Ga naar inhoud
  • 0

vaag probleem koude start wegrijden [100 pk Tdi 2004]


blastaway

Vraag

Morgenvroeg gaat de Passat terug voor garantieonderhoud.

Er zijn wat kleine punten die opgelost moeten worden.

 

daarnaast wel een vreemd punt.

 

Als de auto gestart wordt bij een koude start en je wilt dan wegrijden, is het net of de auto gaat uitvallen. Dit is dus bij het op laten komen van de koppeling. Dit is echt alleen in de eerste km en daarna is het weg. Is het misschien een slechte koppeling???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

ik heb dezelfde motor en moet zeggen dat ik er nooit last van heb met koude start.

Wat ik me afvraag, zou het stationair toerental bij je koude motor te laag liggen waardoor je deze grappen krijgt? In het verleden heb ik dit gehad met mijn golf.

Mijne zit uit hoofd gezegd bij koude motor op 1100rpm, warme motor 800rpm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, het toerntal is prima. Ik heb hem ook ff met VAGcom uitgelzen. Verder geen fouten. en loopt verder heel goed.

 

Zou het ook een verstopt carterfilter kunnen zijn? Ik vind het erg vreemd.

Wel pakt de koppeling altijd heel laag bovenin. de auto heeft nu 162.000 km gelopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, dat is inderdaad zo... Als je wegrijd, geef je dan ook gas, of laat je eerst de koppeling komen? Misschien dat de brandstof bij koude start nog niet voldoende is verwarmd door een gloeibougie, dat hij daarom stottert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hakkelig wegrijden?

een beetje een soort van stotterend idee begrijp ik?

In eerste instantie dacht ik namelijk aan afslaan van de motor, maar dat is dus niet het geval uit je omschrijving.

 

Bij mijn wagen heb ik wel vaak een soort van stotterend / schokkend gevoel door de auto heen. Dat komt naar mijn idee wel bij de koppeling vandaan, dus ga ik binnenkort onderzoeken waar het aan ligt.

 

Zelf zit ik in dat geval te denken aan iets wat hier eerder besproken is, een afdekkingsplaatje op je koppelingshuis, staat in de KB: http://www.vwpassat.nl/kb.php?mode=article&k=52 .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

is in NL nooit terugroepactie geweest, onder het motto van 'mensen komen vanzelf wel terug'. Bij mijn weten wel in Duitsland een terugroepactie.

Vraag het anders morgen eens bij je garage na of dit het inderdaad kan veroorzaken, het blijft lastig om vanaf afstand iemand anders auto te beoordelen :wink:

Ik duik sowieso deze week nog onder m'n motorkap, ik vermoed problemen met mijn EGR te hebben, dus waarschijnlijk maar dichtmaken. Dan kijk ik meteen of af fabriek het plaatje wel of niet gemonteerd is bij een 2004 model.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je ook al gekeken met vag-com of de waarden van de koelvloeistoftemperatuur sensor enigszins kloppen? Je zou niet de eerste zijn met een verstoorde (koude start)regeling door een slechte koelvloeistoftemperatuur sensor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb je ook al gekeken met vag-com of de waarden van de koelvloeistoftemperatuur sensor enigszins kloppen? Je zou niet de eerste zijn met een verstoorde (koude start)regeling door een slechte koelvloeistoftemperatuur sensor.

 

Zou die niet naar voren komen met een autoscan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als het een foutmelding veroorzaakt wel. Maar als de afwijking niet groot genoeg is kan het goed zijn dat hij er geen storing van op slaat. Je kan gewoon even met vag-com je measure blocks zo instellen dat je de motortemperatuur uitleest, en de temperatuur die doorgegeven wordt op je dashboard. Komen die overeen, dan is de sensor in orde. (het is een combi sensor). Met name in de koude start fase worden zaken als inspuithoeveelheid, en inspuitmoment beinvloed door de koelvloeistof temperatuur. Kans is klein dat dit bij jou de oorzaak is, maar je kan het in ieder geval wel uitsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hmmppfff... nope.

 

Wil hier (nog) geen slechte ervaringen schrijven metd e dealer, maar het was niet echt positief de woensdag. De 30e gaat ie terug voor een 2e poging.

 

Ben toch bang dat het de koppeling is. Merk nu ook met warme motor dat hij heeeeeeeeeeeeeel laat pakt en moeilijk wegkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb precies hetzelfde gehad met mijn vorige passat tdi! met een koude motor was het echt een enorm stotend effect met optrekken.

tijdens de garantie periode koppeling, drukgroep en vliegwiel laten vervangen en het euvel was opgelost. na nog geen 10 dkm was het euvel in mindere mater weer teruggekeerd. als motor eenmaal op temperatuur was gekomen en geen problemen meer. was het nu is.. geen idee

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden