Ga naar inhoud
  • 0

Airbag fout: te lage weerstand bijrijders airbag ???


PMKoning

Vraag

Dag heren,

 

sinds vorige week helaas ook een Airbag Fehler :cry: . NIets bijzonders gebeurt: auto 's avonds geparkeerd en 's ochtends gestart en plots deze onaangename mededeling.

Vandaag even langs de dealer (Hoogenboom) geweest om 'm te laten uitlezen en daar kwam uit dat de weerstand van de bijrijders airbag in het dashboard te laag was. Monteur heeft 'm gereset met de boodschap "t kan weer terugkomen, dan moet ie worden vervangen", ik heb 30 euris afgetikt en ben weer naar m'n werk gegaan.

 

Een kleine 20 km verder op de snelweg "piep" en daar istie f#$&%)%ing melding weer :angry: . Nu kan ik er natuurlijk n tijdje mee rond rijden, niet zo'n drama, ware het niet dat ie voor 7/7 APK gekeurd moet worden en ik heb begrepen dat n airbag melding een afkeurpunt is? Klopt dat?

 

Nu komt de bonus: voor vertrek bij de dealer heb ik even gevraagd wat het vervangen moest kosten: "zeg maar 1000 euro" zegt de vriendelijke meneer achter de balie :!::( "Maar, als we 'm inplannen, gaan we ook coulance aanvragen, t is een weinig voorkomend euvel, dus wie weet wat er dan nog vanaf gaat"

 

Iemand enig idee of ik A) dit evt. zelf nog op een andere manier kan fixen of wat de oorzaak zou kunnen zijn (heb al gelezen corrosie in stekkers??), B) of deze unit vervangen ook tegen een normaal bedrag kan?? en zo ja bij elke willekeurige garage??

 

Dank voor jullie hulp!!

Grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Vandaag even langs de dealer (Hoogenboom) geweest om 'm te laten uitlezen en daar kwam uit dat de weerstand van de bijrijders airbag in het dashboard te laag was.

 

Iemand enig idee of ik

A) dit evt. zelf nog op een andere manier kan fixen of wat de oorzaak zou kunnen zijn (heb al gelezen corrosie in stekkers??)

B) of deze unit vervangen ook tegen een normaal bedrag kan?? en zo ja bij elke willekeurige garage??

 

Corrosie in stekkers leidt tot een verhoging van de weerstand en niet tot een verlaging. Als het echt een verlaging van de weerstand is, dan lijkt mij dat echt een euvel van de airbag zelf en dan zijn de connectoren juist wel goed. Vervangen van de airbag lijkt me dan de enige overgebleven optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je in je dashboardkastje ook zo'n slot zitten om de passagiers airbag uit te schakelen?

Wellicht dat die met omzetten in ieder geval de rest nog wel laat werken, even proberen zou ik zeggen.

 

Een andere airbag, misschien dat ze die op de sloop ergens hebben? (Wel eerst vragen wat een losse airbag bij de dealer kost)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja heb al na het lezen van wat andere topics geprobeerd daar wat mee te fixen, maar helaas, herhaaldelijk aan en uit zetten levert niets op. Heb 'm nu zelfs uit staan, maar alarmpje gaat gewoon telkens aan :(

 

Dealer gaf aan dat de reparatie ca 1000 euro zou kosten, maar dat is natuurlijk incl. de fikse arbeid die zij rekenen. Visje wat ze me dan weer voor hielden was 'n mogelijke coulance, maar weet niet of ik daar nou zo hooggespannen verwachtingen van moet hebben.

 

Is het vervangen van deze airbag zelf redelijk te doen??? Deurpanelen los voor kabels en speakers lukt me nog, maar een heel dashboard lossleutelen zie ik eigenlijk niet zo erg zitten. Ben bang dat iik dna met rammeltjes, piepjes en optische onvolkomenheden blijf zitten......

 

Ik heb ook al ns geinformeerd bij de "airbagbank" voor een nieuwe plofzak in een ander stuur, kan daar natuurlijk ook eens informeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat vinden jullie van dit voorstel van de Airbag bank? Iemand ervaring met hen en hun monteurs??

 

we kunnen de airbag omruilen met bijbetaling van € 95,-, het ombouwen en uitlezen/resetten kost € 60,-.

 

Scheelt wel extreem met de "stealer", al is dit natuurlijk geen nieuwe maar een gebruikte airbag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weerstand te laag kan ook. In de stekker zit namelijk een doorverbinding ingebouwd. Als je de stekker indrukt zal hij weerstand te laag (kortsluiting) aangeven. Dit is namelijk nodig om als je de stekker lostrekt de stroomkring intakt te houden zodat hij niet per ongeluk kan afgaan. Mij advies is om de stekkers een aantal keer in en uit elkaar te doen en dan de storing te laten wissen. Eventueel zou je nog de stekker kunnen verwijderen en de bedrading door solderen. Vervanging van de airbag zou ik als laatste optie houden. Normaal gezien zijn er eigenlijk weinig problemen met airbags zelf. Vaak zijn de stekkers de boosdoeners.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

OK, dat opent weer perspectieven. Is er ergens een "how to" om bij deze airbag te komen? Heb al even gezocht, ook in de KB, maar kan zo gauw niets vinden. Heb wel begrepen dat het verstandig is om de accu los te koppelen om een "plof" te voorkomen??

 

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Super, daar ga ik eens op studeren.

 

Overigens is de auto keurig door de keuring gekomen. Ze hebben 'm eerst even gewist en omdat ik met de sleutel de airbag had uitgezet in het dashboardkastje komt de storing voorlopig niet meer terug. Ik heb wel zo'n vermoeden dat als ik 'm weer aan zet, de storing gewoon terugkomt, dus voorlopig laat ik 'm maar even uit staan ;-).

Helaas wel een gescheurde ashoes wat toch weer 160 euro kostte, verder erg netjes geholpen (De Koning in Rotterdam).

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden