obelix Geplaatst 19 februari, 2006 Rapporteer Geplaatst 19 februari, 2006 Van de week heeft iemand het leuk gevonden mijn spigel een trap te geven. Blijkbaar verloor deze zijn evenwicht en heeft zich tegen het portier proberen af te zetten. Dit levert een serie krassen op. Mijn vraag is dit met poetsen op te lossen?
Quincy Geplaatst 19 februari, 2006 Rapporteer Geplaatst 19 februari, 2006 Als ik op de foto af moet gaan, denk ik dat je een eind komt met Scratch X van Meguiars... Hier zitten polijstende deeltjes in, waardoor de krassen in ieder geval veel minder worden... Mocht je in de buurt van Doetinchem komen, dan wil ik je graag helpen...
passatpassie Geplaatst 19 februari, 2006 Rapporteer Geplaatst 19 februari, 2006 misschien met cleaner? mocht je de dader vinden meld het ff dan komen we ff helpen... succes !
SilverBullet Geplaatst 19 februari, 2006 Rapporteer Geplaatst 19 februari, 2006 Met wat Quincy zegt kom je een heel eind denk ik.. Ben alleen bang dat je het niet helemaal weg krijgt
Jeteka Geplaatst 19 februari, 2006 Rapporteer Geplaatst 19 februari, 2006 Gewoon licht schuren met korrel 1500 (waterproof) daarna polijsten met een goede poetsmachine met regelbaar toerental. Gebruik een fijn polijstpasta, anders ga je direct door de laklaag heen Gr. Johan
Vdub Geplaatst 19 februari, 2006 Rapporteer Geplaatst 19 februari, 2006 Is dat met schuurpapier? Ik heb hier nog een polo staan met lichte krassen...
ViperArry Geplaatst 20 februari, 2006 Rapporteer Geplaatst 20 februari, 2006 Ik zou niet direct aanraden om met schuurpapier aan de slag te gaan (hoe fijn ook), zeker niet als beginner..... Zoals Quincy al aangeeft zul je met Scratch X best ver komen.... Op de fotos lijkt het niet alsof de laklaag beschadigd is tot de onderlaag. Het zal best even duren, trouwens want VW past vrij harde lakken toe..... Succes!
Jeteka Geplaatst 22 februari, 2006 Rapporteer Geplaatst 22 februari, 2006 Het zal best even duren, trouwens want VW past vrij harde lakken toe..... Succes! Hmm, dat is een fabeltje wat je daar verteld hoor VW gebruikt dezelfde lakken als ieder ander merk. Is dus niks harder of zachter dan welk ander merk dan ook. Wat betreft schuren; Ja, dat is uiteraard met schuurpapier. Zoals ik al aangaf moet je daar heel voorzichtig zijn, want als je iets te diep schuurt, ga je door de blanke laklaag heen en wordt het spuiten! Gr. johan
ViperArry Geplaatst 23 februari, 2006 Rapporteer Geplaatst 23 februari, 2006 OK.... ik geloof je direct. Jij bent wat dat betreft de expert.
Jeteka Geplaatst 5 maart, 2006 Rapporteer Geplaatst 5 maart, 2006 De lakkwaliteit op alle merken auto's wordt steeds slechter. Er wordt nl steeds minder lak gebruikt uit financiëel oogpunt. Vroeger konden wij geen spotrepair doen op bijvoorbeeld Porsches omdat de lak zo kneiterhard was. Tegenwoordig worden ze gewoon met volkswagen lakken gespoten en kunnen wij er prima aan werken.. Alleen bij oude auto's (klassiekers) heb je nog die keiharde lak. Daar zie je ook bijna nooit steenslag bijvoorbeeld
keek Geplaatst 5 maart, 2006 Rapporteer Geplaatst 5 maart, 2006 Ook met name sinds de invoering van lak op waterbasis is de kwaliteit hard achteruit gegaan
Jeteka Geplaatst 6 maart, 2006 Rapporteer Geplaatst 6 maart, 2006 Ook met name sinds de invoering van lak op waterbasis is de kwaliteit hard achteruit gegaan Dat is de grootste boosdoener geweest! Echter was de kwaliteit toen dit werd ingevoerd nog 10x beter dan dat het nu is op dit moment
Melvin Geplaatst 6 maart, 2006 Rapporteer Geplaatst 6 maart, 2006 Mag ik deze topic gebruiken om een soort gelijk probleem aan te kaarten? Iemand is met iets langs mijn wielkas geschuurd wat resulteerde in tientallen diepe (tot het witte) krassen op de uitstekende rand om je wielkas. Cleanen is absoluut geen optie...je nagels blijven gewoon haken in de groeven. Nu wil ik proberen zelf bij te spuiten omdat (volgens mij) dit de meest ideale plek is om zelf aan de slag te gaan. (Je hebt de hoek waarop je hem kan afhouden). Nu echter mijn vraag wat beter is. Moet ik een tape plakken precies op een hoek waardoor ik een iets verdikte rand krijg als ik het tape weg trek maar wel een mooie strakke afscheiding krijg. Of kan ik beter iets uitnevelen en dan met cleaner aan de gang. Mvrgr.Melvin.
Jeteka Geplaatst 6 maart, 2006 Rapporteer Geplaatst 6 maart, 2006 De laatste optie Zorge ervoor dat je heel dun uitnevelt en flink over de rand van de reparatie gaat dus een stuk verder uitnevelen. Anders krijg je bij het polijsten problemen
Wiekolino Geplaatst 6 maart, 2006 Rapporteer Geplaatst 6 maart, 2006 Mag ik deze topic gebruiken om een soort gelijk probleem aan te kaarten?Iemand is met iets langs mijn wielkas geschuurd wat resulteerde in tientallen diepe (tot het witte) krassen op de uitstekende rand om je wielkas. Cleanen is absoluut geen optie...je nagels blijven gewoon haken in de groeven. Nu wil ik proberen zelf bij te spuiten omdat (volgens mij) dit de meest ideale plek is om zelf aan de slag te gaan. (Je hebt de hoek waarop je hem kan afhouden). Nu echter mijn vraag wat beter is. Moet ik een tape plakken precies op een hoek waardoor ik een iets verdikte rand krijg als ik het tape weg trek maar wel een mooie strakke afscheiding krijg. Of kan ik beter iets uitnevelen en dan met cleaner aan de gang. Mvrgr.Melvin. Je kunt (afhankelijk van de kleur) ook een "stuifkantje" op de verdikte rand plakken, zodat je geen scherpe rand na het spuiten overhoudt. De verf schiet als het ware een beetje onder de plakband door Zo kun je de reparatieplek klein houden De krassen mogen dan wel niet verder als de rand uitlopen. Met een stuifkantje bedoel ik een voor de helft omgeslagen plakbandje zie foto succes
Jeteka Geplaatst 6 maart, 2006 Rapporteer Geplaatst 6 maart, 2006 Ik zou niet een stuifkantje gaan gebruiken, maar gewoon uitnevelen en polijsten. Ook met een stuifkantje krijg je een "harde" overgang
Wiekolino Geplaatst 6 maart, 2006 Rapporteer Geplaatst 6 maart, 2006 Melvin geeft zelf aan dat de krassen binnen de rand vallen, Als hij nu de lak niet te dik spuit valt het best mee met de "rand" Als hij gaat uitnevelen zal hij meer risico lopen dat er een matte overgang ontstaat en die zit dan midden op het scherm (gelet op de huidige temperatuur)
Jeteka Geplaatst 6 maart, 2006 Rapporteer Geplaatst 6 maart, 2006 Niet als je daarna gaat polijsten Maar goed, zoals jij het beschrijft kan het ook hoor, alleen moet je dan wel binnen de rand blijven, anders zie je toch een harde overgang
Melvin Geplaatst 6 maart, 2006 Rapporteer Geplaatst 6 maart, 2006 Bedankt voor de tip's. Uitnevelen had ook mijn voorkeur alleen ik vroeg me idd. af hoe ik de nevel kan beperken... Als ik niets afplak blaas ik alles onder.. Ga je afplakken dan zie je een verdikking. W.Heeskens: bedankt voor je duidelijke uitleg+foto's. Alleen ik snap het nog steeds niet ...sorry (en ik ben nog wel schilder) Op de foto's kan ik helaas niet zien wat je nu precies bedoelt.. Kan je de tip nog 1x proberen te verduidelijken? Kleur is trouwens donker blauw geen metalic. En tevens de laatste vraag. Welk merk spuitbus is raadzaam? (ik bedoel meer het merk wat de kleuren het meest weet te benaderen) Mvrgr.Melvin (ik zie nu dat er meer reply's zijn...zag de volgende pagina niet De krassen zitten op de uiterste platte rand van mijn wielkas... De rand die naar buiten komt (logisch...dat is de plek wat als eerste geraakt wordt). Krassen gaan dus niet de knik om... Mischien dat met deze info een passende tip gegeven kan worden?
Jeteka Geplaatst 6 maart, 2006 Rapporteer Geplaatst 6 maart, 2006 Merk maakt niks uit.. Denk er wel om met een spuitbus dat je hem even opwarmt, dan vloeit ie beter
Wiekolino Geplaatst 7 maart, 2006 Rapporteer Geplaatst 7 maart, 2006 Hallo ik zal het proberen nog duidelijker uit te leggen Foto 1 plakbandje recht op de rand geplakt Krassen uitschuren p220 daarna p320 daarna 400 droog zoveel mogelijk vlak schuren Als je op de blanke plaat komt moet je een primer voor spuiten( verkrijgbaar in spuitbus) Na drogen de primer schuren met 400 Dan het hele randje met een licht schuurmatje heel fijn mat maken .hierbij mag je best een beetje over het randje komen omdat je later makkelijk weer op glans kan polijsten Foto 2, 3 stuifkantje plakken Rest afplakken met papier om nevel op de rest van de auto te voorkomen Dan goed ontvetten en afspuiten in de kleur van de auto Zorg altijd dat de lak en het object tussen de 15 en de 20 graden is Na een paar dagen als de lak goed uitgehard is kun je alles op glans cleaneren succes
Jeteka Geplaatst 7 maart, 2006 Rapporteer Geplaatst 7 maart, 2006 Ziet er keurig ingepakt uit hoor wiek Heb je ook nog foto's van het eindresultaat?
Wiekolino Geplaatst 8 maart, 2006 Rapporteer Geplaatst 8 maart, 2006 Het eindresultaat laat ik aan Melvin over. Trouwens op dit moment heb ik geen krassen, ik heb alleen mijn auto als voorbeeld gebruikt
Melvin Geplaatst 8 maart, 2006 Rapporteer Geplaatst 8 maart, 2006 Je hebt wel werk gemaakt van de uitleg Super!!.... Maar ik neem aan dat je om gebruik te maken van de stuifrand van boven naar beneden moet spuiten? Ik had zelf bedacht om de zijkant zeer ruim in te pakken en dan van onderen af te spuiten. Zodat de knik in mijn spatbord als het ware voor een stuifrand zorgt. Is dit een slimm(er)e optie of toch beter met de stuifrand/tape aan de slag? .. Nu is het nog te koud om het te gaan proberen,maar zodra de temp. iets omhoog gaat wil ik toch een poging wagen. Kan je de nevel goed weg krijgen door met de hand aan de slag te gaan? Beginnend met Commedant nr.3 en dan eindigen met nr.5? Nogmaals bedankt voor je uitleg, Mvrgr.Melvin
Aanbevolen berichten