Ga naar inhoud
  • 0

Schrapend geluid onder de motorkap


Bouwe

Vraag

Sinds een week komt er onder mijn motorkap een schrapend geluid vandaan. Vooral bij een koude motor constant goed hoorbaar, bij een warme motor om de paar seconden. Na wat luisteren lijkt het bij de riemen vandaan te komen. Century wilde, zonder te luisteren, direct maar de multiriem vervangen.... :blink: Daarna nog even naar Jeroen doorgesjeesd, die heeft de afdekkap eraf gehad en de riemen bekeken, maar kon niets bijzonder zien. Mijn ideeënpot is even op nu, iemand nog suggesties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Auto terug van de garage vanmiddag. De multiriemspanner was kaduuk waardoor ook de multiriem zelf bijna aan flarden was. Uit geschiedenis bleek dat waterpomp en de andere rolletjes 40.000km geleden al bij de vorige eigenaar waren vervangen, dat zag er allemaal nog prima uit. Draait nu weer prima. :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dag allemaal

 

Er is nog geen antwoord gegeven op de volgende vraag van 2 jan 17:11:

Kun je het ook zelf vervangen?

 

Piet

 

Ja dat kun je zelf mits je een beetje handig bent, het zal wel helpen als je verteld wat voor een auto je precies hebt en wordt het gewaardeerd als je je even voorsteld bij ik ben, en rij....viewforum.php?f=104

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hallo, weet het niet zeker, maar heb ook zo'n geluid, en bij mij komt het bij de poelie weg van de airco.

 

dat moet zo'n vloeistof koppeling zijn ofzo, en die maakt bij mij lawaai.

 

die loopt dan wel weer mee en dan weer niet, en volgens de heren en geleerden, moest ik de airco maar nakijken of er nog genoeg druk en vloeistof op zit en anders was die poelie kapot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hee,

Ik had dus "hetzelfde". Het begon met een kort geluidje bij het starten en een beetje piepen bij het wegrijden. Het werd steeds een beetje erger. M'n auto begon wat te schrapen tijdens het rijden en twee weken later lagen de lagers van m'n stuurbekrachtigingspomp op straat :(

Ik heb er onderhand een andere pomp op gezet. Probleem is alleen dat de olie er gewoon weer uitloopt bij die banjobout (heet dat ding echt zo?)... die bout met die gaten erin, waar de aanvoer van de olie in de pomp gaat. Ik heb die twee conische ringetjes ook vervangen, maar nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb nu weer nieuwe ringen binnen en wil het nog een keer proberen, maar..

 

Vraag: weet iemand van jullie of ik die bout misschien met een bepaald moment moet aandraaien? Misschien dat ik hem nu te strak of te slap heb aangedraaid.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

pff hoop dat ik dat niet heb.

maar goed bij mij ligt er een stuk van 4 cm van de binnenkant multiriem af.

dus ff een nieuw riempje erop en kijken wat ie dan doet.

 

maar ik draai die bouten gewoon goed handvast, en heb verder nooit lekkage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn Passat heb ik 2 keer een dergelijk iets gehad. (bij stationair piepen en gillen indien airco aan, stil als airco uit)

De 1e keer heeft de garage mijn compressorpomp vervangen en was het een tijdlang over.

Na een geruime tijd kwam het weer terug en weer dacht de garage dat het de compressor was of zelfs de brandstof pomp of allerlei andere rampscenario's.

Heb toen deze NIET laten vervangen maar zelf onderzocht.

 

Kwam erachter dat de uitlijning van de aircopomp en krukas poelie, niet correct was. (leg voor verificatie een lang dun stuk -recht- metaal, of iets anders in de krukas poelie holte zonder enige druk uit te oefenen. Je zult zien dat dit hulpstukje dan een bepaalde richting aangeeft. Bekijk ofdat het hulpstukje dan precies in de holte valt bij de airco poelie. Indien niet dan klopt de uitlijning niet)

Om dit bij mijn Passat te corrigeren heb ik toen de slotgaten van de aircobevesitigingsunit iets uit moeten vijlen. Hiermee won ik de noodzakelijke millimeters. Daarna nooit meer een probleem gehad met gillende airco snaar.

 

Groetjes,

 

Bert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ha,

 

ik zie nu dat ik vorige post eigenlijk bij een ander topic had moeten onderbrengen (nieuw in dit forum...)

Momenteel ben ik echter bezig met iets wat lijkt op het onderwerp.

Ook ik heb enige tijd geleden de multiriem moeten vervangen omdat er hele repen vanaf gereten waren. (nog net op tijd gedaan).

Ik meen nu dat ik de oorzaak gevonden heb.

 

Na zo'n 450000km is de spanrol aan zijn einde. Door de constante druk van de spanveer zit de poelie niet meer recht t.o.v. de motor en de riem moet een vreemd bochtje maken, met sneller verslijten als gevolg.

Ik heb de spanrol gedemonteerd en vastgestelt dat reparatie niet mogelijk is, de centreerring is assymmetrisch afgesleten en zit gedeeltelijk in het huis.

Zal deze spanrol moeten vervangen. Iemand een idee waar deze goed te verkrijgen zijn?

 

Groetjes en bedankt,

 

Bert

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden