Ga naar inhoud
  • 0

chippen passat variant 1.9 tdi 74 kw


Tapass

Vraag

hallo allemaal,

 

ik ben hier nieuw. ruim een jaar trotse eigenaar van een passat station.

auto verkeert verder in perfecte staat.

 

nu wil ik er binnenkort mee op vakantie, en gezien ik nogal wat mee ga sjouwen dacht ik misschien iets met het chippen van de motor te gaan doen. alhoewel ik niet echt een groot auto-techneut ben, ben ik dus op zoek naar wat meer info betreffende het chippen. klinkt waarschijnlijk heel n00b-achtig dit, maar ja, het is niet anders :|:mrgreen:

 

iemand die positieve ervaringen heeft bij een zaak in en om R'dam?

de auto heeft plusminus 126.000 km's gereden. bj 2005.

 

bij voorbaat dank.

groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

dank Gerben voor je snelle respons.

ik zie het ja, alleen heb ik een grijze.

heerlijke auto.

hoeveel pk heb je nu? 120?

ik zie dat jij de sport-'line' hebt. kun je wat meer zeggen over je gebruikerservaring toe nu toe? ik bedoel, eh, merk je er veel van? waarschijnlijk wel.

sorry als ik een domme vraag stel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat het vermogen zo rond de 130 pk ligt met een standaardchip van JD.

Het blijft in mijn beleving wel ietsjes achter bij een gechipte 100pk Passat variant van een andere tuner. Maarja, er moet natuurlijk wel verschil blijven met de duurdere 'op maat' variant die JD ook verkoopt he. En de kwaliteit zit wel goed.

 

Het voelt zeker anders aan als voor het tunen, ongetuned is een 100pk in een Passat toch zo dood als een pier als je in de wat hogere toerentallen komt. Nu trekt ie goed door naar 4.000 toeren en onderin heb je gewoon aanmerkelijk meer koppel.

 

De sportline is gewoon wat anders aangekleed dan een comfortline, wat sportievere stoelen,stuur,enz. En 2cm lager op zijn poten en wat stugger onderstel, dat rijdt wel prettiger moet ik zeggen en het staat goed. Tja en voor de rest moet je maar veel lezen op dit forum, staat erg veel info op :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dank voor de info Gerben,

 

ik zie dat je 'm voor 200 euro extra wat meer gefinetuned krijgt. ik hou wel van een snelle koppel. vorig jaar leek ie inderdaad behoorlijk dood te gaan in de bergen van zuid frankrijk. meer dan 130 pk valt er waarschijnlijk niet uit te persen denk ik? nou ja, zat waarschijnlijk. het is nou ook weer niet zo dat ik al men hebben en houwen erin ga proppen. wat raad jij aan? de wat duurdere op maat chip nemen van JD?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor normaal huis, tuin & keuken gebruik is een standaardchip in mijn ogen goed genoeg. Volgens mij moet op maat 150 pk ook wel zo'n beetje lukken, met standaard blijf je daar gewoon net ff wat onder hangen. Bij mij is ook door JB Autoservice (die ook de JD software heeft geflashed) de katalysator leeggemaakt, dat scheelt ook nog een beetje.

 

Maar ach, ik heb mijn Passat om m'n gezin te vervoeren en mijzelf naar m'n werk. Voor het snelle hobbywerk heb ik nog een fabrieksoriginele Corrado VR6 die ik af en toe eens buiten laat roffelen. En dan moet ik, met uitzondering van de W8's en R36's van deze wereld (waar er gelukkig maar enkelen van zijn :mrgreen: ), de eerste al dan niet opgevoerde Passat nog tegenkomen die ook maar in de buurt kan blijven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nou ja, ik ga er toch behoorlijk wat km's mee maken. en dat in een eh nogal bergachtig gebied. en dat met veel bagage mee.

in nederland zal het wellicht inderdaad wat overkill zijn ja.

 

en moet je 'm om de zoveel tijd/km's weer her-chippen?

 

hmm een Corrado VR6. klinkt monsterachtig.

nou ja, moet eerlijk toegeven dat het me niet zo heel veel zegt. zoals ik al zei, ik ben verder niet zo'n echt auto-fanaat.

kan wel even googlen natuurlijk. oeff inderdaad, geil ding!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn advies je hebt tenslotte een diesel,maak een paar kilometer extra bijvoorbeeld naar jbautoservice dan weet je zeker dat het goed gebeurd. Dan kun je in overleg besluiten voor een standaard jd chip of dat je toch liever een maatchip neemt.

Succes

Groet,

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

bedankt Jan, das toch wel een behoorlijke reis. en ik heb niet zo heel veel tijd meer.

die in Benthuizen is toch ook goed? die lui weten toch ook wel wat ze aan het doen zijn?

tja, zal vast, daar niet van. ik zie Van Vugt, Van der Velden, vr6specialist, en nu ook jbautoservice.

zal er nou echt heel veel verschil zitten in de expertise van deze bedrijven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Eh ja volgens ingewijden valt er wel wat te zeggen over de expertise van de vr6 specialist :-)

Maar sowieso ben je met je TDI bij JD aan het goede adres.

 

Zou v/d Velden gewoon ff bellen in jouw situatie, zeker als afstand en tijd ook een rol spelen.

Die leveren in principe precies dezelfde standaardchip van JD als JB autoservice doet. Of je moet opmaat chippen maar dan moet je dus naar Lochem de rollenbank op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daarnaast, 1 keer gechipt blijft gechipt...

Tenzij a. je computer van de auto kapot gaat en wordt vervangen

of b. de dealer het update naar een hogere versie.

 

Het zal beiden zelden voorkomen en dat laatste bij een 3b/3bg al helemaal niet ... dus daar hoef je je niet druk om te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

mijn god, die Van Vugt zit in Lutjegast. wauw. aparte dorpsnamen man. nooit van gehoord. nou ja, ik kom verder ook niet zo heel vaak in het noorden.

 

ja, ik denk dat ik dat maar ga doen Gerben. 30 pk extra, 13 euro per pk. waarschijnlijk verdien ik dat ook nog eens terug omdat het wellicht iets in het brandstofgebruik zal schelen. heey cool he, als dat geen geweldige verkooppraatje is. nu nog even madam met dat gegeven eens overtuigen. ach die weet al helemaal weinig over auto's. schat, het scheelt ons geld. we gaan die 300 euro terugverdienen joh. nou hopelijk dat het werkt dan maar.

 

stel dat je later een op maat chip wilt, ben je dan 200 euro kwijt of moet ie dan opnieuw gechipt worden, dus nieuwe chip plus opmaat prijs?

nou ja, aan de andere kant, pijnig je hersenen hier maar niet over. ik ga van der velden eens bellen.

bedankt Ger!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat je met je Corrado een heel aantal gechipte tdi's misgelopen bent blijkbaar.. de eerste de beste gechipte Ibiza 130pk tdi rijd jou eruit.. vaker met dat ding op pad..

 

Laat die Vr6-hannes hier in het oosten maar rechts liggen... ook voor je vr6.. en ga idd lekker naar Seat vd Velden of Tuningparts beide leveren JD chips. Als je kunt aantonen dat je een JD-chip hebt kun je dan nmw wel voor 200 euro de maatchip krijgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik denk dat je met je Corrado een heel aantal gechipte tdi's misgelopen bent blijkbaar.. de eerste de beste gechipte Ibiza 130pk tdi rijd jou eruit.. vaker met dat ding op pad..

 

 

Dan ben jij nog nooit een gezonde vr6 tegengekomen...

je reageert net zo als enkelen op de tdiclub over ditzelfde onderwerp (was ook te verwachten)... nouja ieder zijn eigen idee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, blijkbaar een gevoelige snaar geraakt ergens, gaat niet over jou :wink:

Maar die VR6-specialist die je in de opsomming in een eerdere post noemde staat niet onverdeeld positief bekend, is dus van een heel andere orde van grootte dan bijvoorbeeld Hartog, JD of Van Vught.

Ik weet niet of je nog garantie op de auto hebt, in dat geval is uning via de dealer vaak de verstandigste optie. zo niet, dan is het een kwestie van keuzes: ga je voor optimale tuning en wil je daar iets meer voor betalen dan zou ik persoonlijk naar JD gaan (maak je er gewoon een leuk dagje uit van). Wil je gewoon wat peekaatjes extra zonder het uiterste te willen dan ben je met een standaardchip ook prima geholpen en meestal tegen lagere kosten. Die keuze kan uiteraard niemand voor jou maken maar als je nu al een 'upgrade' overweegt naar een maatwerkchip dan zou ik het direct goed doen :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ah zo. ik snap 'm :wink:

nou dan gaan we die eens doorstrepen dan.

maar van der velden heeft toch ook jd-chips?

huh? ben ik nou gek geworden of heeft van der velden zijn website veranderd?

ik zou zweren dat ik vanmiddag nog bij zijn prijsopgave van chips kon komen. nu zie ik iets van tuningparts.nl ofzoiets. en ik zie de prijsopgave nergens meer.

nee geen garantie meer. ben tweede eigenaar.

wel eentje die netjes altijd bij de dealer de beurten liet uitvoeren. en ook netjes alles in onderhoudsboekje gezet enzo.

heb wel een tijdje met het idee rondgelopen om iets vlotters te halen omdat ik vorig jaar nogal vaak bijna doodstil in de bergen stond. maarja, door die prijsverlaging van die iets nieuwere passats zou ik hier teveel op afschrijven na 1 jaar.

mensen geven blijkbaar liever iets meer uit aan een auto die nieuwere looks heeft dan een pracht-auto als deze passat.

aan de andere kant, ik wil 'm ook niet kwijt. heerlijke wagen. alleen iets meer pit dus.

daarom heb ik een beetje mijn hoop gevestigd op chiptuning.

tja, zo'n dagje uit is leuk, maar ik heb er simpelweg de tijd niet voor. het moet echt hier in de buurt gebeuren. en ik dacht dat zoetermeer wel aardig in de buurt is. dacht ik zo, maar dat zei ik al.

dus van der velden? eenmaal, andermaal?

die anderen liggen te ver weg man. gaat me niet lukken. denk dat wanneer op maat chippen beter is dan ga ik daar sowieso voor. inderdaad, als je iets doet, doe het dan gelijk goed of ga een andere hobby zoeken.

thanks 3V

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De gegevens die op de site van JD staan zijn waarden die altijd gehaald worden, Passatvw(ook een 100pk tdi) heeft een std. chip van JD maar wel laten meten op de rollenbank en die gaf iets van 144pk.

 

Stel je voor dat ze erop zouden zetten dat je 150pk haalt(sommigen halen dat makkelijk) en je gaat een keer ergens rollen en er blijkt 145pk in te zitten ben je teleurgesteld. betaal je voor 135pk en ga je rollen en haal je er 140 denk je hé.. was mn geld idd waard.

 

Tuningparts is een onderdeel van Van der Velden(Seat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb een afspraak kunnen maken bij JD. dus dat wordt spannend.

moet ik nog iets ondernemen/voorbereiden? moet ik een bepaalde chip-attitude aannemen? nou ja, onzin natuurlijk. maar you never know.

ik bedoel het eigenlijk anders. moet je ergens op letten tijdens het tunen? want ik heb even op je site gekeken Vdub, en tja, ziet er erg indrukwekkend uit, alleen snap ik niets van je schemaatje betreffende de chip-tuning van je passat. kan natuurlijk aan mij liggen, tuurlijk ligt dat aan mij, maar tja. wat zal ik zeggen.

 

avf%20rol%20std%20jd.jpg

onderaan zie je waarschijnlijk het aantal toeren.

maar wat zijn die cijfers aan de linkerkant?

oh wacht, de koppel waarschijnlijk?

ik zou toch graag daar wat meer inzicht in willen hebben.

en zijn die andere kleuren een andere std. chip of iets dergelijks?

ik schakel best snel door, is het aan te raden om na het chippen anders te gaan schakelen?

wat sportiever zeg maar. dus van het 'nieuwe rijden' afstappen?

en ik las hier en daar dingen over dat je de moter wat langer moet opwarmen na de tuning.

dank in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Verstandige keus vind ik persoonlijk. :thumb:

 

Die cijfers links zijn zowel voor koppel als vermogen. De groene lijn geeft het koppel aan, dat is dus maximaal 391.1 Nm bij 1850 RPM.

De rode lijn is het motorvermogen, gemeten aan de wielen. Die komt lang niet zo hoog, namelijk 'slechts' 119.3 bij ong. 3500 RPM. Maar dat zijn dan ook PK's en geen Nm's :wink:

Deze waarde is dan weer te herleiden naar het vermogen aan de krukas (de blauwe lijn) die iets hoger ligt omdat je dan de verliezen uit de aandrijflijn buiten beschouwing laat.

Oftewel, al deze lijnen zijn van 1 auto op 1 moment :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Idd, Arjen heeft het goed verwoord.

 

Die uitdraai die je ziet is van mijn STANDAARD motor, af fabriek had deze 130pk, nu weet ik niet of ik na de nokkenastiming nog iets meer pk's had gekregen maar vermoedelijk wel.

 

Je ziet dus dat mijn standaard, nou ja beter gezegd, motor met orginele VW software, niet gechipt dus, ca 10pk meer doet als de fabriek beloofd. Ga je nu chiptunen dan zul je dien 10pk bovenop de chipwaarden krijgen, zodoende kun je ook van 130 naar 180pk gaan(met deze motor).

 

Het max. koppel wordt bij mij auto(maat) iets genept omdat de koppelomvormer ff zn werk doet. Als je de lijn iets af zou vlakken dan zou ik op een koppel komen van ca 340Nm en dat strookt redelijk met de 140pk.

 

Mijn auto is even tussendoor voorzien van een Standaard JD Chip naar(volgens de site) 165pk, vermoedelijk door de 10pk extra die de standaard motor heeft gaat dit ook omhoog naar ca 175pk.. als ik(en JD) zometeen wat tijd hebben gaat ie wel op de bank en wordt de maatchip geschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden