Ga naar inhoud

  • 0

Logs 1.8T gevraagd


zwartepassat

Vraag

Hallo, wie kan me helpen aan acceleratie logjes van een 1.8T Passat, dus volgas in de derde versnelling van 3000..3800 toeren tot 6000..6500 toeren?

 

Deze wil ik vergelijken met een dergelijke log van mijn Passat die volgens mij veel te traag is. Dus ik ben vooral geinteresseerd in de log van de toeren en zo mogelijk luchtmassa van een normaal (=goed =pittig) presterende 1.8T. Het mag ook een gechipte 1.8T zijn maar vermeld dan alsjeblieft wel even hoeveel pk (en koppel) hij heeft.

 

Er zijn hier op het forum natuurlijk ook wel logs te vinden maar die worden juist gepost wanneer de motor niet goed presteert of misschien heb ik niet goed genoeg gezocht.

Hoe meer logs van normale of gechipte 1.8T's hoe beter. Wel graag als text(Ascii) of als speadsheet!

Volgens mij kan het een leuk plaatje opleveren dat laat zien hoe verschillende 1.8T's van dit forum presteren/accelereren

(Als ik een log als PM ontvang zal ik voor de zekerheid geen naam vermelden zonder overleg)

 

Dus... kom maar op met de logs... :-) (en dan blijkt waarschijnlijk dat mijn 1.8T idd heel traag is dus kun je mijn volgende vraag wel voorspellen...)

 

Groeten,

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

OK, de meten-is-weten vermogensmeting bij Speedcentre heeft plaatsgevonden: filmpje van een van de runs

 

Het resultaat is een maximaal vermogen van 153pk by 5500rpm en een maximaal koppel van 230Nm bij 3300rpm:

 

post-8814-1423824782,9137_thumb.jpg

Zou je een dergelijk resultaat verwachten van een normaal presterende (ongechipte) 1.8T?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Eerlijk gezegd snap ik het waarom van de vragen niet helemaal maar dit zijn de antwoorden: zie mijn tweede post in dit topic, 85 euro incl BTW en incl uitlaatgasmeting, nee tot nu toe '95 maar de eerstvolgende tankbeurt wel '98 om te kijken hoeveel verschil dat maakt

 

DM, wat vind jij van het resultaat van de meting?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je bedoelt op mijn vragen? Mocht het rollen nu betrekkelijk goedkoop zijn rol dan nog eens met RON98, het liefst wel met een gelijkwaardige buitentemp.

 

Dat loggen voor je LMM kun je kijken welke waardes die (nog) haalt/meet..

 

Op zich is 152pk natuurlijk niet slecht ofzo, maar turbomotoren leveren vaak (nog) iets meer dan volgens de specs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De specs van de 1.8T zijn 150 pk krukasvermogen bij 5500 toeren en 210 Nm bij 1750 toeren, je mist met name koppel onderin lijkt me nav de vermogensmeting, dit kan de oorzaak zijn van de relatief lange logtijden van de runs. De spec koppel haal je wel alleen veel later in het toerenbereik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor je reactie DM!

Helaas geeft deze vermogensmeting (mij) nog steeds geen uitsluitsel of de motor nu wel of niet goed is...

Aan de ene kant komt het maximale vermogen en het koppel (redelijk) overeen met wat het moet zijn waardoor de motor in eerste instantie als OK beoordeeld was.

Aan de andere kant is het koppel inderdaad aanzienlijk lager bij lagere toerentallen terwijl het volgens de specificatie daar juist maximaal zou moeten zijn. Jaap van Speedcentre was heel verbaasd toen hij hoorde dat het max koppel al bij 1750rpm bereikt zou moeten worden, dat kon hij zich moeilijk voorstellen bij een benzinemotor. Als referentie vond hij nog een andere vermogensrun van een stock 1.8T en die liet ook een lager koppel bij lagere toeren zien.

 

Je zegt dat het lagere koppel bij lage toerentallen de oorzaak kan zijn van de relatief lange logtijden van de runs. Maar... de klok begint pas te lopen vanaf 3800 toeren en dan is het maximale koppel al lang beschikbaar, dus dat verklaart dan toch niet de lange logtijden?

 

Als het koppel inderdaad veel hoger moet zijn bij lage toerentallen, dan kan ik alleen een te zwaar draaiende turbo als oorzaak bedenken. Eerder heb ik al eens met een vinger een zwieper aan het turbinewiel gegeven en het viel me toen op dat hij maar zo'n halve omwenteling draaide. Zou het turbinewiel (ook zonder oliedruk) soepeler moeten draaien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het zijn idd maar de specs van de fabikant, als je logt vanaf 3800 toeren dan zou dat veel minder invloed moeten hebben op een lange logtijd. Ik kan niet zeggen hoeveel omwentelingen een normale turbo moet draaien maar een halve omwenteling klint niet echt veel. De lagering van dit type turbo is standaard echter niet denderend. Mocht het zo zijn dat er olie aangekoekt is, waardoor de turbineas wat moeizamer draait in het lager dan kun je binnen afzienbare tijd afscheid gaan nemen. Wellicht kun je nog even controleren van de axiale speling is, in hoeverre kun je de as opzij bewegen.

 

Het deel waar turbodruk wordt opgebouwd is de compressor / compressorwiel. Uitlaatzijde is turbine. Ik neem aan dat je draait aan het compressorwiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden