Ga naar inhoud
  • 0

Slappe voorvering


arie1976

Vraag

Beste lezers,

 

Ik heb een passat variant Athene Sport uit 2005. De auto rijdt prima alleen is deze voor vrij slap geveerd. Als ik een drempel passeer of op een niet al te vlakke weg rij ligt de bodemplaat snel op de grond :angry: Wat kan ik hier aan doen... andere schokdempers...? Iemand hier ervaring mee en en oplossing voor... :book:

 

Gr. Arie

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Zal inderdaad meer door je dempers komen dan door je veren. En inderdaad hebben die meestal met 200k hun beste tijd wel gehad. Het beste kun je even naar een bandenboer gaan, vaak kun je daar gratis of voor een gering bedrag je schokdempers laten testen. Voor de APK worden ze ook wel getest (als het goed is) maar daar komt alleen goed of niet goed uit, een echte testbank geeft dempingspercentages weer. Kan een hoop verduidelijken.

 

Off topic:

BTW @ all: als je binnenkort een toetsenbord voorbij ziet vliegen is dat van mij . Dat kreng slaat steeds over *&^$%#^ :cry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gele konis of bilstein, je kunt, indien de schokbrekers versleten mochten zijn, je gaan afvragen of je meteen een schroefset oid laat monteren want als de schokbrekers vervangen moeten worden moet het hele zaakje los.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het testen van schokdempers op de testbanken heb ik geen goede ervaringen mee. Met mijn vaders auto de ervaring waar 2 dagen oude dempers onder gemonteerd zaten als versleten werden getest.

 

Monroe reflex zijn goede aftermarket schokdempers.

 

En wat DM aangeeft, als je alle 4 de dempers gaat vervangen, dan moet alles los en opnieuw uitgelijnd worden. Als je toch met plannen loopt om de auto een keer te verlagen dan is dit de mogelijkheid. Een complete vaste set dempers en veren kost ongeveer 150 euro meer dan alleen dempers vervangen. Tenminste, als je kwaliteit dempers neemt en kwaliteit sportonderstel.

 

Informeer maar eens bij JBautoservice of rhcustomshop wat de kosten zijn, zodat je morgenvroeg weet wat een complete verlagingset kost ten opzichte van een set die de bandenboer je eventueel kan aanbieden. Niet dat ik de bandenboer ken, maar vaak hebben ze op zo'n moment net een leuke "aanbieding".

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je zou wellicht meteen kunnen overwegen om de veren te vervangen. Ik zou je dan Eibach veren aanraden, dan heb je meteen alles vervangen, en meteen op comfortabele wijze verlaagd (3 cm). Ben je in 1 keer klaar, en de Passat staat er meteen een stuk beter bij! ;-)

Ben ik het helemaal mee eens. Omdat bij vervanging van je dempers volgens mij de hele boel los moet, is het nauwelijks extra werk voor zover ik weet, en dan heb je alles weer helemaal 100% (of zelfs beter dan origineel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Eibach veren combineren het beste met Bilstein dempers.

Gele Koni veren zijn op zich best te combineren met Eibach veren, maar als je kiest voor het vervangen van de veren en dempers, kun je beter een set kopen die als compleet geleverd wordt, zodat je weet dat de afstemming veer/demper goed is, bijvoorbeeld een Bilstein sportset. Nog beter is om een set te nemen waarvan de fabrikant zowel de veren als de dempers in huis ontwikkeld zoals KW dat doet. Dan weet je helemaal zeker dat de combinatie perfect is. Bij Bilstein wil men bijvoorbeeld de sets met verschillende veren leveren, de ene keer met H&R en de andere keer met Eibach veren.

 

Ik heb nu zo langzamerhand ervaring met verschillende merken veren (Jamex, Apex), dempers (Monroe sensatrac, reflex) en combinaties van dempers en veren, maar op het moment ben ik het meest onder de indruk van KW en H&R in verhouding tot de prijs. Er zijn uiteraard betere sets te verkrijgen, maar dan gaat de prijs ook drastisch omhoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Fabriekgemonteerd sportonderstel is 20mm, KW set is 35mm.

 

Wil je de originele hoogte houden ivm comfort of omdat je de weg niet wilt raken? Met een sportset heb je minder comfort, maar raak je de weg minder snel als met de standaard veren. Mensen die een standaard geveerde passat heel lekker vinden rijden moeten absoluut geen sportset monteren.

 

Persoonlijk vindt ik de standaard vering een zeer slap gebeuren, je wordt er haast zeeziek van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb er sinds september Bilstein B6 er onder zitten met de orginele veren. Ik heb alles zelf ge(de)monteerd en het prima te doen.

Wat de weg ligging betreft: Met de niet meer werkende dempers (212000km) wilde de auto geen bocht meer om. Het leek wel een amerikaan. Een Duitse dat wel.

Met de nieuwe dempers is het weer goed sturen, de demping is weer aanwezig. Kan niet zeggen dat het stugger is dan orgineel want daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb de auto dus niet verlaagd! Nu heb ik wel het idee dat de auto nu stuurt zoals deze zou moeten sturen.

Van de Bilstein dempers weet ik dat deze onder auto ontwikkeld zijn op de Nurburgring en dus niet een vaste demping naar gewicht hebben genomen voor hun schokdempers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden