Ga naar inhoud
  • 0

Motor met dit weer sneller verwarmen (en zuiniger rijden?)


Shane

Vraag

Ik vroeg me af, zeker gezien de huidige temperaturen, of het mogelijk is om op een eenvoudige manier de motor (en dus ook het interieur) sneller op te warmen. Momenteel duurt het 10-15 min voordat de motor z'n werktemperatuur heeft bereikt.

 

Aangezien de luchtinlaat naar de gril loopt had ik het idee om het tussenstuk tussen de gril en de luchtfilter behuizing eruit te halen. Op deze manier zuigt de motor lucht vanuit de opwarmende motorruimte ipv buitenaf. Dit zou in theorie moeten werken. Heb dat tussenstuk er zojuist uit gehaald dus mijn bevindingen hierover zal ik binnenkort vermelden.

 

Echter, toen ik het tussenstuk inspecteerde viel me op dat de ingang veel kleiner is dan de uitgang.

 

post-9225-1423824035,1131_thumb.jpg

 

post-9225-1423824035,7849_thumb.jpg

 

De ingang naar het luchtfilter is nu 2,4x groter dan met tussenstuk. Kortom, door het te verwijderen is er minder weerstand en dus minder verliezen. In theorie zou dit dan betekenen meer vermogen en minder verbruik bij normaal gebruik.

 

Samengevat, veel verwachtingen in theorie. Ik zal jullie op de hoogte brengen van de resultaten in de praktijk. Tevens ben ik wel benieuwd wat jullie van deze goedkoopste 'tuning' ooit vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Op dat moment was er niet veel wind dus dat zal wel meevallen. En alle testen op dezelfde ochtend is ook geen optie aangezien het nogal een tijdje duurt voordat de motor etc. door en door koud is. Daarnaast is het qua tijd niet echt haalbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het probleem is alleen je weet theoretisch niet wat er normaalgesproken nodig is om een graad vrieskou verschil te overbruggen. Tevens staat tussen de 70 en 100 graden gemeten temp bij een VW de meter in je dash op 90, rijdend halen de meeste auto's gemeten 84 graden.

 

Je zou dus eigenlijk met vagcom bij moeten meten hoe lang het duurt voor de temp op 80 graden staat, tevens zal de thermostaat ergens in de 70 graden open gaan en de motor dus weer afkoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dacht eens gezien te hebben bij een bmw dat er in de grilletjes vooraan (de typische bmw roostertjes) kleppen waren ingebouwd die als de motor stil lag volledig dicht waren. als de motor dan gestart werd bleven de roosters dicht. pas wanneer de motor op termperatuur was gingen de kleppen in de grilletjes automatisch open

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
het probleem is alleen je weet theoretisch niet wat er normaalgesproken nodig is om een graad vrieskou verschil te overbruggen. Tevens staat tussen de 70 en 100 graden gemeten temp bij een VW de meter in je dash op 90, rijdend halen de meeste auto's gemeten 84 graden.

 

Je zou dus eigenlijk met vagcom bij moeten meten hoe lang het duurt voor de temp op 80 graden staat, tevens zal de thermostaat ergens in de 70 graden open gaan en de motor dus weer afkoelen.

 

Als we dan toch bezig zijn is het wellicht interessanter om uit te lezen of de vernauwing beperkend werkt op de ademhaling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden