Ga naar inhoud
  • 0

Ophanging Passat 3b 1998


Sander86

Vraag

Hallo allemaal,

 

Sins korte tijd kraakt de voorophaning van mijn passat, en het lijkt steeds erger te worden.

Volgens de dealer zijn het de draagarmen maar ze weten niet welke dus ik moest ze allemaal maar even gaan vervangen... :shock:

 

Dus mijn vraag is: is het doorrijden met dit probleem schadelijk voor de ophanging of niet? en hoe kom je erachter welke draagarm het is want er zitten 4 aan elke kant van de auto..

 

 

Sander..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

controleren door ze los te halen is volgens mij de meest zuivere methode. 1 ding weet ik zeker, de draagarmen presteren optimaal als ze goed zijn, dus tja of het schadelijk is weet ik niet. wel is het een wereld van verschil als je er nieuwe onder zet, auto staat meteen steviger :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even met 2 man (of vrouw) controleren,de auto even opkrikken zodat het te controleren wiel net van de grond komt.Dan moet de een het wiel links en rechts vastpakken en krachtig heen en weer bewegen.(zorg wel dat de sleutel in het contact zit vanwege het stuurslot).Het kan zijn dat je het geluid nu al hoort.Terwijl de een het wiel heen en weer beweegt moet de ander een voor een de draagarmen vastpakken,het liefst bij de kogel.Je kan nu duidelijk voelen of er speling op zit.

 

Ermee doorrijden kan tot op zekere hoogte geen kwaad,maar ik heb het geluid zelf natuurlijk niet gehoord.Bij de volgende APK zal het zeer waarschijnlijk wel afkeur zijn :angry: .Als je de draagarmen wil laten vervangen,bel dan even een aantal garagebedrijven want er zit erg veel prijs verschil in.Kan je geld schelen,tis toch al duur genoeg.Hebben ze een prijs genoemd bij de dealer?+- 800 euro allebei de kanten?

Succes ermee. Gr.Oetse

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan ook op marktplaats ophangingsetjes helemaal compleet kopen.Ze staan er al voor 179 euro op,Ik heb alleen geen idee of dat een beetje kwaliteit is.

 

In principe hoef je alleen die te vervangen die kapot is,of je moet graag alles preventief willen vervangen.

Ik heb bij mijn vorige passat de bovenste 2 aan de rechterzijde vervangen omdat de ophanging rechts "rammelde".Toen ik ze vervangen had (in de garage en met gereedschap van een collega),was het rammellen verholpen en lag hij ook gelijk een stuk steviger op de weg.

 

Het heeft echter wel aardig tegen gezeten met vervangen.De lange bout die de 2 bovenste draagarmen aan de buitenzijde met elkaar en de rest van de ophanging verbind/klemt ,zat erg vast gerot eruit stoken lukte niet.Uiteindelijk heb ik hem eruit geboord,maar aangezien de bout van staal is heb ik hier ongeveer 8 hss boren op gebroken.We zijn er ongeveer 4 uur mee bezig geweest.Uiteindelijk had ik er wel veel geld mee bespaard,maar als ik vantevoren had geweten dat het zo tegen zou zitten had ik er nog wel een keer over nagedacht.

Ik ken trouwens ook genoeg gevallen waarbij die bout gewoon los kwam,het is dus meer een kwestie van geluk of pech.

 

Ik lees nog wel hoe het gaat denk ik. Gr.Oetse

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou het kraken maar even voor lief nemen, wat je wel kunt doen is even 1 voor 1 inspuiten met vet, gaan testrijden en kijken of het weg is, zo niet, de volgende inspuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je kan ook op marktplaats ophangingsetjes helemaal compleet kopen.Ze staan er al voor 179 euro op,Ik heb alleen geen idee of dat een beetje kwaliteit is.

 

In principe hoef je alleen die te vervangen die kapot is,of je moet graag alles preventief willen vervangen.

Ik heb bij mijn vorige passat de bovenste 2 aan de rechterzijde vervangen omdat de ophanging rechts "rammelde".Toen ik ze vervangen had (in de garage en met gereedschap van een collega),was het rammellen verholpen en lag hij ook gelijk een stuk steviger op de weg.

 

Het heeft echter wel aardig tegen gezeten met vervangen.De lange bout die de 2 bovenste draagarmen aan de buitenzijde met elkaar en de rest van de ophanging verbind/klemt ,zat erg vast gerot eruit stoken lukte niet.Uiteindelijk heb ik hem eruit geboord,maar aangezien de bout van staal is heb ik hier ongeveer 8 hss boren op gebroken.We zijn er ongeveer 4 uur mee bezig geweest.Uiteindelijk had ik er wel veel geld mee bespaard,maar als ik vantevoren had geweten dat het zo tegen zou zitten had ik er nog wel een keer over nagedacht.

Ik ken trouwens ook genoeg gevallen waarbij die bout gewoon los kwam,het is dus meer een kwestie van geluk of pech.

 

Ik lees nog wel hoe het gaat denk ik. Gr.Oetse

 

180 euro klinkt als heel anders dan 800 mocht het minder goed zijn dat boeit niet.. van 800 kan ik 4 van die setjes kopen zal mijn niet zoveel uitmaken als ze wat minder lang meegaan.. en ze hebben wel het tuv kenmerk zal wel geen geweldig spul zijn maar goed wettelijk goedgekeurd.. nu rest alleen de vraag nog wie kan het er voor mij inzetten want denk dat de dealers en niet om staan te springen als ik met mijn eigen gekochte onderdelen aan kom zetten.. ik ga maar eens wat informeren morgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

kijk dit is nou het leuke van het forum, iedereen helpt elkaar. Heb deze setjes ooit gekocht voor een Audi a4 (destijds nog iets van 249 geloof ik), naar mijn idee niks mis mee, heb er daarna nog 2 jaar mee gereden zonder problemen. (daarna is de auto weggedaan.)

 

Joeri

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo vandaag heb ik een blik geworpen op de draagarmen en het gekraak komt van de rechtsonder aan de voorzijde.. nou werd mij verteld dat ik beide kanten het beste kon gaan vervangen? is dat een marketing verhaaltje of is dat echt zo? maar goed het kwam er op neer dat ik even 550 euro op tafel moest leggen..

Nu ben ik van plan om het zelf te gaan doen en ik vervang alleen die kraakt voor de rest zal het mij eerst een zorg wezen? Wie heeft ervaringen met draagarmen in en uitbouwen en heb je nog speciaal gereedschap nodig? foto's als voorbeelden zal wel erg handig zijn! ik wacht graag jullie recatie's af :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

remblokken/schijven.schokbrekers,veren etc.vervang je altijd links en rechts.Maar ik zou in dit geval persoonlijk alleen de draagarm die kapot is vervangen.

Ik heb zelf bij mijn vorige auto (passat 3b) ook alleen rechts vervangen, en daar was het probleem ook mee opgelost.Helaas voor nu ging dat over de bovenste 2 draagrmen,en heb ik persoonlijk dus geen ervaring met het vervangen van de onderste draagarmen. :sorry:

Het lijkt me dat je daar een passende (kogel)trekker voor nodig hebt om ze aan de fuseekant los te krijgen. Aan de binnenkant moet het met een dop of steek/ringsleutel wel te doen zijn.Ik heb trouwens de arm die je nodig hebt vorige week verkocht op marktplaats,jammer. :( Gr.Oetse

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Draagarm is vrij simpel zelf te vervangen (mits je geen 2 linkerhanden hebt :P ) het is alleen een kwestie van de moer (sleutel 18) losdraaien aan de andere kant de moer en bout verwijderen, en natuurlijk je schokbreker ff losdraaien! dan een tikje met een HAMER erop geven (tegen fuseestuk waar draagarm-kogel doorzit) en je draagarm valt er bijna vanzelf onderweg :P niet te bang zijn om een tikje met een hamer uit te delen...... Niet allemaal zeggen dat dit heel slecht is voor het fuseestukje :lol::lol: want als je het met belijd doet is er niets aan de hand!!

 

mocht je er niet uitkomen PB maar ff dan wil ik anders wel helpen!! (vervang ze bijna wekelijks.. :embarassed: )

 

Groeten Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Draagarm is vrij simpel zelf te vervangen (mits je geen 2 linkerhanden hebt :P ) het is alleen een kwestie van de moer (sleutel 18) losdraaien aan de andere kant de moer en bout verwijderen, en natuurlijk je schokbreker ff losdraaien! dan een tikje met een HAMER erop geven (tegen fuseestuk waar draagarm-kogel doorzit) en je draagarm valt er bijna vanzelf onderweg :P niet te bang zijn om een tikje met een hamer uit te delen...... Niet allemaal zeggen dat dit heel slecht is voor het fuseestukje :lol::lol: want als je het met belijd doet is er niets aan de hand!!

 

mocht je er niet uitkomen PB maar ff dan wil ik anders wel helpen!! (vervang ze bijna wekelijks.. :embarassed: )

 

Groeten Henk

 

 

Hoi henk ik ben van plan om ze allemaal te gaan vervangen, koop gewoon zo'n set van 170 euro.. waar ik bang voor ben is dat die bouten niet met de hand zijn los te krijgen, maar wat is jou menig over zo'n set van 170 euro doen of niet? niet dat ik na ik ze allemaal heb vervangen na 2 maand ze weer opnieuw er onder moet gaan zetten.. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Draagarm is vrij simpel zelf te vervangen (mits je geen 2 linkerhanden hebt :P ) het is alleen een kwestie van de moer (sleutel 18) losdraaien aan de andere kant de moer en bout verwijderen, en natuurlijk je schokbreker ff losdraaien! dan een tikje met een HAMER erop geven (tegen fuseestuk waar draagarm-kogel doorzit) en je draagarm valt er bijna vanzelf onderweg :P niet te bang zijn om een tikje met een hamer uit te delen...... Niet allemaal zeggen dat dit heel slecht is voor het fuseestukje :lol::lol: want als je het met belijd doet is er niets aan de hand!!

 

mocht je er niet uitkomen PB maar ff dan wil ik anders wel helpen!! (vervang ze bijna wekelijks.. :embarassed: )

 

Groeten Henk

 

 

Hoi henk ik ben van plan om ze allemaal te gaan vervangen, koop gewoon zo'n set van 170 euro.. waar ik bang voor ben is dat die bouten niet met de hand zijn los te krijgen, maar wat is jou menig over zo'n set van 170 euro doen of niet? niet dat ik na ik ze allemaal heb vervangen na 2 maand ze weer opnieuw er onder moet gaan zetten.. :P

 

Hoi,

 

de meeste bouten zijn vrij gemakkelijk los te krijgen dus dat moet geen probleem zijn!! Heb ook vrij geregeld wel zo'n setje van €170 gemonteerd en nog nooit geen problemen mee gehad!! :P

 

Hoor het nog wel, Groeten Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Draagarm is vrij simpel zelf te vervangen (mits je geen 2 linkerhanden hebt :P ) het is alleen een kwestie van de moer (sleutel 18) losdraaien aan de andere kant de moer en bout verwijderen, en natuurlijk je schokbreker ff losdraaien! dan een tikje met een HAMER erop geven (tegen fuseestuk waar draagarm-kogel doorzit) en je draagarm valt er bijna vanzelf onderweg :P niet te bang zijn om een tikje met een hamer uit te delen...... Niet allemaal zeggen dat dit heel slecht is voor het fuseestukje :lol::lol: want als je het met belijd doet is er niets aan de hand!!

 

mocht je er niet uitkomen PB maar ff dan wil ik anders wel helpen!! (vervang ze bijna wekelijks.. :embarassed: )

 

Groeten Henk

 

 

Hoi henk ik ben van plan om ze allemaal te gaan vervangen, koop gewoon zo'n set van 170 euro.. waar ik bang voor ben is dat die bouten niet met de hand zijn los te krijgen, maar wat is jou menig over zo'n set van 170 euro doen of niet? niet dat ik na ik ze allemaal heb vervangen na 2 maand ze weer opnieuw er onder moet gaan zetten.. :P

 

Hoi,

 

de meeste bouten zijn vrij gemakkelijk los te krijgen dus dat moet geen probleem zijn!! Heb ook vrij geregeld wel zo'n setje van €170 gemonteerd en nog nooit geen problemen mee gehad!! :P

 

Hoor het nog wel, Groeten Henk

 

 

U heeft PB! :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden