Ga naar inhoud

De Sonax Saga: De Dood van een Alcantara Interieur


Jee13

Aanbevolen berichten

Wat en triest bedrijf zeg, Sonaks! De schuld afschuiven op Audi of Recaro!

 

En als dan ineens Radar of Kassa voor de deur staat, kunnen ze wel vergoeden...

 

Laat het maar gebeuren, knijp ze maar helemaal uit...

 

Heeft Meguiars niet iets om alcantara te reinigen, zal toch wel??

 

Suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

zonder waardeoordeel te vellen over de kwaliteit van Sonax moet je wel voorzichtig zijn met het oordelen op basis van 1 feit; een interieur welke verkeerd reageert op dit product.

 

De geschiedenis en behandeling van het interieur voor de Sonax-beurt is niet voor 100% bekend.

 

feit blijft: sonax zuigt in dit verhaal en alcantara is te gevoelig om ermee te testen. Thnx voor de waarschuwing

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een reactie van een ander forum:

 

alcantara en alcantara is 2 ;)

 

Je hebt dus verschillende soorten, en voor je iets wil ondernemen ga je toch moeten testen op de verschillende soorten.

Audi gebruikt GEEN echte alcantara, maar een variant. Dus als sonax getest heeft op ECHTE alcantara, dan kunnen ze het zo gaan omzijlen.

 

Als dit waar is dan wordt het een lastig verhaal... dan zou je AUDI aansprakelijk moeten stellen en zelfs wellicht wegens oplichting?

 

Je hebt een auto gekocht met een alcantara interieur, en geen skai ipv leder ofzo. Ik zou ze denk ik tegen elkaar laten uitvechten. Bij de verliezer zou ik aankloppen voor schadevergoeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja dat is waarheid... als Audi geen 'echt' alcantara gebruikt wordt het moeilijk... :(

 

Een reactie van een ander forum:

 

alcantara en alcantara is 2 ;)

 

Je hebt dus verschillende soorten, en voor je iets wil ondernemen ga je toch moeten testen op de verschillende soorten.

Audi gebruikt GEEN echte alcantara, maar een variant. Dus als sonax getest heeft op ECHTE alcantara, dan kunnen ze het zo gaan omzijlen.

 

Als dit waar is dan wordt het een lastig verhaal... dan zou je AUDI aansprakelijk moeten stellen en zelfs wellicht wegens oplichting?

 

Je hebt een auto gekocht met een alcantara interieur, en geen skai ipv leder ofzo. Ik zou ze denk ik tegen elkaar laten uitvechten. Bij de verliezer zou ik aankloppen voor schadevergoeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dit een beetje een Mission Impossible is hoor qua verhalen van de schade dan hè. Er staat haast op al de bussen met reinigingsmiddelen dat je het eerst op een klein stukje, uit het zicht, moet uit proberen. Verder vermelde ze haast ook altijd dat de fabrikant niet aansprakelijk is voor onjuist gebruik.

Ja, en wat die toezeggingen betreft, die gedaan zijn hier in Nederland, die zijn, als ik het stukje tenminste goed heb gelezen, allemaal mondeling gedaan. Ja, en dat is voor de kantonrechter vaak jouw woord tegen hun woord. En als klager rust bij jou de bewijslast.

Het is natuurlijk berenmoeilijk om te bewijzen dat je het exact volgens hun voorschrift heb gedaan. Die lui beginnen natuurlijk meteen dat het product waarop het is gebruikt niet deugd, of dat er bepaalde residuen van andere schoonmaakmiddelen nog op het behandelde opvervlakte zat. En bij Audi vang je ook gegarandeerd bot. Die stellen natuurlijk dat je het maar volgens de voorschriften had moeten schoonmaken. Nee, een moeilijke zaak hoor, ik zie het zwart in voor de eigenaar van deze auto.

Maar ik hoop, tegen beter weten in, dat het voor die mensen toch goed gaat aflopen. Ik ben er erg benieuwd naar en hoop het wel te lezen hier.

Ben er wel van geschrokken, en zal voor de Saab (leer) niets anders gebruiken dan wat moeders op het bankstel (ook leer) in de huiskamer gebruikt. In de Passat zit zwart velours en dat is vorige jaar door een poetsbedrijf helemaal gereinigd, en ja wij zijn erg schoon, zeker op de binnenzijde, van de auto’s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is typisch een gevalletje GEVOLGSCHADE, en als consument heb je recht op schadevergoeding.

 

Je hebt overigens niets met de importeur of fabrikant te maken (juridisch) maar met de VERKOPER, de winkel waar je deze bende hebt gekocht. DE VERKOPER is aansprakelijk voor de gevolgschade, omschreven in het nieuw Nederlands burgelijk wetboek.

Wat moet je doen:

1. SCHRIFTELIJK de verkoper aansprakelijk stellen. In deze brief moet je een termijn stellen welke redelijk is (bijv. 2 weken) waar binnen je een schriftelijke reactie verwacht. In deze schriftelijke aansprakelijkheidsstelling moet je een eenduidige en aantoonbare schade "kwantificeren" ofwel, je moet een reeel schadebedrag claimen. In dit geval bijvoorbeeld het vervangen van de bekleding van je auto. Let op, je auto is niet nieuw, dus kun je de dagwaarde claimen. Bijvoorbeeld, een autobekleding moet ca 10 jaar mee gaan, bij normaal gebruik. Stel, je auto is 5 jaar oud (rekent makkelijk) en een compleet nieuwe bekleding kost 4000,-, dan heb je recht op de helft van 10 jaar (je auto is immers 5 jaar) normaal gebruik, ofwel 2000,- schadevergoeding.

2. Als de "tegenpartij" niet of niet naar tevredenheid reageert, moet je naar de rechter stappen. Dit doe je normaal gesproken met de hulp van een advocaat. De kosten die je hiervoor maakt kun je, als je de zaak voor de rechter wint, voor 100% terugvorderen bij de tegenpartij, de verkoper dus. De rechter zal deze betaalplicht aan jou meestal al in zijn/haar uitspraak meenemen.

 

Normaal gesproken helpt de verklaring van de importeur enorm bij zo'n zitting en zal de rechter de kant van de consument kiezen.

 

Hoe het product gebruikt is en of er wel of niet sprake is van echt of onecht Alcantara doet niet terzake. Het product nodigt je onomstotelijk uit (door de tekst op de verpakking) dit in jouw auto te gebruiken, daar zal geen rechter over twijfelen. De manier waaorp je het hebt gebruikt maakt ook niet zoveel uit, tenzij er duidelijk op de verpaking staat wat je vooral niet moet doen en wat de risico's zijn. De bewijslast ligt bij de verkoper, en niet bij de consument.

(nogmaals, de verkoper, de winkel, en niet de importeur of producent!!)

 

Een kwestie van je rechtsgang volgen en het komt (som na lange tijd, dat wel) echt wel goed.

Maar ja, daarvoor moet je wel het uurtarief van je advocaatje voorschieten, en dat is niet goedkoop. Tenzij je een rechtsbijstandverzekering hebt die aan deze zaak durft te beginnen. Daarvoor moet zo'n verzekering eerst toestemming geven....

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal mevrouw de advocaat als die thuis is het complete verhaal eens laten lezen en kijken wat haar idee hier over is.... wie fout/schuldig is ed....??!! of wie je aansprakelijk kan stellen...

 

Ik ben erg benieuwd, ik heb altijd gedacht dat de bewijslast bij de eisende partij lag, gelukkig heb ik weinig ervaring met zulke zaken. wat ik wel weet is dat deze man nog niet klaar is als de heren Sonax Nederland, Sonax Duitsland (producent), Audi en de verkoper elkaar aan gaan staan te wijzen

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden