Ga naar inhoud
  • 0

Een drietal vreemde problemen


VWpassatVR6

Vraag

Hallo allemaal,

 

Mijn Passat, krijgt na de koop even wat vreemde kuren. Aangezien ik hoop dat ik van jullie expertise gebruik kan en mag maken zal ik hieronder de problemen in een opsomming aan jullie reflecteren.

 

 

- Getok in het stuur, een stuk van het stuurgevoel is dood als je beweegd tijdens het stilstaan. Als je stil staat, je start de motor en je doet het stuur van links naar rechts bewegen (snelle beweging korte afstand) dan is er een dood stuk (zo voelt het) en als ik snel naar links ga gevolgd door een tok/tak. Hetzelfde geld voor naar rechts, een dood gevoel in het stuur en dan weer een tok/tak. Speling in iets?

 

 

- Mijn linkerkant bij het wiel, geeft bij een koude start flink wat lawaai.

Samen met het stuurgetik-tak, krijg ik vanuit daar heel wat moeilijke geluiden te horen. Vooral als ik een drempel alleen met links neem, of

een gewone verhoging/verlaging op de weg. Een harde tok niet echt gekraak alsof er wat los zit. Rechts heb ik er geen last van en hoor ik ook niets.

 

 

Voor de zescylinderfanaten onder ons:

 

 

 

Mijn verbruik vind ik onderhand erg verdacht. Nu heb ik foto's gemaakt op mijn mobiel, maar heb ik geen USB kabel bij de hand, dus moet ik het even zo proberen te lezen vanaf de telefoon, slechte camera blijkt weer.

 

Bij een rechte weg gereden, net genoeg constant gas zodat je je km's blijft rijden (zo min mogelijk gas gegeven, dus zo zuinig mogelijk)

 

SNELHEID : 45km/h, 1400toeren 8,5liter op 100km geeft de bc aan.

SNELHEID : 55km/h 1900toeren 8,9liter op 100km

SNELHEID : 90km/h 5e versnelling 10,6liter op 100km

SNELHEID :120km/h 5e versnelling 12,9liter op 100km

SNELHEID :150km/h 5e vernselling 15,2liter op 100km

 

Auto is uitgelezen met de computer. No problems.

 

Ik heb 2 andere zespitters gereden, maar dit scoort, ook naast de fabriekgegevens of autoweek wel enorm hoog voor een handgeschakelde zescylinder, vinden jullie niet? Ik verbruik nu nog meer dan mijn oom zijn 535i.

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
- Getok in het stuur, een stuk van het stuurgevoel is dood als je beweegd tijdens het stilstaan. Als je stil staat, je start de motor en je doet het stuur van links naar rechts bewegen (snelle beweging korte afstand) dan is er een dood stuk (zo voelt het) en als ik snel naar links ga gevolgd door een tok/tak. Hetzelfde geld voor naar rechts, een dood gevoel in het stuur en dan weer een tok/tak. Speling in iets?

Zou eens naar je stuurkogels of draagarmen gaan kijken.

 

Mijn linkerkant bij het wiel, geeft bij een koude start flink wat lawaai.

Samen met het stuurgetik-tak, krijg ik vanuit daar heel wat moeilijke geluiden te horen. Vooral als ik een drempel alleen met links neem, of

een gewone verhoging/verlaging op de weg. Een harde tok niet echt gekraak alsof er wat los zit. Rechts heb ik er geen last van en hoor ik ook niets.

 

Draagarm??? heeft misschien met je eerste probleem te maken

 

 

 

Mijn verbruik vind ik onderhand erg verdacht.

dat zou je toch met een andere v6 rijder vergelijken misschien auto uitlezen op storingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

To dexter...

 

Bedankt voor de reactie. Auto is uitgelezen met VAGCOM. Heb het in de post ff gewijzigd. Geen problemen voorgekomen. Alles gezond volgens het pc'tje.

 

Fyseekogel staat wel op vervanging volgens APK (ietsie speling). Kan dat er iets mee te maken hebben? Ik hoop dat iemand het van de V6-en zoals ik geschreven had in de topic zijn gedachten met mij kan wisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Getok in het stuur, een stuk van het stuurgevoel is dood als je beweegd tijdens het stilstaan. Als je stil staat, je start de motor en je doet het stuur van links naar rechts bewegen (snelle beweging korte afstand) dan is er een dood stuk (zo voelt het) en als ik snel naar links ga gevolgd door een tok/tak. Hetzelfde geld voor naar rechts, een dood gevoel in het stuur en dan weer een tok/tak. Speling in iets?

OK, even wat eerste ideeën: Ik denk toch aan je stuurbekrachtigingspomp...

- Mijn linkerkant bij het wiel, geeft bij een koude start flink wat lawaai.

Samen met het stuurgetik-tak, krijg ik vanuit daar heel wat moeilijke geluiden te horen. Vooral als ik een drempel alleen met links neem, of

een gewone verhoging/verlaging op de weg. Een harde tok niet echt gekraak alsof er wat los zit. Rechts heb ik er geen last van en hoor ik ook niets.

Kijk eens even naar je schokdemperpatronen. Zitten ze goed vast? Lopen ze goed vrij? Ook kan het je stabilisatorstang zijn. Oftewel: even onder de auto kruipen en wat rammelen...

SNELHEID : 90km/h 5e versnelling 10,6liter op 100km

SNELHEID :120km/h 5e versnelling 12,9liter op 100km

 

Ik heb 2 andere zespitters gereden, maar dit scoort, ook naast de fabriekgegevens of autoweek wel enorm hoog voor een handgeschakelde zescylinder, vinden jullie niet? Ik verbruik nu nog meer dan mijn oom zijn 535i.

Deze waarden zijn inderdaad veel te hoog. Dus tenzij je met wind tegen reed (het waait nogal hard op het moment) duidt dit volgens mij wel op een probleem. Bij 90 kmh mag hij ongeveer 9.0 l/100km gebruiken, bij 120 ongeveer 10.5 l/100km. Dit zijn de waarden van mijn auto (vergelijkbaar, maar variant). Omdat hij geen storingen geeft, zou ik toch eens gaan kijken naar weerstand in de aandrijflijn. Als je vanuit stapvoets je koppeling intrapt, komt hij dat soepeltjes tot stilstand of gaat dat met een ruk?

 

Let bij vergelijking met andere auto's (bijvoorbeeld een BMW) op, VW zespitters zijn (ook in mijn ervaring) echte zuipschuiten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

mmm, heel wazig. Toch maar eens langs de dealer...

Wat die geluiden betreft: even checken of er niks los zit. Als dat niet het geval is, eerst maar eens die fusee aanpakken, kijken wat je dan eventueel tegenkomt en of daarna die problemen nog steeds aanwezig zijn...

EDIT: Dexter was me voor :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even rondvragen, ik hoor inderdaad meer klachten van de dealer, maar over die van mij ben ik dik tevreden. (Huiskes-Kokkeler Hengelo). Er moet er toch vast wel een in de buurt zijn waar je wel serieus geholpen wordt? Over de grens (Aachen) misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de fusee kogel heeft speling dat hebben we tog gekonstateerd .

dat is dat getok in de stuurinrichting .

en je hoort dit ook op slechte wegen of verkeersdrempels .

we gaan daar zaterdag wel extra aandacht aan besteden .

en dat hoog verbruik zullen we ook proberen op te sporen ,ik zal zaterdag eens een bougie uitdraaien om te kijken hoe lang dat die er al in zitten .

het verbruik gaat ook omhoog door die slechte banden die de vw garage er op gelegd heeft om de auto aantrekelijker te maken , daarom dacht ik dat er een wiellager kapot was omdat die banden zo suizen .

no panic we will fix it all .

grz guy .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

damned, ontmaskerd .

ook bougies nakijken en dat is dan echt alles :embarassed:

we hadden vorige zaterdag niet genoeg tijd om alles te maken , en ook het probleem dat alles sluit rond 12 u dus onderdelen halen gaat dan niet meer , dan maar uitstellen voor de week er op .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

sorry menno heb het een beetje laat gelezen .

ben tot nu int hospitaal geweest ze hebben mijn broer rudi langs achter op topsnelheid (+-90per uur )aangereden terwijl hij stilstond te wachten achter een truck die voor hem aant manoevreren was .

gelukkig heeft hij die zware land rover die je op de parking gezien hebt aan de garage .

die andere auto een renault kangoo zag er lief uit ( plat vanvoor).

rudi zelf heeft een zwaar verschot in de nek ( gelukkig niks erger).

kom maar gewoon naar de garage zaterdag rond 9 u dan zien we wel wat we kunnen maken .

ps: die banden zijn de goede maat (dunlop wintersport) .

 

moderators sorry als dit even of topic is .

grz guy .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
- Mijn linkerkant bij het wiel, geeft bij een koude start flink wat lawaai.

Samen met het stuurgetik-tak, krijg ik vanuit daar heel wat moeilijke geluiden te horen. Vooral als ik een drempel alleen met links neem, of

een gewone verhoging/verlaging op de weg. Een harde tok niet echt gekraak alsof er wat los zit. Rechts heb ik er geen last van en hoor ik ook niets.

 

Dat is vrij wel zeker een draagarm. Had ik ook last van een harde tik, of rammel bij oneffenheden in de weg (drempel, inrit- uit rit). Soms ook waarneembaar bij abrupt remmen. Bij was het een van de onderste draagarmen.

 

Het verbruik van je auto is wel behoorlijk hoog. Moet je zeker naar laten kijken. Wel een vraag je nog, is dat bij een warme motor of koude motor? Ik neem aan een goed warme motor (dus minuutje of 10-15 gereden). Bij koude motor en koud weer had ik hem nooit op actueel verbruik staan, werd ik niet zo vrolijk van zeg maar. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat is vrij wel zeker een draagarm. Had ik ook last van een harde tik, of rammel bij oneffenheden in de weg (drempel, inrit- uit rit). Soms ook waarneembaar bij abrupt remmen. Bij was het een van de onderste draagarmen.

 

 

Ben vandaag bij Guy geweest en het blijkt dat het de bovenste draagarmen (3stuks als ik het goed zeg) zijn met een behoorlijke speling. Dus dat wordt aan beide kanten het vernieuwen! Eerst eens 6 nieuwe bougies morgen en de winterbandjes van Dunlop Wintersport en dan na de wintersport de rest...

 

 

Het verbruik is al omlaag gekelderd. 5 dagen na de grote beurt bij Guy en Appi heeft de auto zich blijkbaar opeens aangepast. Nu verbruik ik met een redelijke snelle rit, (55km) autosnelweg, stuk binnendoor en een 80weg een 11,4-12,0 liter.

 

 

Bij koude motor en koud weer had ik hem nooit op actueel verbruik staan, werd ik niet zo vrolijk van zeg maar.

 

Ik tank gelukkig op de zaak, dus kan de btw afschrijven van de benzine, dat scheelt een stuk. Maar het is inderdaad geen prettig gezicht, 180km/h trouwens ook niet met het actueel verbruik in zicht. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden