen want de binnenzijde liep erg onregelmatige slijtage op.

Er zat wel een Bilstein sportophanging onder met gasdempers en 4cm verlaagd.

 

De Dunlops zijn zeker niet slecht maar blijkbaar erg gevoelig aan cupping.

Momenteel Uniroyal laten monteren en tot op heden loopt alles goed. Deze hebben meer een V profiel ten opzichte van de Dunlops die op een E uitlopen aan beide zijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Update: Vandaag de velgen en nieuwe banden afgehaald bij de bandencentrale. Na het uitrichten zijn de problemen nu van de baan. Nu opletten voor de kuilen want er zijn er hier en daar nog een paar stevige. Tijd dat de dienst wegen en verkeer hier eens werk van maakt ! Maar daar hebben ze hier in België een broertje aan dood lijkt mij :shock:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden