Ga naar inhoud
  • 0

warme lucht :(


Mario 3bg tdi

Vraag

Hallo,

 

Zoals de titel al zegt, mijn airco geeft dezelfde temperatuur lucht als dat de airco uit staat.

 

Het volgende is gedaan:

 

Eerst de airco opnieuw afgevult, hielp niks. Geen lekkage want de volledige 600g zat er nog in.

 

Toen de droger vervangen, die rechtsvoor bij je wiel zit, hielp niks.

 

Vervolgens de orifice ( hoe je het precies zegt weet ik niet ) vervangen, deze was compleet vervuilt met een plakkerig spul, hielp niks.

 

 

Het systeem geeft maar een druk van 6 bar. Dit moet veel hoger zijn denk ik?

 

Je hoort de aircopomp wel aanslaan, ook merk je het iets in het vermogen ( normaal dus.. )

 

 

Ik hoor graag jullie ideeen over dit probleem. Bedankt vast. :D

 

 

Oja, als ik een half uur snelweg rij, word tdie wel koeler en heb ik het idee dat die beter werkt, dus kouder wordt..

 

Groetjes Mario

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast TheoStek
Vervolgens de orifice ( hoe je het precies zegt weet ik niet ) vervangen, deze was compleet vervuilt met een plakkerig spul, hielp niks

 

Wat voor plakkerig spul en kleur?

 

Het systeem geeft maar een druk van 6 bar. Dit moet veel hoger zijn denk ik?

 

Welke druk van 6 bar ? hoge of lage druk? draaiende airco of stilstand ?

 

Ik wil echter niet vooruit gaan lopen zonder duidelijke info, maar als de orrifice is vervuild met plakkerig spul ? wat, hoe, ziet/zag het eruit?

Draait de condensor ventilator wel? als je de airco aanzet?

 

Met alle respect, met wat jij omschrijft ontstaat niet in een aantal dagen, dit is al veel eerder merkbaar..zoals ik altijd vermeld er wordt te lang gewacht totdat het systeem niets meer doet.

Begrijp me goed het is geen verwijt naar jou toe, op de airco meeting afgelopen zaterdag in Eindhoven bij Antonio, heb ik twee forummers (helaas) niet kunnen helpen, en wilde hen ook niet op kosten jagen.

Wat heeft de vorige airco boer uitgespookt?

Ik heb geen history ervan, en wordt zoals gebruikelijk door de vorige airco boer de zaak afgewimpeld.

Remco bijvoorbeeld, vermelde ook dat het systeem koelde onder het rijden, en kwam helaas de diagnose voor hem bitter over..ik vergelijk Remco zijn waarneming met die van jou

Oja, als ik een half uur snelweg rij, word tdie wel koeler en heb ik het idee dat die beter werkt, dus kouder wordt..

Ronald1967 had hetzelfde, toch koelde dat kreng niet bij stationair draaien en waren de drukken hetzelfde als bij Remco.

 

Ik hoop niet dat ik me iets op de hals haal om dit te vermelden, zonder mede weten van desbetreffende personen, maar het is al in duidelijke taal aangehaald en gerectificeerd op het forum.

Ronald1967 heb ik nog kunnen helpen met een nieuwe orrifice te plaatsen, en was het eindresultaat beter dan voor heen, helaas was dit bij Remco niet het geval, en heb een diagnose rapport af gegeven en naderhand een schriftelijke verklaring.

 

Ik had dus graag geweten hoe en wat?.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vervolgens de orifice ( hoe je het precies zegt weet ik niet ) vervangen, deze was compleet vervuilt met een plakkerig spul, hielp niks

 

Wat voor plakkerig spul en kleur?

 

Het systeem geeft maar een druk van 6 bar. Dit moet veel hoger zijn denk ik?

 

Welke druk van 6 bar ? hoge of lage druk? draaiende airco of stilstand ?

 

Ik wil echter niet vooruit gaan lopen zonder duidelijke info, maar als de orrifice is vervuild met plakkerig spul ? wat, hoe, ziet/zag het eruit?

Draait de condensor ventilator wel? als je de airco aanzet?

 

Met alle respect, met wat jij omschrijft ontstaat niet in een aantal dagen, dit is al veel eerder merkbaar..zoals ik altijd vermeld er wordt te lang gewacht totdat het systeem niets meer doet.

Begrijp me goed het is geen verwijt naar jou toe, op de airco meeting afgelopen zaterdag in Eindhoven bij Antonio, heb ik twee forummers (helaas) niet kunnen helpen, en wilde hen ook niet op kosten jagen.

Wat heeft de vorige airco boer uitgespookt?

Ik heb geen history ervan, en wordt zoals gebruikelijk door de vorige airco boer de zaak afgewimpeld.

Remco bijvoorbeeld, vermelde ook dat het systeem koelde onder het rijden, en kwam helaas de diagnose voor hem bitter over..ik vergelijk Remco zijn waarneming met die van jou

Oja, als ik een half uur snelweg rij, word tdie wel koeler en heb ik het idee dat die beter werkt, dus kouder wordt..

Ronald1967 had hetzelfde, toch koelde dat kreng niet bij stationair draaien en waren de drukken hetzelfde als bij Remco.

 

Ik hoop niet dat ik me iets op de hals haal om dit te vermelden, zonder mede weten van desbetreffende personen, maar het is al in duidelijke taal aangehaald en gerectificeerd op het forum.

Ronald1967 heb ik nog kunnen helpen met een nieuwe orrifice te plaatsen, en was het eindresultaat beter dan voor heen, helaas was dit bij Remco niet het geval, en heb een diagnose rapport af gegeven en naderhand een schriftelijke verklaring.

 

Ik had dus graag geweten hoe en wat?.

 

 

Ik heb mijn best gedaan om zoveel mogelijk informatie te geven, zelf heb ik er ook weinig verstand van.

 

Ik heb de Passat in Oktober 2009 gekocht en heb de airco nooit nodig gehad tot deze zomer. Info over het vroegere airco onderhoud heb ik niet mee gekregen van de vorige eigenaar.

 

De airco was gevuld, toen is de auto opgestart, airco aan en op het apparaat stond 6bar druk ( geen idee of dit hoge of lage druk is ). De monteur zei dat dit rond de 13/14bar moest zijn.

 

Wat betreft de orifice, zie foto. Ik heb geen idee wat voor plakkerig spul het is het leek een soort vet, kijk maar eens naar de foto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is exact hetzelfde als mijn airco-probleem ja, Theo heeft het bekeken en constateerde een verstopping in het systeem.

Als ik jouw orifice zo zie lijkt het wel alsof er smering/vet op zit, ik kan me niet voorstellen dat dit in aircoleidingen hoort te stromen, de vervuilde orifices die ik zaterdag heb gezien waren lang niet zo besmeurd als dit exemplaar :?

 

Ik vrees voor je compressor als ik zo'n vervuilde orifice zie, maar ik ben ook maar een leek :wink:

 

Mocht je onderhoud laten doen: laat het door iemand doen met verstand van zaken, ik ben nu al 2x teruggeweest naar mijn garage voor ditzelfde probleem, morgen voor de derde keer, heb er alles behalve vertrouwen in. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb nu in de werkplaats een Ibiza staan met een defecte compressor, breekplaat gebroken, daarvan had de LD volcontinu 0bar en de HD ca 5bar in ruststand..

 

Morgen komt er een nieuwe droger in de condensor en een nieuwe compressor en het systeem incl de TEV klep wordt schoongemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

@Mario dat is de hoge druk geweest, lage druk komt niet zo hoog.

 

Waarschijnlijk kunnen jullie er ook niks mee zo dus..

 

Jazeker wel, had gisteren maar de foto's geplaatst, de foto's overtreft alles, schrikbarend en diep treurend op zń zachts gezegd.

Aan de hand van de foto's is het overduidelijk dat de compressor bezig is met "vast lopen" dat plakkerig spul is slijpsel van de compressor + olie.

Ik begrijp dan ook niet dat die "monteur" toch gaat afvullen, leeg trekken, accumulator vernieuwen, om tenslotte weer leeg te trekken om de orifice eruit te halen? PEERT een nieuwe erin met als resultaat dat de airco niet koelt.

 

Je hebt geld weg gegooid, (hij de (zak) ken gevuld) nu kun je van vooraf aan gaan beginnen en vergeet niet dat het systeem gespoeld moet worden 3x.

 

ik heb nu in de werkplaats een Ibiza staan met een defecte compressor, breekplaat gebroken, daarvan had de LD volcontinu 0bar en de HD ca 5bar in ruststand..

 

Morgen komt er een nieuwe droger in de condensor en een nieuwe compressor en het systeem incl de TEV klep wordt schoongemaakt.

 

Dat is zo'n typisch geval van een compressor wat "altijd" mee draait.

TEV wordt afgekoppeld bij het spoelen, anders is er geen doorgang in het systeem, TEV kan ook niet gespoeld worden, TEV zul je moeten gaan vernieuwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb de TEV klep eruit gehaald een schoongemaakt voor wat het vies was.. muv de groene vloeistof zag ik niks verontrustends. De compressor was trouwens al eens eerder vervangen, er zat nl een exemplaar uit 2005 in terwijl de auto van 2003 is. Nu komt er een 2e hand compressor in, ook uit 2005, alleen een paar maand jonger.

 

Morgen nog eens stoeipartij om de droger te vervangen, heb de bumper al deels los..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Je krijgt het TEV alleen van buiten gereinigd, het membraam daar kom je niet bij en die verstopt, m.a.w voor mij mag je dat gerust terug plaatsen, dan kun je alvast een vierde compressor reserveren. :idea:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo, bedankt voor de reacties allemaal.

 

De monteur is een vriend van me die niet veel met airco's doet. Alleen vullen.

 

 

Ja dat orifice zag er inderdaad erg vies uit. Dat komt dus van de pomp..

 

 

En het systeem moet 3 x gespoeld worden? Dat is standaard als de pomp kapot is gelopen?

 

In ieder geval bedankt voor de informatie en moeite allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Hoe moet ik dat zien alleen vullen? Vacumeerd deze niet?

Ben wel nieuwsgierig hoe je vriend aan koudemiddel geraakt..verkoop wordt op naam geregistreerd ! gisteren heb ik nieuw koudemiddel moeten inkopen, wat vraagt en zegt de leverancier!!

Theo, als je niet in het bezit bent van het nieuwe diploma (verplicht vanaf 1 juli 2010) afgegeven door ministerie van VROM, of deze niet aan kunt tonen, mag en kan ik helaas geen nieuwe vul cilinder leveren!!

Ja wat is dat dan nu.. ik stuur je een kopie op ervan.. geef die vul cilinder mee :angry: noppes.

Balend als een stier terug naar huis, kopietje gemaakt en ja hoor nu kreeg ik de vul cilinder, is dat nu zo moeilijk, vertrouwde je me niet zei ik.

Heeft niets met vertrouwen te maken, zijn de regels die wij opgelegd krijgen van VROM.

 

Terug naar je vraag...

En het systeem moet 3 x gespoeld worden? Dat is standaard als de pomp kapot is gelopen?

 

Ik meen dat ik het hier al ééns heb geplaatst :?: maar voorruit komt ie nogmaals..

 

3 keer spoelen is "niet"standaard procedure, als je het goed wilt doen "moet" dat wel gebeuren om de dienst verlening zoveel mogelijk te kunnen waarborgen.

 

Wat houdt het spoelen in 3x, spoelen met "chemisch" spoelmiddel, daarna spoelen met "chemisch" spoelmiddel + "stikstof", daarna spoelen met "chemisch" spoelmiddel en "koudemiddel"..! het systeem moet diep gevacumeerd worden na spoelen.

Voor alle zekerheid !! na het spoelen een spoelfilter in de zuigleiding plaatsen (resterend achterblijvend ijzer slijpsel opvangt), Een nieuw expansieventiel/orrifice, filterdroger/accumulator monteren, en na twee weken de spoelfilter in de zuigleiding kontroleren en als het nodig is vervangen.

Na een week of 4 spoelfilter verwijderen en weer een nieuwe filterdroger/accumulator vervangen.

Dat hoeft niet maar ik doe dat wel, en loop hierdoor minder risico, dat achteraf de klant op langere termijn weer met een verstopping komt te zitten, als slijpsel achter is gebleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Ben er even tussenuit geweest vandaar de late reactie!

 

Ja regels zijn regels, hoe vervelend het soms ook is.. Ik weet niet hoe ze bij mijn maat aan vulmiddel komen. En ze vullen de airco met een apparaat wat inderdaad met vacuüm werkt.

 

Bedankt voor je uitleg over het 3x spoelen. Helemaal duidelijk zo.

 

 

Ik heb ondertussen een aircopomp gekocht op de sloop. Had liever een nieuwe gekocht maar ik studeer nog en vond het verschil van 400,- en 125,- iets te groot.

 

Groetjes Mario

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden