Ga naar inhoud
  • 0

Stuurbekrachtiging piept


RuudC

Vraag

Hi all,

 

Onlangs werd ik geattendeerd dat mijn auto herrie (piept) maakt als ik inparkeer. :shock: Je hoort hetzelfde geluid als je het stuur in de uiterste stand hebt, en dat even volhoudt. In de gebruikershandleiding staat dat, in geval van de uiterste stand dit geluid normaal is, maar zeker niet lang volgehouden moet worden omdat dat toch niet goed is voor het systeem. Het geluid treed bij mij dus ook op als je stuurt bij zeer lage snelheden/stilstand.

 

Ik ben er eens goed naar gaan kijken en aan het oliepeil van de stuurbekrachtiging ligt het niet. Als ik onder de motorkap kijk zie ik dat als het geluid optreed de pomp hapert. De snaar glijd dus over het wiel dat de pomp laat draaien. De pomp zit volgens mij als je voor de auto staat rechts onder (bestuurderskant).

Ik heb het idee dat de snaar goed op spanning staat, er zit weinig beweging in.

 

Wie heeft ook zo'n dergelijke ervaring en kan mij vertellen of het toch aan de snaar/spanners ligt of dat de stuurbekrachtiging het gaat begeven....

Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken. :idea:

 

Groet Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Okee dank voor de reacties tot zover. ik kan me niet herinneren dat het geluid er eerder ook was. het lijkt dus iets van de laatste tijd. Ik heb nog eens gekeken en denk dat de riem (overdreven gezegd) uitgerekt is of dat de spanner niet meer goed zijn werk doet.

Dit omdat het lijkt dat bij lage motorsnelheden/toeren de riem niet meer strak genoeg over de rollers gaat. In iedergeval moet de riem de dynamo,stuurbekrachtigingspomp en de koelvin van de radiator laten draaien. Als de stuurbekrachtigingspomp zwaar moet werken heeft de riem geen grip genoeg om de pomp te laten draaien, vandaar het piepen....

 

Enige tijd geleden heb ik ook al eens een boardcomputer melding gehad van alternator workshop, mogelijk heeft die melding hier mee te maken gehad... :?: De riem kon de dynamo niet laten draaien, wie weet. :roll:

 

Ik zal binnenkort eens navragen bij de garage, aan de reacties te lezen lijkt het niet veel kwaad te kunnen. Hooguit is het piepend geluid vervelend en weet gelijk iedereen dat je er aankomt. :blink:

 

groet Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Domi84:Nou hoelang de riem erop zit weet ik niet precies, ik doe er al zo'n 47000 km mee.

 

@ Jasper: De vrijlooppoelie van de dynamo heb ik niet gecheck vanwege mijn gebrek aan kennis op dat gebied :roll: Als ik even tijd heb zal ik zoeken op het forum.

 

Thx,

Groet Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn auto had vorig jaar exact hetzelfde, garage dacht toen ook dat het aan de stuurbekrachtiging lag.

Na vervangen riem en spanner bleef het probleem.

Volgens garage lag toch echt aan stuurbekrachtiging.

 

Was het toen beu en zelf aan het zoeken geslagen. Bleek dat de vrijlooppoelie van de dynamo vast zat.

Nieuwe poelie (42 euro) erop en klaar.

Half uurtje werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Okee,

 

Ik ga me, als ik het aandurf, richten op de vrijlooppoelie. Zal wel richting volgende week worden... :|

Heb op het forum al gevonden hoe dit eventueel te checken is. Hieronder een aantal quotes uit de diverse topics

 

Je kunt zelf snel checken of die vrijlooppoelie defect is door de multiriem te lossen (spanrol met steek 17 terugdraaien zodat de riemspanning eraf is) en daarna aan de poelie (van de dynamo) te draaien.

Al draaiende proberen te poelie een andere kant op te draaien. Als dit niet lukt is het vrijloopmechanisme in de poelie defect en zal hij vervangen moeten worden.

....

Update:

 

Allright net gecheckt...tis steek 19 ;).

....

Je moet controleren of de poelie door een plotselinge wijziging van de draairichting in een vrijloop schiet, dus... dat op dát moment alleen de poelie draait en niet de dynamo.

 

....

Zelf vervangen is mogelijk als je tenminste over speciaal gereedschap beschikt om hem los te maken.

 

thx

Groet ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo.

Waar heb je de poelie gekocht ik hoor bedragen van rond de 100,00 euro.

 

Groeten Peter.

Mijn auto had vorig jaar exact hetzelfde, garage dacht toen ook dat het aan de stuurbekrachtiging lag.

Na vervangen riem en spanner bleef het probleem.

Volgens garage lag toch echt aan stuurbekrachtiging.

 

Was het toen beu en zelf aan het zoeken geslagen. Bleek dat de vrijlooppoelie van de dynamo vast zat.

Nieuwe poelie (42 euro) erop en klaar.

Half uurtje werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden