Arnout Mobiel Geplaatst 19 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 19 februari, 2009 Ik tank altijd Euro95 in mijn 1.8TSI, maar volgens de technische gegevens in de brochure "Prijzen en uitvoeringen" moet er Euro98 in. Mijn motorcode is BZB Wat tanken mijn mede TSI-ers en merk je (behalve in je portemonnee) het verschil tussen Euro 95 of 98? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
andre_m Geplaatst 19 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 19 februari, 2009 Ik denk dat ie gaat pingelen met Euro95 door een te laag octaan gehalte. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
3V Geplaatst 19 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 19 februari, 2009 Pingelen zal wel loslopen denk ik, en if so dan krijg je direct een waarschuwing. Maar hij zal op een ander programma gaan draaien, waardoor je waarschijnlijk minder vermogen hebt. (Was al zo bij de 3B, zal bij de 3C zeker niet anders zijn) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jafo Geplaatst 19 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 19 februari, 2009 Arnout, In het boekje staat een RON van 95 zonder de vermelding dat er vermogensverlies gaat optreden. Er staat geloof ik ook iets bij dat wanneer je RON 98 tankt er geen winst mee te behalen is. Ik tank RON 95 en merk niets aan de motor. De vertegenwoordiger die mij de auto heeft verkocht reed zelf in een CC 1.8 TSI. Hij tankt al 50.000 km RON 95. Dus mijn mening is dat je die 5 eurocent per liter beter in je knip kunt houden in deze barre tijden......... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
3V Geplaatst 19 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 19 februari, 2009 Hebben we het nu wel over dezelfde motorcode? Als bij de een wordt aangegeven dat je 98 moet tanken en bij de ander is 95 geadviseerd dan lijkt het toch over een ander blok te gaan Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jafo Geplaatst 19 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 19 februari, 2009 Oeps.... Mijn motorcode is BZB. In het laatste deel van het dikke boek wordt er alleen gesproken over een 1.8 TSI. Ik zal het straks nog even checken. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Slick Geplaatst 19 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 19 februari, 2009 Hmmm... tank altijd 98 en twijfel zelf tussen een V-power achtige en 98... dus eigenlijk weet ik het niet zo goed. Tevens doet een tankpas wonderen in deze barre tijden van financiële twijfel Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
3V Geplaatst 19 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 19 februari, 2009 Oeps.... Mijn motorcode is BZB. In het laatste deel van het dikke boek wordt er alleen gesproken over een 1.8 TSI. Ik zal het straks nog even checken. Misschien dat daar inderdaad het verschil inzit. Het verschil kan ook 'voortschrijdend inzicht' bij Volkswagen zijn. In dat geval zou Arnout inderdaad zonder problemen 95 moeten kunnen tanken... (Wat 'ie al tijden doet ) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Arnout Mobiel Geplaatst 19 februari, 2009 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 19 februari, 2009 Pingelen zal wel loslopen denk ik, en if so dan krijg je direct een waarschuwing. Maar hij zal op een ander programma gaan draaien, waardoor je waarschijnlijk minder vermogen hebt. (Was al zo bij de 3B, zal bij de 3C zeker niet anders zijn) Pingelen heb ik inderdaad geen last van en hij rijdt op Euro95 ook best vlot Sticker aan de binnenkant van mijn tankklepje zegt trouwens Euro 95, maar misschien is dat als minimum bedoeld. Ik zal de volgende keer eens Euro98 tanken, maar ben alvast benieuwd wat andere TSI-ers ervaren. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
3V Geplaatst 19 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 19 februari, 2009 Ow, als de sticker 95 aangeeft zou ik me daar gewoon aan houden, en dat boekje vergeten. Die sticker is altijd modelspecifiek en zoals Jafo al aangaf het boekje vaak niet. Maar eens horen wat anderen doen kan inderdaad nooit kwaad Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Arnout Mobiel Geplaatst 19 februari, 2009 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 19 februari, 2009 Oeps.... Mijn motorcode is BZB. In het laatste deel van het dikke boek wordt er alleen gesproken over een 1.8 TSI. Ik zal het straks nog even checken. Mijn motorcode is idd ook BZB Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jafo Geplaatst 19 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 19 februari, 2009 Arnout, Heb de boeken erop nageslagen. Voor de 1.8 TSI kan gewoon RON95 getankt worden. Er staat in het boek een info bij maar die gaat over zwavelarme benzine en NIET lager dan 95 tanken. Dus dat scheelt weer een paar biertjes per tank. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Arnout Mobiel Geplaatst 19 februari, 2009 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 19 februari, 2009 Arnout, Heb de boeken erop nageslagen. Voor de 1.8 TSI kan gewoon RON95 getankt worden. Er staat in het boek een info bij maar die gaat over zwavelarme benzine en NIET lager dan 95 tanken. Dus dat scheelt weer een paar biertjes per tank. Dat is goed nieuws (van die biertjes ) Bedankt voor het opzoeken Albert! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
3V Geplaatst 19 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 19 februari, 2009 Proost Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
blastaway Geplaatst 19 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 19 februari, 2009 Ik Duitsland kun je tanken met lager octaangehalte. Misscghien heeft het daar mee te maken. QWeet niet of het dan nog euro 95 of euro 91 heet. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
andre_m Geplaatst 19 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 19 februari, 2009 Ik had eens een 1.6 16v Golf IV (Master Edition), in het boekje stond dat ik gewoon 95 kon tanken. Maar de auto pingelde er driftig op los en de pingelsensor zette de motor soms in een noodloop zelfs... Het zou idd zo maar kunnen dat het in Duitsland wel kan omdat daar toch iets verschil in zit, ik ben toen voor de zekerheid maar 98 gaan tanken en hij liep duidelijk beter. Het zal ingetwijfeld dat techniek verbeterd is hierin en de huidige motoren hier beter mee om kunnen gaan. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DM Geplaatst 19 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 19 februari, 2009 Als op je tankklep 95 RON staat gewoon 95 gaan tanken, dan heeft 98 weinig tot geen zin. Tis trouwens octaangetal, het octaangehalte in benzine is nul. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DM Geplaatst 19 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 19 februari, 2009 Nog even over pingelen, de waarschuwing is dat je motorblok gaat trillen en er is geen andere waarschuwing of programma, de ECU probeert het pingelen tegen te gaan door meer brandstof in te spuiten (koeling) en trimt het ontstekingspunt negatief bij. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
andre_m Geplaatst 19 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 19 februari, 2009 Nog even over pingelen, de waarschuwing is dat je motorblok gaat trillen en er is geen andere waarschuwing of programma, de ECU probeert het pingelen tegen te gaan door meer brandstof in te spuiten (koeling) en trimt het ontstekingspunt negatief bij. Je bedoelt een tikkend geluid of echt vibreren, is vibreren de ergste variant? Naar mijn weten is pingelen alleen een tikkend geluid bij zwaar belasten van een motor bij lage toerentallen. Geen idee wat er aan de hand was met mijn auto maar iig was het 100% pingelen bij 95 en niet bij 98. Op 95 kapte hij er gewoon mee, vreemd, ik reed plankgas op de A20 80km per uur Ik had er met mijn R5 GTTurbo ook last van als ik tankte in Frankrijk, al tikkend reed ik over de tolwegen aldaar waarschijnlijk ook door een te laag octaangetal* * goed he Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DM Geplaatst 19 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 19 februari, 2009 Vibreren, voorafgaand aan een tikkend geluid, vibreren is de meest destructieve variant (kans op inslijten zuigerwand of zuiger). Ik moet ook 98 tanken, 95 is gelijk foute boel. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
PAL3C09 Geplaatst 20 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 20 februari, 2009 Ik rijd een 1.8T(F?)SI (gebouwd wk49/2008) vanaf de 1e dag op euro 95. Geen probleem. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vdub Geplaatst 20 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 20 februari, 2009 Als er geadviseerd word in het tankklepje dat er 98 in moet dan zou ik dat ook maar doen, de kans op motorschade is reëel aanwezig! Zeker getunede/turbo motoren! Ook zal een motor met 98 zuiniger 'kunnen' lopen dan op 95, het prijsverschil wordt hierdoor dus kleiner.. Ga er maar vanuit dat ook evt. garantie vervalt bij een evt motorschade als men ontdekt dat er de voorgeschreven brandstof niet getankt is. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ChromPassat Geplaatst 20 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 20 februari, 2009 Ben laatst wezen kijken voor een Golf V GTI (2.0TFSI) hier gaat ook 98 in, denk dat in de nieuwe type's TSI zeker 98 hoort. na verloop van tijd dat de Katalysator eraan gaat ? Overgins de GTI word het niet ! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DM Geplaatst 20 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 20 februari, 2009 Ik Duitsland kun je tanken met lager octaangehalte. Misscghien heeft het daar mee te maken. QWeet niet of het dan nog euro 95 of euro 91 heet. Dat hangt af van het octaangetal, hoe ze dat noemen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vdub Geplaatst 21 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 21 februari, 2009 Je hebt Normal Bleifrei(91), Super Bleifrei 95 en Super Bleifrei 98 en Vpower 100 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten