Ga naar inhoud

1.4 TSI motor van het jaar


Jasper

Aanbevolen berichten

De VW 1.4TSI heeft dit jaar de prijs gewonnen voor internationale motor van het jaar.

Met een totaal van 354 punten van 65 juryleden net boven de 3.0 liter twinturbo van BMW.

 

Geweldige prestaties, met een laag verbruik en weinig uitstoot aldus een van de juryleden.

 

Daarbij is ook nog de prijs in de wacht gesleept voor de meest groene motor van het jaar.

 

Zie:

http://www.ukipme.com/engineoftheyear/w ... inner.html

 

Volledige verslag:

http://www.ukipme.com/engineoftheyear/categories.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

De verkozen motor is de 1,4TSI Twincharger die onder andere in de Golf en de Scirocco terug te vinden is. De 1.4 TSI Turbo uit o.a. de Passat werd tweede bij de 1.0 tot 1.4 liter motoren en komt in de totaalwaardering niet bij de eerste 8. Hoe dan ook, het blijft een hele mooie motor. Ik rijd hem nu een tijdje als opvolger van mijn 1.9 TDI. De trekkracht bij lage toeren is fenomenaal voor een benzine en het verbruik lijkt op dat van een diesel. Kortom, ik heb er de souplesse van een benzinemotor en de lagere wegenbelasting bijgekregen. In de artikelen wordt ook de DSG nog even geprezen als bedwinger van het CO2 spook. Elders is die bak (maar waar was dat ook al weer?) verkozen tot versnellingsbak van het jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Power van een 2.0

Verbruik van een 1.2

 

 

Wat wil je nog meer?

 

Een diesel.

 

Heb een aantal keer mogen rijden in 1.4 van 140/170 Pk en leuk hoor al die PK's, maar het trekt voor geen ruQue! Spul komt best wat Nm's te kort.

 

Inderdaad ja. Wat veel mensen vergeten is dat een auto pas echt lekker rijd als de motor naast al die leuke PKs ook voldoende koppel heeft. Er wordt mijn inziens teveel gehangen aan PK's en de NM's wordt vergeten.

Hier op mijn werk staat toevallig zn 1.4 TSI Scirocco. Gisteren stond ik er naast toen deze starten, en vroeg ik mij af of alles wel lekker was met dat ding. Zelfs mijn passat met zijn versleten kettingspanner klinkt beter tijdens starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Inderdaad ja. Wat veel mensen vergeten is dat een auto pas echt lekker rijd als de motor naast al die leuke PKs ook voldoende koppel heeft. Er wordt mijn inziens teveel gehangen aan PK's en de NM's wordt vergeten.

Hier op mijn werk staat toevallig zn 1.4 TSI Scirocco. Gisteren stond ik er naast toen deze starten, en vroeg ik mij af of alles wel lekker was met dat ding. Zelfs mijn passat met zijn versleten kettingspanner klinkt beter tijdens starten.

Wat is daar mis mee?

1,4 TSI Turbo koppel 180 Nm bij 1500-4500 toeren

1,4 TSI Twincharger 240 Nm bij 1500-4500 toeren

En ja, als je zo'n 1,4 start is het motorgeluid nogal iel. Het is wel wat anders dan een 5 liter V8

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Inderdaad ja. Wat veel mensen vergeten is dat een auto pas echt lekker rijd als de motor naast al die leuke PKs ook voldoende koppel heeft. Er wordt mijn inziens teveel gehangen aan PK's en de NM's wordt vergeten.

Hier op mijn werk staat toevallig zn 1.4 TSI Scirocco. Gisteren stond ik er naast toen deze starten, en vroeg ik mij af of alles wel lekker was met dat ding. Zelfs mijn passat met zijn versleten kettingspanner klinkt beter tijdens starten.

Wat is daar mis mee?

1,4 TSI Turbo koppel 180 Nm bij 1500-4500 toeren

1,4 TSI Twincharger 240 Nm bij 1500-4500 toeren

En ja, als je zo'n 1,4 start is het motorgeluid nogal iel. Het is wel wat anders dan een 5 liter V8

 

Oooo, begrijp me niet verkeerd. Daar is helemaal niks mis mee. De cijfers van die 1.4 zijn zekers er lekker hoor.

Wil enkel aangeven dat veel personen enkel kijken naar de vermelding van het aantal PK's maar dat de NM's vergeten worden.

 

En ja, het klonk bij lange na niet als een V8 nee :lol: Eerder een als een gare eend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch vind ik die koppelcijfers ook absoluut niet verkeerd, zouden een 2.0 benzine niet verkeerd staan. Alleen moet je die op toeren houden om dat te halen terwijl de TSI dat al vanaf 1500 rpm beschikbaar heeft.

Qua cijfers dus een perfect blok naar mijn idee, je moet het natuurlijk niet gaan vergelijken met een diesel, dan verliest ook mijn passat het direct :mrgreen:

Maar toch, een Duitse jaren '80 kreet spreekt mij nog steeds erg aan: Hubraum statt 16V, oftewel, liever een big block dan allerlei technische foefjes. Maar dat is puur gevoel :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is daar mis mee?

1,4 TSI Turbo koppel 180 Nm bij 1500-4500 toeren

1,4 TSI Twincharger 240 Nm bij 1500-4500 toeren

En ja, als je zo'n 1,4 start is het motorgeluid nogal iel. Het is wel wat anders dan een 5 liter V8

 

dat zeg ik... ik stap uit een 180PK / 420Nm... dan is die 240Nm een beetje lafjes. Hele mooie waarden voor een 1,4 benzine hoor, maar laten we vooral een beetje blijven relativeren : Als je een beetje lekker (door) wil rijden dan komt dat spul echt iets tekort aan Nm's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het geweldig dat met uit een relatief kleine motor zoveel pk's kan persen, en vooral in deze tijden mag dat worden geprezen.

Onze overheid wil ASAP van de diesel af, hoe jammer het ook is natuurlijk. Dus ik vind dit erg goede alternatieven. Natuurlijk is een dikke krachtige diesel heerlijk om te berijden, maar ook ik heb de ervaring met een soortgelijke gedownsizede motor, weliswaar in het Renault concern, en was echt onder de indruk van de souplesse van die motor. 70 in de 6de versnelling, en met wat meer gasgeven zat hij zomaar op de 100.

 

En Menno, jij bent ook wel een beetje verwend wat dat betreft.. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden