Ga naar inhoud
  • 0

Handleiding verversen olie automatische versnellingsbak


frenske1973

Vraag

Vandaag een 'euveltje' gehad met mijn 3BG 1.9 TDi ( 130 Pk ) Automaat.

Bij het optrekken bij een rotonde bleef de automaat in 1e versnelling 'hangen'..

Auto aan de kant gezet, even in de P en vervolgens gewoon in de D kunnen wegrijden en verder niets meer gemerkt.

 

Aangezien ik niet weet wanneer de bakolie ververst is, wil ik deze gaan verversen.

 

Heeft er iemand hier op het forum een handleiding voor het verversen van de bakolie?

Kon er nl via de zoekfunctie geen vinden..

 

Belangrijkste vragen:

- Welke bakolie moet erin?

- Temperatuur eenvoudig uit te lezen met VAGCom?

- Hoe te vullen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

opletten is zeer speciale bak olie

dacht een 100 euro voor 5 liter

moet een deel olie in de bak gieten en dan tussen de 30 en 50 graden de rest bijvullen , omdat tussen die temperaturen schotten openen in de bak

dan een soort nippel open draaien en daar moet dan de olie uitkomen als vol is

ik dacht zelf dat er een bak specialist op het forum zit

die weet het met zekerheid

grz guy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je moet idd met vagcom de baktemp uitlezen, via de aftapplug laat je hem leeglopen, schroeft alle torx boutjes uit de carterpan, let op, er blijft olie in staan..

 

vervang het filter, maak de carterpan/magneetjes schoon en doe er een nieuwe pakking tussen, weer dichtschroeven.

 

Je hebt een 6L ATF olie nodig, dit kost ca 25 euro per liter, allereerst vul je via de grote vukplug, inbusdop 17, met de motor UIT tot het overloopt, dan start je de motor, leest de temp uit en vanaf 35 gr ga je verder vullen, zet ook de auto even door alle versnelling, min. 10 sec in de verschillende versnellingen houden, voet op de rem. Je vult net zo lang tot het er nogmaals uitdrupt. dan kun je de boel afbouwen.

 

VERKEERD VULLEN kan ernstige bakschade opleveren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wellicht dan verstandig dit uit te laten voeren door iemand met iets meer ervaring hierin?!

 

Vriend van mij heeft een Bovag autobedrijf, dus alle gereedschappen/materialen aanwezig.

 

Neef van mijn vrouw is monteur bij een VAG dealer in het midden van het land.

Zou dus ook een 2e optie kunnen zijn.

 

Maar neem aan dat een 1e monteur, met deze handleiding er geen problemen mee zou mogen hebben..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zelf doen geeft een geweldige knoeizooi. En een ervaren monteur heeft ruim een uur nodig. De kosten zitten dan toch in de olie, filter en afdichting. Dus ben ik maar naar DSG-Dokter in Aalten gegaan (lekker dichtbij). Een monteur doet bijna alleen DSG's. Goed en bekwaam gedaan. Automaat schokt niet meer en loopt weer heerlijk soepel.

Niet zelf doen, maar laten doen. Ook goed voor het milieu - want waar laat je de troep?????

 

Groet HansPas

VW Passat 3B5 1999

2.5 V6 TDI Tiptronic

322000km

gechipped bij 130.000km naar 180PK om Alfa 2.5 JTD er gemakkelijk uit te kunnen rijden op de A18!!!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

PFFFFFFFFFFFFFFFF..... de D S G dokter.. wat voor naam en specialisatie hebben ze er morgen weer bij bedacht daar in Aalten.. Omdat de Vr6 terrorist wat beschadigd is qua naam heetten ze tegenwoordig al T V S engineering...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
PFFFFFFFFFFFFFFFF..... de D S G dokter.. wat voor naam en specialisatie hebben ze er morgen weer bij bedacht daar in Aalten.. Omdat de Vr6 terrorist wat beschadigd is qua naam heetten ze tegenwoordig al T V S engineering...

Beetje erg onnozel en getuigend van blijvend gebrekkige intelligentie hoor, om toch maar overal die term te gebruiken. Volgens een artikel in Auto&Tuning is deze naam door een uiterst enthousiaste Autoweek-journalist verzonnen. De VR6-Specialist heeft met deze naam kennelijk een derde bedrijfstak gestart die zeer succesvol is. Het barst er altijd van de DSG's. Ik ben tevreden over het geleverde werk.

Enne.... als ik de hond uitlaat, zal ik ze eens vragen wat hun terroristische activiteiten ziin .......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
je moet idd met vagcom de baktemp uitlezen, via de aftapplug laat je hem leeglopen, schroeft alle torx boutjes uit de carterpan, let op, er blijft olie in staan..

 

vervang het filter, maak de carterpan/magneetjes schoon en doe er een nieuwe pakking tussen, weer dichtschroeven.

 

Je hebt een 6L ATF olie nodig, dit kost ca 25 euro per liter, allereerst vul je via de grote vukplug, inbusdop 17, met de motor UIT tot het overloopt, dan start je de motor, leest de temp uit en vanaf 35 gr ga je verder vullen, zet ook de auto even door alle versnelling, min. 10 sec in de verschillende versnellingen houden, voet op de rem. Je vult net zo lang tot het er nogmaals uitdrupt. dan kun je de boel afbouwen.

 

VERKEERD VULLEN kan ernstige bakschade opleveren..

 

na dit te hebben doorlopen wat Matthijs zegt,de bak naar 80graden brengen dmv rijden

dan de bak afkoellen naar 30/35 graden en weer oliepeilen en zonodig bijvullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wij hebben 2x enkele minuten de motor en wielen laten draaien in D en R. Beide keren moest er nog olie bij. Bij de derde check was het niveau OK. Advies: controleer na enige tijd nog eventjes.

Overigens krijg ik nooit een temperatuur van 80°. VagCom geeft als regel 50°-52°; ook na lange ritten.

Zorg ook voor een correcte afvoer van de olie. Er zitten uiterst giftige componenten in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
je moet idd met vagcom de baktemp uitlezen, via de aftapplug laat je hem leeglopen, schroeft alle torx boutjes uit de carterpan, let op, er blijft olie in staan..

 

vervang het filter, maak de carterpan/magneetjes schoon en doe er een nieuwe pakking tussen, weer dichtschroeven.

 

Je hebt een 6L ATF olie nodig, dit kost ca 25 euro per liter, allereerst vul je via de grote vukplug, inbusdop 17, met de motor UIT tot het overloopt, dan start je de motor, leest de temp uit en vanaf 35 gr ga je verder vullen, zet ook de auto even door alle versnelling, min. 10 sec in de verschillende versnellingen houden, voet op de rem. Je vult net zo lang tot het er nogmaals uitdrupt. dan kun je de boel afbouwen.

 

VERKEERD VULLEN kan ernstige bakschade opleveren..

 

na dit te hebben doorlopen wat Matthijs zegt,de bak naar 80graden brengen dmv rijden

dan de bak afkoellen naar 30/35 graden en weer oliepeilen en zonodig bijvullen.

 

 

Wat maak je er nu weer voor geks van? 80 graden haal je idd bijna nooit. Verder veranderd er blijkbaar niet zoveel met de olie boven de 45 graden anders had VW dat wel in de beschrijving gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

DSG ook ja, je bent er alleen een meer specifieke vultool voor nodig en uiteraard speciale DSG olie. Carterpan gaat bij een DSG niet los(is er eigenlijk niet)

Filter is een papierfilter bovenop de bak, onder de accu zon beetje

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden