Ga naar inhoud

Airco koelt niet zo heel erg lekker


Groovejunk

Aanbevolen berichten

Gast TheoStek

Waarop moet ik uitmaken dat dit een geintje is, wantrouwig ben ik niet, het is de manier waarop het vermeld wordt, en dan kan ik idd erg scherp uit de bocht komen.

Maar dit neemt niet weg dat im nijn advies of gezegde ook maar met een grap genomen moet worden,

 

Om dan even het citaat aan te halen, Nee ik voel mij geen god voor die mensen wat mijn advies opvolgen, maar meer de betere airco boer, die het wel meent met de klant en niet achteraf geconfronteerd wordt met problemen, waarvan dan slechts woorden gelden! had me dat dan gezegd...

 

Ik kan uit mijn dak gaan ja idd, maar hoe ! wordt wat ! neergeschreven de halve tijd.., ik moet mijn vak verrtegenwoordigen tegenover vermeldingen die nergens op slaan omdat de 1 of andere aircoboer het zo mee deelt aan zijn klant..of dat de één of andere nazaat vermeld ! afvullen en klaar, hoe denk je dat dit over komt.

Dat heeft dan niets te maken met verkeerd opvatten of lezen, maar op de manier hoe het wordt neergepend.

 

Wil ik nog even aanhalen/betitelen men kijkt naar het vermogen en hoe mooi de wagen wel niet is, maar de airco HOO MAAR die zit erin maar of die ook werkt? ik heb toch garantie..

Dit heeft geen betrekking op jouw maar in het algemeen, men ziet alleen de auto van buiten en inside, motorisch kun je er niet in kijken, airco wordt net even over het hoofd gezien. Het kan de 1 ste eigenaar zijn geweest wat meestal wordt vermeld en met AIRCO, maar de 1ste eigenaar kan de grootste vieszak zijn, als het op onderhoud aan komt. Tot slot we kopen geen auto tweedehands, wat wordt er dan wel gekocht?

Het leed van een ander..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 68
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Gast TheoStek
Ennieweej : Ik ga eerst maar eens kijken naar de zekering. Geen idee welke dat is, maar dat komt wel goed.

 

Onder het dashboard naast de stuur kolom zittten nog een aantal relais met zekeringen, deze kan 30 tot 40 A bevatten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ennieweej : Ik ga eerst maar eens kijken naar de zekering. Geen idee welke dat is, maar dat komt wel goed.

 

Onder het dashboard naast de stuur kolom zittten nog een aantal relais met zekeringen, deze kan 30 tot 40 A bevatten.

 

Daar heb ik naar gekeken en die zijn allemaal in orde.

Ook gaat de fan gewoon aan onder de kap?

 

Wel is het zo dat we de clima unit los hebben gehad, maar ik ga er vanuit dat deze een foutmelding geeft en/of knippert als de stekkers daar niet goed zitten?

 

@ Antonio : We zijn weer cool ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast TheoStek

Het volgende wat je nog zelf kunt uitvoeren is de stekker los nemen van de compressor, en deze even rechtstreeks op 12 v aansluiten..

Als die draait weet je voldoende, let op als je merkt dat ie wil gaan draaien maar niet op gang komt, is het afgelopen met de compressor zit dan vast.

Het tweede is kijken of de stekker verbinding van de drukschakelaar op de condensor goed zit, deze bevind zich als je voor de auto staat links onder, je moet dan het rooster wegnemen, bukken en iets omhoog kijken zie je de drukschakelaar zitten.

 

Mogelijkheid bestaat dat de drukschakelaar defect is of blijft hangen, je kunt proberen met een tik er tegen te geven of deze los schiet.

Mocht dit geen baat hebben, zal de drukschakelaar afgeperst moeten worden om zeker te zijn of deze toch niet defect is.

Afpersen kan alleen gedaan worden als er een pressostaat tester voor handen is.

Bij forum lid Justceren, was deze defect op de medium druk van 17 bar, de compressor bleef door draaien tot de druk van 30 bar werd behaald, de compressor sloeg af en heeft nadien niet meer gedraaid.

Bij een druk van 30 bar heeft het koudemiddel een condensatie temperatuur van 88 graden!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen weekend (24 graden) merkte ik dat de clima niet meer echt de gewenste koude lucht kon leveren. Het duurde ongeveer 10 km voordat er een beetje koelte ontstond. Daarom gisteren bij een "Airco-boer" (www.heartforcars.nl) in Alblasserdam langsgeweest. De man geeft duidelijke uitleg en heeft het systeem leeggemaakt, gechecked en weer gevuld. Hij vertelde dat in mijn 7 jaar oude passat de "weggelekte" koudemiddel normaal was. Systeem werkt nu weer 100 %. Het kostte me Euro 115,00 en 1 uur tijd.

 

Groet,

 

Edward

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast TheoStek
Daar kan ik wat mee. Ik ga weer eens kijken. Toch een beetje een sport om het "zelf" op te lossen.

 

Dank Theo!

 

Idd en kun je zelf waarnemen waar, hoe of wat, en bepaalde onderdelen uitsluiten mochten ze werken.

Voordat straks gezegd wordt hmmm compressor kapot meneer? en die is dan niet kapot? mocht ie aanslaan.

 

succes

 

Edward, je kunt er van uitgaan dat ongeveer een 8 tot 10 % per jaar het systeem aan koudemiddel verliest!!.

Dit houdt in op een totale vulling van 700 gram, dat er jaarlijks 70 gram verloren gaat, de kerk in het midden gelaten? op 7 jaar tijd is dit 490 gram..

Of het systeem nu wel de juiste vulling heeft, de werken zijn toegepast naar behoren, en jij tevreden bent over de koeling? ben ik niet de persoon omdat tegen te spreken.

Maar als de orifice tube en de accumulator (filter/droger) niet zijn vernieuwd spreek ik dat wel tegen.

En dan heb ik het over de vocht oplsag, vocht en narigheid achtervolgt u lange tijd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als de orifice tube en de accumulator (filter/droger) niet zijn vernieuwd spreek ik dat wel tegen.

En dan heb ik het over de vocht oplsag, vocht en narigheid achtervolgt u lange tijd..

 

Hi Theo, ik waardeer jouw kennis en kunde op dit forum. Vandaar deze brandende vraag.

 

Hoe kan het dat mijn koelkast al 12 jaar zonder onderhoud kan en de auto elke 2 jaar voor controle moet? Okay, een koelkast staat stil en heeft een constante temperatuur, zijn er meer factoren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast TheoStek
Maar als de orifice tube en de accumulator (filter/droger) niet zijn vernieuwd spreek ik dat wel tegen.

En dan heb ik het over de vocht oplsag, vocht en narigheid achtervolgt u lange tijd..

 

Hi Theo, ik waardeer jouw kennis en kunde op dit forum. Vandaar deze brandende vraag.

 

Hoe kan het dat mijn koelkast al 12 jaar zonder onderhoud kan en de auto elke 2 jaar voor controle moet? Okay, een koelkast staat stil en heeft een constante temperatuur, zijn er meer factoren?

 

Stylex die vraag is mij meer dan 1 keer gesteld, ik had gedacht dat die sneller zou komen maar ik geef je graag een antwoord op je vraag.

 

Als eerste een koelkast is hermetisch afgesloten, aan een koelkast zitten geen rubber flexibele leidingen, deze zijn allemaal gesoldeerd.

Tweede een koelkast heeft niet te maken met extreeme doeleinden, gezien starten, afslaan, om het koelproces in gang te brengen.

Wordt niet blootgesteld aan weers invloeden, en zal ook niet te maken hebben met bochten werk zoals met de auto gebeurd.

Een koelkast heeft een gesloten systeem, zoals ook de airco installatie van een auto, maar hier schuilt het gevaar of anders gezegd de samenstelling.

De airco installatie van een auto is ook gesloten, MAAR niet hermetisch afgesloten, omdat de emissie verloopt via slangen en afdichtingen.

De compressor daar in tegen is altijd een OPEN compressor voor ieder auto gelijk, deze wordt afgedicht middels een O ring.

Beweeglijke leidingen in de auto die gevoelig hiervoor zijn worden in verloop of overgang voorzien van flexible rubberen leidingen, om breuk of scheur te voorkomen.

Toch blijft de compressor een open compressor, tegenover de compressor van een koelkast die is gesloten.

 

Een koelkast blijft of staat altijd op een vaste plaats, inbouw koelkast of niet, maar een airco installatie van een auto heeft meer te verduren dan een koelkast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had er ook te weinig in zitten vandaag bij de test.. even bijgevuld/getest(weer lekker koud trouwens) en kan ik volgende week nog even opnieuw voor een filter/droger en een orifice

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update : Ik wordt net gebeld door mijn monteur! Er was blijkbaar een kabel gebroken, dus er kwam geen stroom op de pomp en daardoor wilde deze uiteraard ook niet werken... Logisch natuurlijk ;) Blijkbaar was de kabel gaan schuren met het trillen van de motor.

 

De auto wordt zo voor de deur geparkeerd. Ik ben weer blij!

 

Iedereen bedankt voor het meedenken! :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

He theo (stek), die vraag had ik inderdaad ook aan je willen stellen, zeker omdat zelfs airco installateurs mij ook zoiets vertelde als "onzin" want de splitunit of koelkast wordt ook niet verder onderhouden dan alleen schoonmaken.

Maar van jouw uitleg wordt ik een stuk wijzer en ik kan voor een groot deel in je verhaal meegaan, morgen is even aan de airco man voorleggen aangezien die op het werk een splitunit aan het repareren is, kijken of hij me hierin dan nog onder de tafel "Lxlt" . Thanxs voor je heldere uitleg!

 

gr. iwan.

Ps, airco is nu bijna 2 jaar geleden gerepareerd, (ivm lekage), dus dat bekend dat dit jaar een service beurtje niet verkeerd zou zijn??.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden