Ga naar inhoud
  • 0

welke olie?


Fect

Vraag

Hallo

 

Ik heb een passat 3b 1.6 van 98 , nu wil ik van de week nieuwe olie op het blok gooien,

nu zit ik te twijfelen over welke olie erop moet

 

ik rij 10.000 km in het jaar geadviseerd word 5w40

maar zit zelf te denken aan 10w40 omdat ik weinig km rijd.

 

wat is jullie advies?

 

gr pascal

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Check even de VW specificatie die erin moet, dit is belangrijker dan de vraag 5w40 -10w40. waarschijnlijk is VW505.00 goed genoeg. Dan de 10W40 als je wat olie verbruikt of zelfs de duckhams 15W40 (toch mathijs?). 5W40 start ie iets makkelijker als het straks weer -10 is. Ik denk niet dat je al een verlengde interval hebt, dus gewoon om de 15.000 nieuw

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ok dan bestel ik 10w40 , olie verbruikt hij nauwelijks, ja olie filter stond ook al op mijn lijstje.

 

Als er voor je motor voorgeschreven is 5W40.....

Even voor de duidelijkheid : het eerste cijfer voor de W is equivalent aan de viscositeit in "koude" toestand ( eigenschap van de olie) Het tweede cijfer is equivalent aan de viscositeit in 'bedrijfstoestand".

Met andere woorden probeer NIET af te wijken van die specificaties:

in koude toestand ( net na starten) wil je toch dat er zo snel mogelijk smering plaatsvind in alle moeilijk bereikbare plaatsen van je motor? dus ook bovenin! bij je klepstoters/nokken etc.

in bedrijfstoestand wil je toch dat de olie niet te dun, maar vooral ook niet te visceus is dus ook dar niet 'rommelen' ; tenzij je de motor professioneel hebt opgevoerd/ gemeten temperatuurwaardes hebt van de verschillende delen van de moter etc.

 

Met 10W40 zal het langer duren voor er ( door de doorvoor uitgerekende oliekanalen) voldoende olie stroomt en voldoende smering komt op die plaatsen waar het ook vereist is( moet tenslotte warmer worden om dezelfde dunvloeibaarheid te bereiken als van 5W40)

gr. Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik ben het overigens ook met Twanzel eens : dient OOK aan VW kwaliteit te voldoen. Hier worden de dopes in de olie mee bedoelt. Die zijn nl. ook uitgetest om geen slechte invloed te hebben op afdichtingsrubbers etc.

 

HET IS DUS BEIDE ECHT BELANGRIJK !

 

( ongeacht het feit of het nu een benzine of diesel is ....die oto van jou )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
wees niet bang, voor de simpele 1.6 motor kan zonder problemen 10W40 gebruikt worden..

 

 

........ maar dan ben ik toch eigenwijs. Dit is mijn visie Vdub:

Dit is mijn redenering: Waarom 10W40 erin doen terwijl 5W40 is voorgeschreven en de motor nog in orde is ( waarom dan niet 'zonder' problemen de voorgeschreven motorolie erin doen? )

Daarbij lijkt mij dat 5W40 juist dan geschikter is wanneer de motor weinig gebruikt wordt, waarbij men zeker is dat 'alle' motorolie echt onderin ligt en bij die enkele keer starten dus met 5W40 'sneller' een 'gunstiger' smeertoestand zal bereiken dan 10W40 ( vooral 's winters). Daarbij zal hij ook makkelijker starten.

 

Of gaat er iets mank an mijn redenatie, Vdub ?

oké als hij het "EROP" doet, zoals hij schijft mag er ook de meest visceuze olie "OP" :mrgreen: ( grapje he)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het is hier niet zo koud dat de 10W te dik wordt.. doordat de auto minder gebruikt wordt wordt de olie ook vuiler/dunner en dus minder smerend door brandstof etc..

 

Mijn AFN motor daar heb ik vanaf aanschaf bij 200dkm Duckhams 15w40 ingegooid, die motor is nu met 423dkm nog als nieuw als je bijv, de drijfstanglagers bekijkt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
het is hier niet zo koud dat de 10W te dik wordt.. doordat de auto minder gebruikt wordt wordt de olie ook vuiler/dunner en dus minder smerend door brandstof etc..

 

Mijn AFN motor daar heb ik vanaf aanschaf bij 200dkm Duckhams 15w40 ingegooid, die motor is nu met 423dkm nog als nieuw als je bijv, de drijfstanglagers bekijkt..

 

en de nokkenas/klepstoters e.d. ...zijn die ook als nieuw Matthijs?

Dan heb je mij in ieder geval overtuigd. En de topicstarter vast ook.... :thumb:

( maar 's winters start 'ie wel makkelijker op 5W40 of niet?)

Als dat zo is dan zeg ik : " I rest my case " :|

 

 

 

gr. Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
dat jij geen probleem hebt gehad, betekent toch niet dat het aanbevolen is ?

 

 

YESSS! een medestanderIk heb ook geen recht van spreken; ik heb mijn motorolie al 60.000 km lang nooit meer gewisseld. Op advies van een oliespecialist van Shell 'ook ervaringsdeskundige ergens genoemd in een ander topic van me; met 30 jaar verstand van de motorolie lobby en handel' :!:

En vind de black sludge onder mijn vuldop nu toch wel aanleiding om enige twijfel te ontwaren bij mijzelf :blink: ( hoewel hij daar destijds wel op had gewezen:"indikking"van de olie op plekken waar het stilstaat, zolang je maar nooit gaat flushen met olieflushmiddel, waren zijn woorden )

Ik ga het toch eens mooi schoonmaken en verversen met de (voorgeschreven)olie, die ik er altijd in heb gegooid, :mrgreen:

 

.....maar ik had al besloten....met Matthijs als ervaringsdeskundige :wink:

had ik me er al bij neergelegd. :angel: SORRY voor de toegift :banned:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden