Ga naar inhoud
  • 0

olie verbruik 2.8 v6 ack motor


gklijnhout

Vraag

Op dit forum lees ik regelmatig dat een passat 2.8 v6 olie verbruikt, nu is het zo dat ook mijn v6 een redelijk olieverbruik had soms wel een liter op de 1500 km.

Daar dit verbruik niet was in te schatten en soms als deze was gevuld tot max.op de peilstok en na 500 km al een halve liter weg was en vaak daarna zonder bij te hebben gevuld het 2000 km duurde voordat de volgende halve liter weg was ben ik gaan zoeken naar de oorzaak hierbij de carterventielatie gecontroleerd en schoongemaakt ook de klepdeksels er af gehad en deze zorgvuldig schoongemaakt alles had geen resultaat.

Nadat ik een koelvloeistoflekkage had onder het inlaat spruitstuk waar een o ring van een van de metalen koelwaterbuizen lekte heb ik dit spruitstuk gedemonteerd daarbij ook de kap van de carterventilatie van het onderblok geschroeft hierbij verbaasde mij het dat dit een grote holle kap was met enkel een pakking, onder deze kap zit het olie overdrukventiel die bij een te hoge oliedruk druk afblaast naar boven in de richting van de op de kap aangesloten carterventilatieslang, op deze slang staat een onderdruk doordat deze op het inlaatspruitstuk is aangesloten en zal dus olie mee opzuigen en verbranden voor mij al een verklaring waarom er soms veel en soms vrijwel geen olieverbruik is.

Na het bestellen van nieuwe pakkingen voor de waterpijp en inlaatspruitstuk natuurlijk ook een nieuwe pakking voor carterventielatiedeksel gekocht mijn verbazing was alleen dat dit nu geen pakking is maar een metalen plaat die vrijwel geheel dicht met uitzondering van een klein hoekje is, de olie die nu door het overdrukventie wordt afgeblazen komt niet meer in de carterventilatie maar wordt gedwongen om terug te lekken in het carter.

Inmiddels heb ik 2500 km gereden waarbij het oliepeil om max is gevuld en heb nog steeds geen verbruik kunnen constateren het ziet er dan ook naar uit dat het olieverbruik door deze modificatie behoorlijk is afgenomen.

Doe er zeker als je het irritant vindt je voordeel mee maar houdt er rekening mee dat het wel een paar uurtjes sleutelen is en de prijs van de nodige pakkingen er niet om liegt daarnaast als je carterventielatieslang is uitgehard en breekt er een flinke prijs bij komt.

 

G.Klijnhout

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Kijk, dit is nog eens een goede binnenkomer :thumb:

Welkom hier en bedankt voor de tip. Dat onregelmatige olieverbruik ken ik ook, al is de mate bij mij wel minder. Soms hoef ik nooit bij te vullen tussen de beurten (dus verbruik kleiner dan 0,5 l / 10.000 km) soms moet ik 2x een halve liter bijvullen (dus 1 l / 10.000 km). Ik heb overigens een APR-blok.

Mocht het verbruik in de toekomst toch toenemen dan zal ik dit in mijn achterhoofd houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is dit ook info die bv betrekking kan hebben op een 2.0 20v blok, ik heb daar de technische kennis niet voor om te beoordelen? Deze lusten vaak ook wel een slok olie.

Nee, dat is een constructiefout met de zuigerveren als ik het goed heb..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat is goed nieuws, heb je toevallig nog foto's gemaakt?

 

 

Helaas ik heb er geen foto`s van gemaakt, als je elsa bezit kan je het plaatje van het onderblok oproepen daar staat de carterventielatiebak afgebeeld met de gemodificeerde pakking cq plaat.

 

 

gert klijnhout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt Vdub dit is inderdaad het plaatje wat ik bedoel, onderdeel met nummer 9 is de gemodificeerde plaat bij mijn auto zat deze er niet tussen maar een pakking die de contouren van de bak met nummer 8 gevolg de olie afgeblazen door de overdrukleiding 12 en 13 spoot onder de kap 8 deze wordt nu door de metalen plaat 9 tegen gehouden de carterventielatie gaat nu door het nog juist zichtbare gat in de plaat 9 verder zit er in deze plaat nog een niet afgebeelde verlaging met een klein gaatje voorzien van een klepje waardoor de olie alleen naar onder en niet naar boven kan.

 

gert klijnhout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit is inderdaad nieuws waar je wat mee kan.

Ik heb een ATX-blok. Is daarvan de constructie van het carterventilatiedeksel hetzelfde?

Is alleen het vervangen van de pakking/metalen plaat ook een klus van een paar uur (want dan denk ik dat ik dat maar uitbesteed)?

groeten en bedankt voor het oplossen van dit mysterie !! :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dit is inderdaad nieuws waar je wat mee kan.

Ik heb een ATX-blok. Is daarvan de constructie van het carterventilatiedeksel hetzelfde?

Is alleen het vervangen van de pakking/metalen plaat ook een klus van een paar uur (want dan denk ik dat ik dat maar uitbesteed)?

groeten en bedankt voor het oplossen van dit mysterie !! :thumb:

 

 

Bij een ATX blok is de constructie van de carterventilatie het zelfde.

Het vervangen van de pakking cq plaat is helaas veel werk je kan er alleen maar bij door het complete inlaatsruitstuk met gasklep en inspuitsysteem te demonteren.

 

gert klijnhout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gert,

Dank je voor de aanvulling.

Dit geeft wel een dilemma; zelf doen is een hoop werk (met risico dat je net een onderdeeltje niet bij de hand hebt, vooral als er iets sneuvelt); laten doen zal redelijk kostbaar zijn/worden.

Ik denk dat ik het bij de jaarlijkse beurt aan het eind van dit jaar maar laat uitvoeren. Heb ik nu ruim een half jaar de tijd om aan de kosten te wennen.

En die kosten heb ik er wel voor over om dat irritante olieverbruik te verminderen.

Heb jij misschien ook het onderdeelnummer van nummer 9 voor handen? Dan kan ik in ieder geval duidelijk aangeven wat ik wil als er toevallig een echte VW-knuppel :roll: achter de balie zit

groeten en wederom bedankt,

Robert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gert,

Dank je voor de aanvulling.

Dit geeft wel een dilemma; zelf doen is een hoop werk (met risico dat je net een onderdeeltje niet bij de hand hebt, vooral als er iets sneuvelt); laten doen zal redelijk kostbaar zijn/worden.

Ik denk dat ik het bij de jaarlijkse beurt aan het eind van dit jaar maar laat uitvoeren. Heb ik nu ruim een half jaar de tijd om aan de kosten te wennen.

En die kosten heb ik er wel voor over om dat irritante olieverbruik te verminderen.

Heb jij misschien ook het onderdeelnummer van nummer 9 voor handen? Dan kan ik in ieder geval duidelijk aangeven wat ik wil als er toevallig een echte VW-knuppel :roll: achter de balie zit

groeten en wederom bedankt,

Robert

 

Het onderdeelnummer vlgns de nota is 078 103 547 F met als benaming "tussenwand" 10.65 euro excl btw.

 

gert klijnhout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de mod voor de carterontluchting (de spatplaat) zojuist laten uitvoeren.

De laatste tijd had ik met name na korte ritten ook wat verbrande olielucht en hier bleek het standaard 2.8 V6 probleem op te spelen: dichtgeslibte carterontluchting waardoor lekkage langs de klepdekselpakkingen ontstaat. Dit dus ook maar meteen laten aanpakken.

De klepdekselpakkingen en het hele carterontluchtingssysteem zijn dus tevens vervangen. Ik moet de garagist gelijk geven; niet echt kwaliteit van VW om het carterontluchtingssysteem in plastic uit te voeren. Na een aantal jaren/kilometers hardt dit onder invloed van de temperatuur en olie goed uit. Alle flexibel bedoelde verbindingen worden kei- en keihard en breken bij de minste beweging..... :angry:

En vervolgens ben ik eigenlijk blij verrast met de rekening (ja, jullie lezen dit goed: BLIJ verrast :roll: ). Voor mij de waarschijnlijk gelukkige keuze om niet naar de dealer te gaan, maar naar de lokale (en vertrouwde) merkloze garage. Het blijft alsnog een aardige bom duiten, maar voor bijna E 550,- incl.BTW was ik klaar. En waarom valt me dat mee?

Ik neem jullie mee in de opbouw van de rekening (alles incl. BTW):

- slangen carterontluchting: E 108,05

- klepdekselpakkingen: E 50,70

- inlaatpakkingset: E 50,93

- pakkingdeksel (de "spatplaat"): E 15,45

- koelvloeistof: E 5,53

- (totaal aan materiaal dus E 230,66, dat valt wel een beetje tegen)

- blijft dus E 320, over voor het sleutelen (en dat valt met dus dan reuze mee; zal een uurtje of 5 à 6 zijn geweest (dat stond "helaas" niet in detail gespecificeerd))

 

En nu maar kijken of het olieverbruik in de klauw te houden is, en zich "voorspelbaar" gaat gedragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden