Op dit forum lees ik regelmatig dat een passat 2.8 v6 olie verbruikt, nu is het zo dat ook mijn v6 een redelijk olieverbruik had soms wel een liter op de 1500 km.
Daar dit verbruik niet was in te schatten en soms als deze was gevuld tot max.op de peilstok en na 500 km al een halve liter weg was en vaak daarna zonder bij te hebben gevuld het 2000 km duurde voordat de volgende halve liter weg was ben ik gaan zoeken naar de oorzaak hierbij de carterventielatie gecontroleerd en schoongemaakt ook de klepdeksels er af gehad en deze zorgvuldig schoongemaakt alles had geen resultaat.
Nadat ik een koelvloeistoflekkage had onder het inlaat spruitstuk waar een o ring van een van de metalen koelwaterbuizen lekte heb ik dit spruitstuk gedemonteerd daarbij ook de kap van de carterventilatie van het onderblok geschroeft hierbij verbaasde mij het dat dit een grote holle kap was met enkel een pakking, onder deze kap zit het olie overdrukventiel die bij een te hoge oliedruk druk afblaast naar boven in de richting van de op de kap aangesloten carterventilatieslang, op deze slang staat een onderdruk doordat deze op het inlaatspruitstuk is aangesloten en zal dus olie mee opzuigen en verbranden voor mij al een verklaring waarom er soms veel en soms vrijwel geen olieverbruik is.
Na het bestellen van nieuwe pakkingen voor de waterpijp en inlaatspruitstuk natuurlijk ook een nieuwe pakking voor carterventielatiedeksel gekocht mijn verbazing was alleen dat dit nu geen pakking is maar een metalen plaat die vrijwel geheel dicht met uitzondering van een klein hoekje is, de olie die nu door het overdrukventie wordt afgeblazen komt niet meer in de carterventilatie maar wordt gedwongen om terug te lekken in het carter.
Inmiddels heb ik 2500 km gereden waarbij het oliepeil om max is gevuld en heb nog steeds geen verbruik kunnen constateren het ziet er dan ook naar uit dat het olieverbruik door deze modificatie behoorlijk is afgenomen.
Doe er zeker als je het irritant vindt je voordeel mee maar houdt er rekening mee dat het wel een paar uurtjes sleutelen is en de prijs van de nodige pakkingen er niet om liegt daarnaast als je carterventielatieslang is uitgehard en breekt er een flinke prijs bij komt.
Vraag
gklijnhout
Op dit forum lees ik regelmatig dat een passat 2.8 v6 olie verbruikt, nu is het zo dat ook mijn v6 een redelijk olieverbruik had soms wel een liter op de 1500 km.
Daar dit verbruik niet was in te schatten en soms als deze was gevuld tot max.op de peilstok en na 500 km al een halve liter weg was en vaak daarna zonder bij te hebben gevuld het 2000 km duurde voordat de volgende halve liter weg was ben ik gaan zoeken naar de oorzaak hierbij de carterventielatie gecontroleerd en schoongemaakt ook de klepdeksels er af gehad en deze zorgvuldig schoongemaakt alles had geen resultaat.
Nadat ik een koelvloeistoflekkage had onder het inlaat spruitstuk waar een o ring van een van de metalen koelwaterbuizen lekte heb ik dit spruitstuk gedemonteerd daarbij ook de kap van de carterventilatie van het onderblok geschroeft hierbij verbaasde mij het dat dit een grote holle kap was met enkel een pakking, onder deze kap zit het olie overdrukventiel die bij een te hoge oliedruk druk afblaast naar boven in de richting van de op de kap aangesloten carterventilatieslang, op deze slang staat een onderdruk doordat deze op het inlaatspruitstuk is aangesloten en zal dus olie mee opzuigen en verbranden voor mij al een verklaring waarom er soms veel en soms vrijwel geen olieverbruik is.
Na het bestellen van nieuwe pakkingen voor de waterpijp en inlaatspruitstuk natuurlijk ook een nieuwe pakking voor carterventielatiedeksel gekocht mijn verbazing was alleen dat dit nu geen pakking is maar een metalen plaat die vrijwel geheel dicht met uitzondering van een klein hoekje is, de olie die nu door het overdrukventie wordt afgeblazen komt niet meer in de carterventilatie maar wordt gedwongen om terug te lekken in het carter.
Inmiddels heb ik 2500 km gereden waarbij het oliepeil om max is gevuld en heb nog steeds geen verbruik kunnen constateren het ziet er dan ook naar uit dat het olieverbruik door deze modificatie behoorlijk is afgenomen.
Doe er zeker als je het irritant vindt je voordeel mee maar houdt er rekening mee dat het wel een paar uurtjes sleutelen is en de prijs van de nodige pakkingen er niet om liegt daarnaast als je carterventielatieslang is uitgehard en breekt er een flinke prijs bij komt.
G.Klijnhout
Link naar reactie
Delen op andere sites
17 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten