Ga naar inhoud
  • 0

Aansluiting bij trekhaak van 7-polig naar 13-polig


Toerbuffel

Vraag

Beste medeforumbezoekers,

 

Onder mijn Passat zit een trekhaak met daarnaast een 7 polige aansluiting.

Nu heb ik sindskort een caravan die een 13 polige aansluiting heeft.

Daarom ben ik nu even aan het rondbellen wat het vervangen van de aansluiting mij gaat kosten.

 

Ik heb allround garages gebeld die het zo voor me willen doen. Effe een + draad trekken enzo. Niks aan het handje.

Als ik echter een VW garage bel dan krijg ik te horen dat de hele kabelset moet worden vervangen omdat anders de computer storing gaat geven als ik bijv. mijn mistlamp aandoe. Gevolg is natuurlijk dat de rekening behoorlijk hoger gaat uitvallen.

 

Is er iemand die hier ervaring mee hoeft of iemand kent die er ervaring mee heeft.

 

Ik zou graag willen weten wat wijheid in deze is.

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Zolang je dezelfde functies blijft gebruiken als met je 7-polige ga je geen problemen krijgen. Dan hoeven alleen de draadjes van uit de 7-polige stekker overgezet te worden naar de nieuwe stekker. Als je alles aan de praat wilt hebben (mistlicht, constante plus etc) zou het een ander verhaal kunnen worden. Welk model (of bouwjaar) Passat heb je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mistlicht is verplicht, dus ik denk dat je daar niet mee wegkomt...

Ik zou naar een algemene garage gaan. De dealer vervangt inderdaad de complete kabelboom naar de trekhaak, een andere garage zal 'gewoon' een extra draadje trekken. Volgens mij hoeft dat voor een 3B/3BG geen probleem te zijn. (Ik heb het zelf overigens wel door de dealer laten doen).

Het wordt een ander verhaal als je een Passat 3C hebt (vanf bouwjaar 2005). In dat geval zou het inderdaad heel goed kunnen dat je storingen gaat krijgen. Dus wat meer info over de auto zou zinvol zijn :wink:

 

 

EDIT: even nagezocht, het is een 3B Variant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de reacties.

Het gaat om een Passat Variant Comfortline uit januari 1998. 1.8 20v.

Inderdaad wil ik de hele handel aangesloten hebben. Mistlamp, constante plus, contourverlichting, enz.

De constante plus heb ik bijvoorbeeld nodig zodat mijn koelkast in de caravan koelt tijdens het rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er zijn twee systemen, het DIN-systeem 72570 en het zogeheten Multicon-systeem.

Multicon wordt veel gebruikt op aanhangers/caravans in Nederland

Er hoeft niets omgebouwd of aangepast te worden, nergens voor nodig.

 

oplossing is een verloop-hulpstuk van 13 naar 7 of vice versa.

 

Konstante plus draad bij trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Er zijn twee systemen, het DIN-systeem 72570 en het zogeheten Multicon-systeem.

Multicon wordt veel gebruikt op aanhangers/caravans in Nederland

Er hoeft niets omgebouwd of aangepast te worden, nergens voor nodig.

 

oplossing is een verloop-hulpstuk van 13 naar 7 of vice versa.

 

Dus als ik een verloopstuk koop dan heb ik ineens wel een contante plus :?:

Weet je dat zeker :!:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb een tijdje geleden een complete draadboom bij de dealert gekocht.

Deze kon je heel makkelijk in de achterlichten prikken. Weet niet of dat bij jouw auto ook mogelijk is.

Was nog wel een 7 polige maar deze zijn volgens mij ook in 13 polig te verkrijgen.

 

En inderdaad binnen een middagje zat ie erin. Kostte overigens iets van 35 euries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is een 3B, ook wel bekend onder de aanduiding B5 :wink:

Maar op dit forum wordt meestal de aanduiding 3B gebruikt.

De 3BG heet dan B5.5, de 3C wordt ook wel B6 genoemd.

Om de verwarring nog wat groter te maken:

de 3B sedan wordt door Volkswagen de 3B2 genoemd, de 3B variant de 3B5. Dat zijn beide B5's

de 3BG sedan heet 3B3, de 3BG variant is dan 3B6. Dat zijn dus beide B5.5's

Kun je het nog volgen? :mrgreen:

Je kunt je waarschijnlijk voorstellen dat de aanduiding B5 dus niet echt verhelderen werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het is een 3B, ook wel bekend onder de aanduiding B5 :wink:

Maar op dit forum wordt meestal de aanduiding 3B gebruikt.

De 3BG heet dan B5.5, de 3C wordt ook wel B6 genoemd.

Om de verwarring nog wat groter te maken:

de 3B sedan wordt door Volkswagen de 3B2 genoemd, de 3B variant de 3B5. Dat zijn beide B5's

de 3BG sedan heet 3B3, de 3BG variant is dan 3B6. Dat zijn dus beide B5.5's

Kun je het nog volgen? :mrgreen:

Je kunt je waarschijnlijk voorstellen dat de aanduiding B5 dus niet echt verhelderen werkt.

 

Bedankt voor deze uitleg :lol:

Omdat ik dan blijkbaar de 3B5 heb volstaat het waarschijnlijk om alleen een extra draad te trekken en hoeft niet de de hele kabelboom vervangen te worden. Wat weer wel moet als je een 3B6 hebt. Als ik de uitleg goed begrepen heb natuurlijk :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, ik ben er achter hoor. In mijn geval is het inderdaad mogelijk om het elektra-gebeuren naar de trekhaak vanaf de achterlampen te doen. Daarnaast moet er nog wel een constante plus vanuit voor getrokken worden en dan zou het moeten werken zonder dat er storing wordt veroorzaakt. Verder moet er een relais voor de mistlamp geplaatst worden.

 

Bij latere jaartallen (ongeveer vanaf 1999/2000) is er een "comfortcomputer" geplaatst en dan ben je aan de beurt want dan moet de hele kabelboom vervangen worden en rechtstreeks op die computer aangesloten worden. Anders krijg je geheid storing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geen flauw benul wie Martin Schilder is en of hij maar wat lult :mrgreen:

Ergens klopt er in elk geval iets niet, want ook de 3B heeft een comfortmodule. Dus waarom er dan verschil zou moeten zijn tussen 3B en 3BG? Misschien dat een nadere toelichting het verduidelijkt?

Dat er verschil is met de 3C is een heel ander verhaal, die werkt namelijk met CAN-BUS, maar dat is pas na bouwjaar 2005.

Een ander punt is de afschakeling van het mistachterlicht in de auto zelf wanneer je een aanhanger aankoppelt. Naar mijn weten wordt dat echter niet met een relais geschakeld maar gewoon mechanisch in de contactdoos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Martin Schilder is DE VW-dealer in Noord-Holland.

Het hele verhaal heb ik van hun. Maar blijkbaar lullen ze maar wat.

Ik had al zo mijn vermoedens maar nu weet ik het dus zeker.

Ik vond het al vreemd dat het telefonisch ongeveer 150 euro ging kosten en toen ik daar eenmaal was werd er al gesproken over 300.

 

Het relais verhaal heb ik echter van meerdere garages gehoord. Ik zal het nog eens navragen of het inderdaad niet mechanisch is in de contactdoos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb net nog even de factuur opgezocht. Bij mijn 3B, bouwjaar 2000 is door de dealer de 7-polige contactdoos vervangen door een 13-polige Jaeger. Volgens omschrijving inclusief de aansluitingen +15 en +30. Dit zijn waarschijnlijk achteruitrijlicht en mistachterlicht. Dit kostte mij inderdaad €150,- all-in. Als ik me niet vergis heb jij een 3B uit 1998 dus dan moet het al helemaal geen probleem zijn. Of heb je inmiddels een andere voiture?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

er zit een doorlussing in de mistlichtdraden van de achterlichtunit naar de stekkerdoos, zolang er geen stekker in zit blijft het palletje in de stekkerdoos open staan, zodra er een stekker in gaat klapt het palletje dicht, gaat de stroom niet naar het mistachterlicht maar naar de stekkerdoos/aanhanger.

 

Ik heb dit al zo vaak gedaan bij div. merken dat ik het wel kan dromen.. zowel 13-polig Jaeger als Multi-con west

 

zo ziet het schema eruit:

draadaansluiting_mistachterlamp.jpg

 

Dus standaard is er contact tussen 2 en 2a en brand het Mistachterlicht op de auto, zodra er een stekker ingestoken word drukt de stekker een palletje/microswitch om en is het contact verbroken, resultaat; geen stroom meer naar mistachterlicht auto.

 

Ik zal als ik er aan denk morgen eens even kijken en een foto maken van mijn contactdoos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Volgens omschrijving inclusief de aansluitingen +15 en +30. Dit zijn waarschijnlijk achteruitrijlicht en mistachterlicht.

 

Dat zijn de geschakelde (via contact) en de ongeschakelde (constante) 12v voorziening op de 13 polige aansluiting (pinnetje 9 en 10) achteruitrijlicht zit idd. ook nog op de 13 polige (pin 8 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden