Ga naar inhoud
  • 0

Alleen lichte overslag bij stationair


Squilly

Vraag

Dacht ik toch alles voor elkaar te hebben houd ik toch nog een probleempje achter de hand.

 

Mijn Passat TSI (BZB) rijdt helemaal prima na alle ellende. Readiness goed, nog kapotte waterpomp gehad, alles vervangen zoals eerder beschreven alleen nu heb ik random overslag bij stationair.

Een paar keer op verschillende cilinders. Bij een motorbelasting van onder de 20% komt het vaker voor dan wanneer b.v. De airco meedraait (belasting 23-25%). Geen stotteren niet inhouden en geen vermogensverlies. Althans niet gevoelsmatig. Enige wat mij opvalt is dat de de timing erg varieert bij stationair; van 0,8 vBDP tot soms wel 14,8 vBDP. Bij normaal rijden is hij constant. Na een hogere waarde volgt meestal overslag op een willekeurige cilinder. Geen foutmeldingen (moet je meer dan 150 overslagen hebben geloof ik) alleen wel het probleem dat ik bij de basic settings de fueltrim niet kan instellen. Lambda schiet naar 17,2% en resultaat is "systeem niet ok". Daarna wel melding van te rijk brandstofmengsel. Altijd op cilinder 1.

 

Wie kan mij hier meer over vertellen zodat ik misschien het probleem kan oplossen? Heb ik weer een uitdaging in het vooruitzicht 🫣🫣

 

Overigens ,zie mijn vorige posts over wat er allemaal vervangen is.

 

Alvast dank mensen.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
was de PCV klep al vervangen? Nokkenasverstellersolenoid?
PCV is vervangen inclusief slang naar inlaatspruitstuk. Nokkenasverstellersolenoid nog niet. Kan ik die "gewoon" vervangen zonder alles los te moeten halen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
PCV is vervangen inclusief slang naar inlaatspruitstuk. Nokkenasverstellersolenoid nog niet. Kan ik die "gewoon" vervangen zonder alles los te moeten halen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Euh, ah, oeps. Weet het al weer. Ga ik bestellen en kijken wat dat eventueel oplevert.

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Euh, ah, oeps. Weet het al weer. Ga ik bestellen en kijken wat dat eventueel oplevert.

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Beste mensen,

Het even geduurd maar hierbij een terugkoppeling.

De nokkenasversteller solenoid is vervangen. Kleine en eenvoudige ingreep echter heeft het niet gewenste resultaat opgeleverd.

Komende week mijn 2 laatste strohalmen. De distributieketting vervangen en de krukassensor. Ketting helemaal volledig met geleiders en alles. Als dat het niet oplost dan weet ik het niet meer. Momenteel is de overslag wel minder alleen het is en blijft aanwezig bij stationair. Starten is soms ook nog steeds een probleem.

Helaas zijn wij niet in staat om een andere auto aan te schaffen dus we moeten het met deze doen. Héél eerlijk: wil hem ook niet kwijt

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een hele terechte vraag. Schaam me voor het uitblijven van een terugkoppeling. 

Het probleem is NIET opgelost😒

We hebben de krukassensor, de Nokkenassensor, de ketting met rails, de bobines, de nokkenasversteller solenoid en de bougies vervangen. Niets heeft geholpen. Het is weliswaar wat verbeterd maar stationair in P of N geeft nog steeds lichte overslag. Nog steeds random dus niet 1 cilinder die we als boosdoener kunnen aanwijzen. In D of S alleen 1 of 2 keer overslag bij afremmen voor een verkeerslicht o.i.d. Rijdend geen enkele overslag. Alles in basis teruggezet, andere Codering versnellingsbak geprobeerd maar dat maakt geen enkel verschil. Lekdetectie gedaan (helaas geen rookmachine maar wel remmenreiniger) zonder enig resultaat. Compressie gemeten, geen afwijkingen. Nieuw luchtfilter en tijdelijk een andere LMM, geen verandering. Lambda doorgemeten: alle waardes zoals ze horen te zijn en een compleet goede readiness qua katalysator. 

Volgens mij is nu nog het enige om de motor te vervangen maar dat gaat me te ver 🤭

Tot overmaat van ramp bleek de klem van de laadluchtslang gisteren ook nog eens naar zijn grootje, waardoor deze van het gasklephuis af schoot op de Autobahn. Provisorisch gefixt en morgen nieuwe klem binnen. 

A.s. maandag lange en verre reis voor de boeg. We vetrekken dan permanent naar Spanje dus de auto moet wel goed zijn. De overslag ga ik maar voor lief nemen want op de snelweg heb ik er geen last van.

Nieuwe banden, blokken en schijven voor, hulpveren en een nieuw ashoesje rechtsvoor wielzijde want daar zat een scheurtje in. Hij zou nu ook voor de import in Spanje goed moeten zijn.

Weet niet of er nog iemand ideeën heeft due nog zou kunnen doen want mijn bronnen zijn opgedroogd. 

Ik blijf gewoon lid hier want zelfs als ik een andere auto ga kopen in Spanje zal het weer een Passat worden. Het zijn voor mij toch de fijnste auto's en ben er ook gewoon fan van.

Mocht er nog verandering in komen dan meld ik me zéér zeker weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 minuten geleden, R-line zei:

Heb je de motor al eens intern laten reinigen dmv Walnutblasting of een andere methode en andere (betere) brandstof geprobeerd?

Nee dat nog niet. Walnutblasting is nog een optie idd. Andere brandstof doet ook niks. Shell V-Power geprobeerd op 2 volle tanks. Geen verschil. Tank normaal altijd in Duitsland Super 98 e5. Ik denk dat het idd te maken heeft met vervuiling van kleppen e.d. Als we in Spanje zijn ga ik daar maar eens naar kijken. In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dezelfde auto en de mijne slaat ook over, dat merk je bij stationair, voel je soms even schudden. Ik lees hem wel eens uit met VCDS en dan zie je diverse misfires, ik weet niet of dat het overslaan/schud gevoel geeft. Een tijdje een walnutblasting laten uitvoeren en dat merk je wel, hoewell het schudden tijdens stationair niet helemaal weg is. Als je op de foto's ziet wat een troep er rond de kleppen zit vraag je je af waar dit allemaal vandaan komt.Ik tank overigens altijd normale E10, alleen in de vakantie in de bergen E5 met hoger octaan, dat rijdt toch iets beter.

Nog een vraag, heb jij ook het bekende probleem met de zuigerveren en heb je daar iets aan laten doen?

aangepast door R-line
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb dezelfde auto en de mijne slaat ook over, dat merk je bij stationair, voel je soms even schudden. Ik lees hem wel eens uit met VCDS en dan zie je diverse misfires, ik weet niet of dat het overslaan/schud gevoel geeft. Een tijdje een walnutblasting laten uitvoeren en dat merk je wel, hoewell het schudden tijdens stationair niet helemaal weg is. Als je op de foto's ziet wat een troep er rond de kleppen zit vraag je je af waar dit allemaal vandaan komt.Ik tank overigens altijd normale E10, alleen in de vakantie in de bergen E5 met hoger octaan, dat rijdt toch iets beter.
Nog een vraag, heb jij ook het bekende probleem met de zuigerveren en heb je daar iets aan laten doen?
Ik heb geen problemen met de zuigerveren gehad. Dat is allemaal goed. Als hij overslag heeft voel ik dat idd als schokjes. Wanneer de auto half warm is (na een rit bv) dan heeft hij soms, niet altijd, moeite met starten. Ik weet ondertussen dat een klein beetje gas bij geven het probleem omzeilt.
Verder rijdt hij prima. Geen hoog verbruik, geen olie verbruik of koelvloeistof. Wat wel opvalt is het feit dat hij meer roet dan normaal. Ik heb nu een flesje van Toralin er ingegooid om te zien wat dat doet. Ik laat het weten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat is het olie verbruik

Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk


Helemaal niks. Noch olie noch koelvloeistof verbruik. Olie is schoon zo ook de koelvloeistof.

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als de PCV van een goed merk is zou ik zeggen dat de interne vervuiling dat veroorzaakt, met al dan niet ook vervuilde injectoren.
al die sensoren is jammer geld. Heb je de meest recente motorsoftware ook al?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
als de PCV van een goed merk is zou ik zeggen dat de interne vervuiling dat veroorzaakt, met al dan niet ook vervuilde injectoren.
al die sensoren is jammer geld. Heb je de meest recente motorsoftware ook al?
PCV is origineel VW. Injectoren zijn niet zo lang geleden vervangen. Ik deel je mening dat het interne vervuiling moet zijn. Ben naar Spanje gereden (1980 km) en nog steeds geen verandering. Ook "roet" hij behoorlijk veel. Wat zou jij adviseren voor een goede interne reiniging van het systeem?

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
roeten is zeker niet goed, dat betekend een verkeerd mengsel, walnutblasting is de enige goede manier.
Moet dan maar gaan gebeuren. Zal eerst moeten zoeken naar een betrouwbare garage die dit kan en doet. Aangezien Spanje nu mijn nieuwe thuisland is geworden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden