Ga naar inhoud
  • 0

Afwijkende bandenmaat


x.X.x

Vraag

Beste vw fans,

 

Ik had even een vraag die ik niet duidelijk kon vinden met de search.

Mijn banden moeten binnenkort vervangen worden.

Ik rijd nu met cup velgen onder me passat 3b met de volgende maat. 225x45r17. ik durf niet te zeggen hoeveel J me velgen zijn. 8,5J misschien? De wangen van de banden staan nu wel kaarsrecht op de velg.

 

Nu wil ik eigenlijk iets minder breed gaan rijden. Het liefst zelfs 205. Is het nodig hiervoor ook een andere hoogte band te kiezen? ipv 45 naar 50 hoog? Ik had namelijk gezien dat de omtrek iets verandert als de wangen wat schuiner komen te staan (rekenprogrammatje). En is dit ook echt nodig voor 215, mocht de 205 niet gaan passen.

 

Ik hoop dat jullie mij misschien iets meer duidelijkheid kunnen brengen.

 

Hartelijk bedankt in iedergeval.

 

Met vriendelijke groet,

 

Michael Pieterse (x.X.x)

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

De hoogte van je band is een relatieve hoogte. 50 betekent dat je band 50% van de bandbreedte bedraagt, dus als je smallere banden monteert resulteert dat altijd in een andere hoogte indicatie als je dezelfde omtrek wilt houden. Hier kun je bekijken hoe dat verandert bij een afwijkende maat en hier staat al wat verzamelde wijsheid van dit forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je banden nu strak op je velg staan denk ik dat je 8J velgen hebt.

Wil je van 225/45-17 naar smallere banden dan kom je toch uit op 205/50-17. In 215 is geen maat te vinden die binnen de toleranties valt. Op een 8J-velg kun je wel 205-banden monteren, ze zullen wel wat 'getrokken' op de velg komen.

 

Ik ben overigens wel benieuwd waarom je smaller wilt gaan?

Reken er wel op dat de banden in 205/50-17 waarschijnlijk duurder zijn dan 225/45-17.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als je banden nu strak op je velg staan denk ik dat je 8J velgen hebt.

Wil je van 225/45-17 naar smallere banden dan kom je toch uit op 205/50-17. In 215 is geen maat te vinden die binnen de toleranties valt. Op een 8J-velg kun je wel 205-banden monteren, ze zullen wel wat 'getrokken' op de velg komen.

 

Ik ben overigens wel benieuwd waarom je smaller wilt gaan?

Reken er wel op dat de banden in 205/50-17 waarschijnlijk duurder zijn dan 225/45-17.

 

 

mah dit valt wel mee. maar volgens het programmatje kan ik beter 45 houden omdat dit minder scheelt dan 50.

klopt dit wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
In 215 is geen maat te vinden die binnen de toleranties valt. Op een 8J-velg kun je wel 205-banden monteren, ze zullen wel wat 'getrokken' op de velg komen.

 

Ik was laatst bij profile tyrecenter en daar beweerden ze hetzelfde over m'n banden (ik heb er 215/45/R17 opzitten, zat er al op bij aanschaf).

 

Als ik een beetje reken dan lijkt het mij dat het toch binnen tolerantie zou moeten zijn (in mijn geval (3BG) dan):

 

Af-fabriek band: 195/65/R15 -> rolomtrek = 1993.34 mm

Huidige band: 215/45/R17 -> rolomtrek = 1964.44 mm

 

Verschil is 1.4%, 'men' zegt dat dat nog binnen toleranties valt... Ik heb trouwens 't ook even gemeten, dmv snelheidsmeter, snelheid op de climatronic en GPS, de digitale clima-snelheid en GPS komen op de km nauwkeurig overeen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beetje vreemd als je een vraag stelt, van 2 mensen (en al zeg ik het zelf, beiden toch niet helemaal uit hun nek kletsend) een gelijkluidend antwoord krijgt en het toch niet gelooft :shock:

Dus nog even in de herkansing: VW monteert standaard 195/65-15, 205/55-16 of 225/45-17 op de 3B en de 3BG. Vraag me niet waarom, geloof dat maar. Dus m.i. kun je het beste er vanuit gaan dat dat de ideale maten zijn voor de Passat. Natuurlijk kun je met conversietabellen op andere waarden uitkomen. Maar als je zegt: 195/65-15 is goed dus 215/45-17 is ook goed, dan kun je nog even doorgaan: 215/45-17 is goed, dus 195/60-15 is ook goed, enzovoort.

Natuurlijk zal je auto niet uit elkaar vallen als je 4 banden 215/45-17 monteert, of 205/45-17. Alleen is niet uitgesloten dat je andere kleine probleempjes krijgt: ABS doet moeilijk als je je reservewiel monteert, je snelheidsmeter vertoont rare afwijkingen (als hij bij 100 kmu precies juist aanwijst is dat geen garantie dat 'ie dat bij 120 ook doet). Enzovoort.

Wat die tolerantie betreft moet je nog iets anders in de gaten houden: die 1,4% die je nu uitgerekend hebt, heeft betrekking op een nieuwe band. Wat gebeurt er als die nieuwe band slijt? De rolomtrek wordt kleiner, ergo het verschil in rolomtrek met de geadviseerde bandenmaat wordt groter. Omdat je niet weet in hoeverre daar door de fabrikant (Volkswagen in dit geval) rekening mee is gehouden in de vaststelling van de toleranties, kun je maar beter op zeker gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Arjen, ik geloof je/jullie wel hoor ;)

 

Eerlijk gezegd heb ik iets andere afwegingen, ik zit nl. in een situatie waar de vorige eigenaar er al 215/45-R17 op heeft gezet. De vraag is dan (nogmaal, in mijn situatie) of de afwijking zodanig is dat 't onmiddelijk verholpen moet worden (met de bijkomende kosten van nieuwe velgen+banden) of dat 't wel kan wachten tot de volgende bandenwissel om dan e.e.a. recht te trekken (waar diezelfde kosten dan uiteraard ook weer terugkomen). En ja, ik heb een reservewiel dat 195/65-R15 is, dus ik duim maar (extra hard) dat ik 'm niet nodig zal hebben :D.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In jouw geval ligt de afweging inderdaad net iets anders. Maar hou wel in de gaten dat als je je reservewiel nodig hebt, je je rijgedrag er duidelijk op aanpast.

Check ook even of je loadindex nog wel hoog genoeg is. Voor een Passat moet die 91 zijn en als ik me niet vergis is die bij 215/45-17 soms 91 maar vaak ook 87. Dat kan (met name in Duitsland) problemen geven bij een ongeval. Bij 225/45-17 is dat altijd goed, dan is de loadindex 91 of 94. (Heeft te maken met de draagkracht per band).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even wat load-indexen op een rij, is namelijk ook voor x.X.x van belang:

195/60-15: 88 (dus niet toegestaan voor Passat)

195/65-15: 91 of 95 (beiden toegestaan)

205/60-15: 91 of 95 (beiden toegestaan)

205/50-16: 87 (dus niet toegestaan voor Passat)

205/55-16: 91 of 94 (beiden toegestaan)

215/50-16: ?

215/55-16: 93 of 97 (beiden toegestaan)

205/45-17: 84 of 88 (dus niet toegestaan voor Passat)

205/50-17: 89 of 93 (alleen als 93 toegestaan)

215/45-17: 87 of 91 (alleen als 91 toegestaan)

215/50-17: 91 of 95 (beiden toegestaan)

 

Gek genoeg is hierbij formeel niet van belang wat de banden daadwerkelijk aankunnen, alleen relevant is wat de fabrikant als eerste montage onder de auto zet (en dat is 91H, 91V of 91W in het geval van de Passat vanaf de 3B).

 

Edit: na het nodige zoekwerk samen met Ridouan heb ik deze regeling niet meer terug kunnen vinden. In de huidige regeling is dus van belang wat het maximale laadvermogen is van de as volgens de fabrikant, en de loadindex moet daarop aangepast zijn. Een L.I. van 91 of hoger is altijd goed, lager moet je dus checken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden