Ga naar inhoud
  • 0

esp grijpt in zonder reden


Passat2002

Vraag

vw passat 1.9 tdi heeft als storing dat tijdens het rijden met en zonder cruise control ( meestal bij snelheid van +/- 100 km/h )de esp heel kortstondig ingrijpt zonder reden daar voor, dit gebeurt bij zowel rechtuit als door bochten, en is een questie van 1 seconde ,de esp-lamp licht even op en knippert 3x de auto houdt even vermogen in en rijdt daarna verder alsof er niks gebeurt is.wanneer dit gebeurt valt de cruise-controle ook uit als deze ingeschakeld is.

 

Auto al meerdere malen laten uitlezen bij dealer (geen storingen)

Wie o wie herkent dit en hoe is dit opgelost ?

 

Wat heb ik zelf al gedaan (heb er andere maat velgen opgezet 16 inch met andere banden) probleem blijft.

vervolgens bandenspanning nagekeken. ik weet niet wat ik verder kan nakijken hoop dat het iets bekends is

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Is je stuur er afgeweest, dan staat je ESP sensor van je stuur misschien niet goed. De sleepring.

Als die verkeerd staat (1x verkeerde kant op gedraaid) geeft deze verkeerde informatie door en meet de ESP unit een verschil in omloop snelheid van je wielen, waardoor de ESP ingrijpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij precies hetzelfde, bij een rechter bocht en ongeveer 100 km/h gaat het ESP lampje op het dashboard knipperen.

Het gevoel dat de auto geeft is dat het rechtervoorwiel remt en je kan niet meer accelereren.

Het is een bocht die ik 5 keer per week neem en tot voor kort(lees voor de APK)nog nooit problemen mee heb gehad.

Schakel je dan snel het ESP systeem uit, is alles weer "normaal" .(behalve dan, dat je ESP uitstaat)

De VW op de snelweg, tijdens een rustig moment, stevig op zijn rem getrapt met het stuurwiel losjes in de handen en de auto remt als een blok beton en gaat keurig rechtdoor, geen afwijkingen naar links en of rechts en geen blokkerende wielen.

 

De garage heeft om mijn eigen verzoek voor twee nieuwe banden(voor) geïnstalleerd en de remvloeistof is ook vervangen. Tevens hebben ze tijdens de APK de twee flexibel remleidingen van de voorremmen vervangen, omdat de oude poreus waren.

 

Na de eerste keer meteen terug, laten uitlezen, maar ze konden niets vinden.

 

Nu zijn er een aantal dingen die ikzelf heb gecontroleerd/opgezocht:

 

Op het Forum gezocht op ESP, lampje dashboard, knipperen e.d.

gevonden:

 

1. kabelboom in de cilinderkop> kan het mijns inziens niet zijn, omdat als ik in de rechterbocht het ESP systeem uitschakel dat is het ESP lampje aan, maar de klachten zijn meteen weg.

2. kapotte remlichtschakelaar > mijn cruise control en remlichten werken prima, verder heb ik geen "motorsteurung, werkstatt" melding op het dashboard.

3. nokkenassensor> denk ik niet, want ESP systeem uitschakelen en de "problemen" zijn over.

 

 

Remloeistof niveau is OK

 

ABS sensor ziet er goed uit, voorzover je dit kan beoordelen op een visuele inspectie.

 

Zomer banden, vervangen voor winterbanden(02/11/2010)(waar ik probleemloos al twee winters op heb gereden) tot nu toe niet dezelfde klachten te produceren.

 

Vragen die ikzelf nog heb voor het forum;

 

1. ik ben zelf in het bezit van een laptop met VAG COM software en heb deze reeds gebruikt, zou ik bij een knipperend ESP lampje realtime mijn auto kunnen uitlezen? M.a.w. met z'n 2-en ff rijden, waarbij de bijrijder VAGCOM uitleest op de computer?

2. Kan je met de software de sensoren in het stuurhuis voor je ESP apart uitlezen?(om te controleren of deze nog wel goed werken/nog wel goed staan ingesteld?)

 

Vriendelijke groeten en alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij mij precies hetzelfde, bij een rechter bocht en ongeveer 100 km/h gaat het ESP lampje op het dashboard knipperen.

Het gevoel dat de auto geeft is dat het rechtervoorwiel remt en je kan niet meer accelereren.

Het is een bocht die ik 5 keer per week neem en tot voor kort(lees voor de APK)nog nooit problemen mee heb gehad.

Schakel je dan snel het ESP systeem uit, is alles weer "normaal" .(behalve dan, dat je ESP uitstaat)

De VW op de snelweg, tijdens een rustig moment, stevig op zijn rem getrapt met het stuurwiel losjes in de handen en de auto remt als een blok beton en gaat keurig rechtdoor, geen afwijkingen naar links en of rechts en geen blokkerende wielen.

 

De garage heeft om mijn eigen verzoek voor twee nieuwe banden(voor) geïnstalleerd en de remvloeistof is ook vervangen. Tevens hebben ze tijdens de APK de twee flexibel remleidingen van de voorremmen vervangen, omdat de oude poreus waren.

 

Na de eerste keer meteen terug, laten uitlezen, maar ze konden niets vinden.

 

Nu zijn er een aantal dingen die ikzelf heb gecontroleerd/opgezocht:

 

Op het Forum gezocht op ESP, lampje dashboard, knipperen e.d.

gevonden:

 

1. kabelboom in de cilinderkop> kan het mijns inziens niet zijn, omdat als ik in de rechterbocht het ESP systeem uitschakel dat is het ESP lampje aan, maar de klachten zijn meteen weg.

2. kapotte remlichtschakelaar > mijn cruise control en remlichten werken prima, verder heb ik geen "motorsteurung, werkstatt" melding op het dashboard.

3. nokkenassensor> denk ik niet, want ESP systeem uitschakelen en de "problemen" zijn over.

 

 

Remloeistof niveau is OK

 

ABS sensor ziet er goed uit, voorzover je dit kan beoordelen op een visuele inspectie.

 

Zomer banden, vervangen voor winterbanden(02/11/2010)(waar ik probleemloos al twee winters op heb gereden) tot nu toe niet dezelfde klachten te produceren.

 

Vragen die ikzelf nog heb voor het forum;

 

1. ik ben zelf in het bezit van een laptop met VAG COM software en heb deze reeds gebruikt, zou ik bij een knipperend ESP lampje realtime mijn auto kunnen uitlezen? M.a.w. met z'n 2-en ff rijden, waarbij de bijrijder VAGCOM uitleest op de computer?

2. Kan je met de software de sensoren in het stuurhuis voor je ESP apart uitlezen?(om te controleren of deze nog wel goed werken/nog wel goed staan ingesteld?)

 

Vriendelijke groeten en alvast bedankt voor het meedenken.

 

 

Ik heb precies hetzelfde probleem, iemand een idee hoe dit is op te lossen.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wat bedoel je met de ABS module??, de ABS sensor die bij het rechter voorviel zit??

 

Ik had vorige week nog de laptop met vagcom aan de auto zitten (verbruik ingesteld op japans (.. km / l)), ben ik vergeten om de ESP uit te lezen.

 

Ik zal het deze week nog een keer doen en dan alle meldingen resetten en wachten tot het weer gebeurt en dan weer uitlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels zijn we de winter door en heb ik mijn zomerbanden weer van stal gehaald.

Balancering opnieuw laten uitvoeren en daarna gewisseld met de winterbandjes.

 

Helaas, nog steeds hetzelfde probleem, het lijkt iets minder frequent, maar het is er nog steeds.

Met de winterbanden totaal geen last gehad, toch een kleine 6000 kilometer mee gereden, zelfs naar Slowakije en terug, geen probleem what so ever.

 

Van de week links- en rechts voor maar eens wisselen, kijken of dat iets uitmaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

We zijn een paar weken verder en ook na het wisselen van linksvoor naar rechtsvoor en viceversa nog steeds een knippered ESP lampje bij een rechterbocht van +/- 100 km/h.

Volgende actie die ik ga doen is de "oude" voorbanden(die nu achterop liggen) weer terug plaatsen naar voren.

De nieuwe voorbanden worden dan verplaatst naar achteren.

 

Ondertussen met mijn eigen "oude" VAG-COM software(versie 311 of 409) de computer van de VW uitgelezen voor foutcodes, geen enkele gevonden.

ABS module bezocht en geeft aan dat ie compleet tevreden is met zichzelf.

 

Als het beter weer is 't record 4 wielen verwisselen van een passat maar eens even aanscherpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
We zijn een paar weken verder en ook na het wisselen van linksvoor naar rechtsvoor en viceversa nog steeds een knippered ESP lampje bij een rechterbocht van +/- 100 km/h.

Volgende actie die ik ga doen is de "oude" voorbanden(die nu achterop liggen) weer terug plaatsen naar voren.

De nieuwe voorbanden worden dan verplaatst naar achteren.

 

Ondertussen met mijn eigen "oude" VAG-COM software(versie 311 of 409) de computer van de VW uitgelezen voor foutcodes, geen enkele gevonden.

ABS module bezocht en geeft aan dat ie compleet tevreden is met zichzelf.

 

Als het beter weer is 't record 4 wielen verwisselen van een passat maar eens even aanscherpen.

 

klopt de draairichting van je banden ?

bij richtingsgebonden profiel, kan je niet linker en rechter voorvelgen wisselen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn probleem lijkt opgelost.

Het was waarschijnlijk de luchtoevoerslang naar de intercooler deze zat lichtjes los.

Deze is nu vastgezet en sindsdien heb ik het probleem niet meer of dit 100% de oplossing is geweest weet ik niet.

Wat ik wel merk is dat mijn auto beter aanvoelt, wanneer ik nu gas geef :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste Clubleden,

 

Eerste werkdag na de vakantie een lekke band, links voor. Bij kwik-fit ff laten repareren maar dat hielp niet. Twee nieuwe banden besteld op autobandenmarkt en laten verwisselen en uitlijnen bij een lokaal garagebedrijf.

Wat is er verdwenen......precies het ingrijpen van ESP bij een rechter doordraaier met +/- 100 km/h.

 

Zelfde gedrag als bij mijn winterbanden. Het lag dus niet aan de auto, maar aan de band(en).

 

Ben als een kind zo blij.

 

Dus fkites, dit was bij mij de oplossing.

 

Gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden