Ga naar inhoud

Euro 98 of 95 in TSI


Arnout Mobiel

Aanbevolen berichten

Arnout,

 

In het boekje staat een RON van 95 zonder de vermelding dat er vermogensverlies gaat optreden. Er staat geloof ik ook iets bij dat wanneer je RON 98 tankt er geen winst mee te behalen is. Ik tank RON 95 en merk niets aan de motor.

 

De vertegenwoordiger die mij de auto heeft verkocht reed zelf in een CC 1.8 TSI. Hij tankt al 50.000 km RON 95. Dus mijn mening is dat je die 5 eurocent per liter beter in je knip kunt houden in deze barre tijden.........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps....

 

Mijn motorcode is BZB. In het laatste deel van het dikke boek wordt er alleen gesproken over een 1.8 TSI. Ik zal het straks nog even checken.

Misschien dat daar inderdaad het verschil inzit. Het verschil kan ook 'voortschrijdend inzicht' bij Volkswagen zijn. In dat geval zou Arnout inderdaad zonder problemen 95 moeten kunnen tanken...

(Wat 'ie al tijden doet :mrgreen: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pingelen zal wel loslopen denk ik, en if so dan krijg je direct een waarschuwing. Maar hij zal op een ander programma gaan draaien, waardoor je waarschijnlijk minder vermogen hebt. (Was al zo bij de 3B, zal bij de 3C zeker niet anders zijn)

Pingelen heb ik inderdaad geen last van en hij rijdt op Euro95 ook best vlot :D

Sticker aan de binnenkant van mijn tankklepje zegt trouwens Euro 95, maar misschien is dat als minimum bedoeld. Ik zal de volgende keer eens Euro98 tanken, maar ben alvast benieuwd wat andere TSI-ers ervaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arnout,

 

Heb de boeken erop nageslagen. Voor de 1.8 TSI kan gewoon RON95 getankt worden. Er staat in het boek een info bij maar die gaat over zwavelarme benzine en NIET lager dan 95 tanken. Dus dat scheelt weer een paar biertjes per tank.

 

Dat is goed nieuws (van die biertjes :) )

Bedankt voor het opzoeken Albert!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eens een 1.6 16v Golf IV (Master Edition), in het boekje stond dat ik gewoon 95 kon tanken.

Maar de auto pingelde er driftig op los en de pingelsensor zette de motor soms in een noodloop zelfs... :angry:

 

Het zou idd zo maar kunnen dat het in Duitsland wel kan omdat daar toch iets verschil in zit,

ik ben toen voor de zekerheid maar 98 gaan tanken en hij liep duidelijk beter.

 

Het zal ingetwijfeld dat techniek verbeterd is hierin en de huidige motoren

hier beter mee om kunnen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over pingelen, de waarschuwing is dat je motorblok gaat trillen en er is geen andere waarschuwing of programma, de ECU probeert het pingelen tegen te gaan door meer brandstof in te spuiten (koeling) en trimt het ontstekingspunt negatief bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over pingelen, de waarschuwing is dat je motorblok gaat trillen en er is geen andere waarschuwing of programma, de ECU probeert het pingelen tegen te gaan door meer brandstof in te spuiten (koeling) en trimt het ontstekingspunt negatief bij.

 

Je bedoelt een tikkend geluid of echt vibreren, is vibreren de ergste variant?

Naar mijn weten is pingelen alleen een tikkend geluid bij zwaar belasten van een motor bij lage toerentallen.

 

Geen idee wat er aan de hand was met mijn auto maar iig was het 100% pingelen bij 95 en niet bij 98.

Op 95 kapte hij er gewoon mee, vreemd, ik reed plankgas op de A20 80km per uur :shock:

 

Ik had er met mijn R5 GTTurbo ook last van als ik tankte in Frankrijk, al tikkend reed ik over de tolwegen aldaar

waarschijnlijk ook door een te laag octaangetal*

 

 

* goed he :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er geadviseerd word in het tankklepje dat er 98 in moet dan zou ik dat ook maar doen, de kans op motorschade is reëel aanwezig! Zeker getunede/turbo motoren! Ook zal een motor met 98 zuiniger 'kunnen' lopen dan op 95, het prijsverschil wordt hierdoor dus kleiner..

 

Ga er maar vanuit dat ook evt. garantie vervalt bij een evt motorschade als men ontdekt dat er de voorgeschreven brandstof niet getankt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden