Hitec Geplaatst 10 november, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 10 november, 2009 Beste mensen, Sinds afgelopen week komt er regelmatig (vaak bij laag toerental) een flinke stoot witte rook uit de uitlaat. Ik ben er al wel aan uit dat het olie is.....ook aan de geur te ruiken. Het vermoeden is dat het uit de turbo komt, bij uitlezen geeft hij ook fouten aan met inlaat/inlaatspruitstuk. Na deze te wissen is het probleem alleen niet opgelost. Pas is mijn tandriem set vervangen. Heeft iemand hier al misschien ervaring mee, of een idee wat het zou kunnen zijn? Ik hoor graag jullie reactie. Alvast bedank, Hans p.s. het gaat om een V6 TDI 4 Motion (Gechipt, EGR dicht en K&N luchtfilter) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 10 november, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 10 november, 2009 witte rook is normaal altijd koelvloeistof.. blauwe rook is olie en zwarte rook is diesel. Wat voor motorcode heeft je V6? Nokkenassen en brandstofpomp zijn veelvoorkomende defecten aan de V6 TDI Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Hitec Geplaatst 10 november, 2009 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 10 november, 2009 Dan zal het waarschijnlijk blauwe rook zijn, motorcode is AKN. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 blastaway Geplaatst 10 november, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 10 november, 2009 Ik heb het gehad met een Volvo V70 2.5 TDI. Daar was de pomptiming super belabberd! Elke keer als ik starte kwam er ook een witte pluim uit. Na het afstellen van de timing was het verholpen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Hitec Geplaatst 10 november, 2009 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 10 november, 2009 hmmm, maar het probleem is dat het bij mij juist niet bij het starten is maar tijdens het rijden en vaak pas als hij op temp. is. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 10 november, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 10 november, 2009 dan nog kan dat wel.. je geeft zelf aan dat de riem vervangen is onlangs.. als de pomp niet op tijd staat kan dat best. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 10 november, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 10 november, 2009 Ruikt de uitlaat ook naar rotte eieren? (=cat) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Hitec Geplaatst 10 november, 2009 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 10 november, 2009 We hebben er vanavond nog naar gekeken, wel is me nu duidelijk dat hij pas rookt als de turbo wordt ingeschakeld! Het kan bijna niet aan de pomp liggen want hij heeft goed gelopen nadat de riem is vervangen, + de dynamische pomp afstelling is uitgelezen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 10 november, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 10 november, 2009 OK, dan zou ik even te rade gaan bij bijv JB Autoservice in Dieverbrug.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Hitec Geplaatst 12 november, 2009 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 12 november, 2009 Voor de gene die nog benieuwd waren naar mijn probleem. Ik had soms ook dat de turbo druk wegviel, en wanneer de turbo zijn werk ging doen dat hij flink siste (afblaven) Er kwam olie vanuit de turbo langs de leidingen naar beneden, maar het geluid van afblazen kwam van de intercooler. Daar nog eens goed naar gekeken en het blijkt dat deze lekt, hopelijk is het probleem dus verholpen na het vervangen van de intercooler. Ik hou jullie op de hoogte. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 12 november, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 12 november, 2009 maar waarom de witte rook.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 3V Geplaatst 12 november, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 12 november, 2009 Was toch blauw? Dan zal het waarschijnlijk blauwe rook zijn Kan ik me dan wel iets bij voorstellen, als hij lucht lekt uit de intercooler klopt je mengsel ook niet meer, denk ik zo? Of klets ik nu uit mijn nek? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 12 november, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 12 november, 2009 normaal is het zo dat een lekke ic slang voor zwarte rook zorgt.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Hitec Geplaatst 12 november, 2009 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 12 november, 2009 Wat ik vergeten ben te vermelden is dat de pomptiming ook nog is bij gesteld, die stond toch niet helemaal goed. Wat betreft de rook is wat ik begreep dat de turbo nu te veel olie krijgt en dat niet kwijt kan en dat verbrand en eruit gooit vandaar ook olie langs de leidingen en iets meer olie verbruik. Denk ik....... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 3V Geplaatst 12 november, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 12 november, 2009 Ah so, weer wat geleerd. Hoewel ik hier uiteraard weinig mee te maken heb (heb geen turbo, laat staan IC), ben ik wel altijd errug nieuwsgierig Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 12 november, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 12 november, 2009 Krijgt de turbo teveel olie? Wat moet die daar mee doen dan? Nmw is de olietoevoer alleen voor smering/koeling en niet voor verbranding ofzo.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
Hitec
Beste mensen,
Sinds afgelopen week komt er regelmatig (vaak bij laag toerental) een flinke stoot witte rook uit de uitlaat.
Ik ben er al wel aan uit dat het olie is.....ook aan de geur te ruiken.
Het vermoeden is dat het uit de turbo komt, bij uitlezen geeft hij ook fouten aan met inlaat/inlaatspruitstuk.
Na deze te wissen is het probleem alleen niet opgelost.
Pas is mijn tandriem set vervangen.
Heeft iemand hier al misschien ervaring mee, of een idee wat het zou kunnen zijn?
Ik hoor graag jullie reactie.
Alvast bedank,
Hans
p.s. het gaat om een V6 TDI 4 Motion (Gechipt, EGR dicht en K&N luchtfilter)
Link naar reactie
Delen op andere sites
15 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten