Ga naar inhoud
  • 0

Koersvastheid winterbanden


rob41

Vraag

Ja ik weet het de winterbanden kunnen er bijna af ,maar toch nog even een vraag hierover.Afgelopen weekend moest ik lange rit maken en viel mij toen eigenlijk pas op dat ik vaker dan normaal kleine stuurcorrecties moest maken,mijn vrouw vond ook al dat de auto schommelde.Zelf heb ik het idee dat het aan mijn winterbanden ligt,misschien omdat ze zachter zijn en daardoor minder koersvast.De banden die er nu onder zitten zijn dus vredestein snowtrac in standaardmaat.En ik vind ze kwa rijden dus eigenlijk KL..TE.

Wie herkent dit???

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb je je bandenspannig goed op orde? Winterbanden hebben ongeveer 0,2 bar meer nodig dan dezelfde banden in 'zomeruitvoering'. Maakt een wereld van verschil.

Verder verschilt ieder merk banden weer qua rij-eigenschappen. Het zou op zich dus wel kunnen dat jouw auto met winterbanden iets minder koersvast is als met zomerbanden, maar dat is zeken geen wet van meden en perzen, het kan net zo goed omgekeerd uitpakken.

Eventueel zou je de uitlijning nog eens kunnen checken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De bandenspanning heb ik op 2.6 bar staan lijkt me ruim voldoende ,mijns inziens is de uitlijning ook goed want op snelweg kan ik stuur rustig tijd loslaten en blijft dan goed rechtdoor sporen.Ik vind de auto gewoon erg dweilen op deze banden,maar is misschien wel gevoelsmatig was alleen benieuwd of er mede leden zijn die deze ervaring delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er zijn meer topics over het stuurgedrag van passats, ze zijn van zichzelf nogal zoekerig in de beleving van een aantal forummers (waaronder ikzelf). Daar is weinig aan te doen, is gewoon inherent aan de auto.

Als je het idee hebt dat het erger wordt, moet je er natuurlijk wel naar laten kijken.

2.,6 moet voldoende zijn, zelf heb ik mijn winterbanden op 2,8 en 3,0 bar staan, rijdt nu redelijk goed. Maar dat is inderdaad wel erg hard :lol:

Maar inderdaad, het kan ook van het type band afhangen en het klinkt alsof dat bij jou het geval is. Ik heb nu continental winterbanden (195/65-15 H), hiervoor had ik ook vredestein, maar merk niet veel verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vredestein Snowtrac2 is zo'n beetje de beste winterband die er op de markt te verkrijgen is! Deze band heeft zich allang bewezen en scoort in bijna alle testen zeer hoog. Ikzelf rijd er ook mee en ben er zeer tevreden over!

Ik denk eigenlijk dat er meer aan de hand is met je auto. Hoe is het met je draagarmrubbers bijv. Wij krijgen ook wel eens klanten die vinden dat de winterbanden dweilen in de bocht maar rijden in de zomerperiode met 18 of 19"! Dan wordt het verschil ineens wel heel groot als je winterbanden de standaard maat hebben!!

Mijn mening is dat je verder moet zoeken dan je banden en waarschijnlijk is de uitlijning ook niet optimaal!

Mvg Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ 3V Je hebt toch wel extra load banden onder je (zware) V6?

Ik heb het niet gedaan en als de auto een tijdje stil heeft gestaan ontstaan er een soort platte kanten op m'n bandjes! Dit rijdt je er echter al na 100 meter weer uit hoor! Ja, ik geef het toe...eigenwijs!

Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk dat hier idd het verschil tussen de band hoogte van de zomer en winter banden het probleem is. Weet niet wat de maten zijn?

Merk zelf ook verschil tussen zomer 18"en winter16" maar om te zeggen dat in de winter auto slecht rijd, nee. Heb zowel zomer als winter conti's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de wintrac extreme4 ook al in 20"gemonteerd! Tsja als je veel geld hebt voor bijv een Q7 en je wilt ook nog op wintersport dan past de markt zich vanzelf wel aan!

Mijn collega heeft vandaag 305/30r22 (zomerbanden) gemonteerd onder een Q7 met serieus mooie ABT velgen...hels karwei!

Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden