Ga naar inhoud
  • 0

Tikkend geluid band linksvoor...


Max1966

Vraag

Na de bandenwissel viel het me meteen op , als ik naar links draai hoor ik een tikkend geluid dat mee gaat met de snelheid.

 

Dacht meteen aan een spijker of steentje o.i.d.

 

Ben er weer mee terug gegaan voor een controle bij Profile bandencentrum ,niks te zien , wiel-band draait mooi vrij , klein steentje in het profiel eruit gewipt.

 

Maar het tikken blijft.....

 

Kan het zijn dat het rubber / profiel op de een of andere manier geluid maakt i.c.m met het wegdek?

 

Dus zonder dat er iets in of op de band zit.

 

P.s. banden zijn niet nieuw maar ook niet oud. Genoeg profiel. Continental.

 

Is weer echt een zomer-raadsel....;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Zit er misschien een prop in? Die zijn zwart(maar zou je eigenlijk niks van mogen merken)

 

Je zegt dat het na de bandenwissel is gekomen. Kan het zijn dat het van te voren ook was en gewoon niet opviel?

 

Het beste monteer je direct een andere wiel, desnoods links naar rechts of voor naar achter. Ter test dan bedoel ik. Dan kun je in een uurtje alles uitsluiten en weet je zeker dat het in je band of velg moet zitten.

 

Maar eigenlijk denk ik dat Matthijs weer eens gelijk heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee , er zit geen prop in.

 

Vandaag merkte ik , dat als ik rechtdoor ga op een glad oppervlak , bv een tramrails dat ik het ook hoor.

 

Het is zo goed hoorbaar dat ik me niet kan voorsstellen dat ik het eerst niet zou hebben gehoord.

 

Ik ga toch meer weer eens terug naar Profile , nu een heel grondig onderzoek laten doen....;-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgende week afpraak , gaan ze wat dieper zoeken. Bij mijn laatste APK bij Wittebrug zijn voor de stofhoezen vervangen , misschien heeft de monteur niet meteen alles (homkineet) lekker gesmeerd.

 

Gaan ze even nakijken.

 

Kan volgens de monteur geen kwaad verder , ik hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag geweest bij Profile Blok.

 

Zeer vriendelijke zaak , zeer vriendelijke (hoofd) monteur.

 

Wiel er afgehaald , band en profiel helemaal niks aan te zien.

 

Toen heeft hij de ashoes losgehaald , die zat goed vol vet , was dus goed gedaan bij Wittebrug.

 

De afdichtklem er weer opkrijgen was een hele klus voor 1 persoon waarbij mijn extra stel handen goed uitkwam. ;-)

 

Hij had deze maat niet nieuw liggen dus we moesten de "oude" er weer op krijgen , dat lukte uiteindelijk wel.

 

Maar wat een gedoe is zo'n klem.....;-(

 

Maar goed alles weer ok en zeer uitgebreide proefrit gemaakt. Vele bochten naar links gedraaid. Verschillende snelheden.

 

Geen geluid te horen...helmaal niks!

 

We bedachten dat de afdichtklem wellicht af en toe ergens tegen had getikt , of dat er iets tussen het wiel had gezeten dat steeds iets raakte en dat bij het demonteren dat was goedgekomen-losgekomen.

 

Toen goed advies over banden en velgen gekregen op de koop toe.

 

Wij blij en ik kon zo weer naar huis , service van de zaak. Toch ruim een uur bezig geweest.

 

Hij gaf de tip dat als ik toch wat hoorde tikken ik de koppeling moest intrappen. Als het geluid stopte was het de homokineet.

 

Bleef het tikken dan is het toch wat anders.

 

 

Maar ik was zo blij dat het weg was.

 

Was....

 

 

Vlakbij huis reed ik voorbij een abris en ja hoor , daar was ie weer. ;-(

 

En bijna elke bocht naar links die ik vanaf toen maakte hoorde ik en mijn vriendin m weer duidelijk....

 

 

Tik-tik-tik...met de snelheid van het wiel en band.

 

 

Koppeling ingetrapt de bocht door.....en nog een keer..nog steeds hoorbaar!

 

Ik zweer dat het net is of er een flink steentje in het profiel zit maar de band is mooi schoon , goed profiel.

 

Blijft een raadsel....

 

Volgende week maar weer langsgaan.....;-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoor je het geluid ook met ramen dicht? want mijn ervaring is dat iets in het loopvlak eigenlijk niet te horen is met je ramen dicht.

Ik begrijp dat het een heel licht tikken is alsof er iets lichts geraakt wordt, geen bonkend geluid dus? In dat geval kun je de homokineten denk ik ook wel afsluiten en zul je het eerder moeten zoeken bij iets wat tegen je band, wiel, remschijf of aandrijfas aanloopt...

 

B.t.w. misschien is het wel zinvol om die homokineethoesklem toch even door een nieuwe te laten vervangen, ze zijn er niet op gemaakt om opnieuw te worden gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met de ramen dicht zal ik het niet snel horen , is echt een mechanisch klikkend geluid dat met de snelheid van het wiel-band meeloopt.

 

Wat bij stad rijden hoorbaar is , bij bochten naar links.

 

Wat ik al zei :het klinkt echt alsof er een steentje in het profiel zit maar dat is niet zo.

 

Absoluut geen bonkend geluid.

 

Ik zal die klem zeker een keer laten vervangen. Alhoewel die er zeer goed er weer op zit.

 

Leuk zomer raadseltje....;-) ;-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat wij een keer hadden met een polo gti lijkt hier wel een beetje op. Een tikkend geluid in bochten en rechter stukken. Ook op de snelheid van het wiel. Dachten eerst aan de klem van de binnenste homokineet omdat die op mm precies langs de bak loopt. Maar dat was het niet bij nadere inspectie.

Toen op de gok het lager vervangen omdat we alle andere stukken in dat stuk hadden uitgesloten en het is niet zo gek duur. Probleem opgelost. Bij het uitpersen van het lager vielen de kogels eruit. Lager was dus goed kapot. Maar op dat tikken merkte je er niks van.

 

Maarja, zoals ik al zei, redelijke wilde gok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik blijf erbij dat het na het wisselen van de wielen (zomerbanden) is gekomen.

 

Vandaar dat ik meteen aan de band dacht.

 

Profile Blok doet dat altijd en ik probeer volgende week even weer langs te gaan.

 

Nog maar eens heel goed bekijken , kan nu ook naar een spoor zoeken van eventueel de plek waar iets tegen aan tikt.

 

Volgende week een korte vakantie naar Frankrijk.

 

Ik wil wel graag veilig rijden..... :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dat bij mijn vorige passat ook gehad. En het vreemde was dat het tikkel alleen in de zomer was. In de winter (kouder) hoorde ik niks. Ik hoorde het ook alleen bij lagere snelheid (tot ca 50km /uur).

 

Er is vanalles vervangen, maar nooit kunnen achterhalen wat het was...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is het niet een klein steentje wat naar binnen geslagen is.

Een collega van mij heeft dat ook gehad band en alles er af bleek dat het in de trommel of zoiets zat net in een gleufje waar die af en toe uit viel. steentje er uit gehaald geluid weg.

 

Sorry voor de vreemde bewoordingen maar ik weet niet hoe het daar heet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden