Ga naar inhoud
  • 0

Passat 2.0tdi foutcode EGR 005187 (maar EGR volledig weggeschreven)


conso79

Vraag

Dag allen,

deze ochtend startte ik de passat en toen ik wou wegrijden, viel hij stil. Uitlezen bracht foutcode 005187 - potentiometer egr too low (P1443) als resultaat. Foutmelding wissen, geen oplossing.

Ik kan er - en zal er waarschijnlijk - helemaal naast zijn maar de EGR is jaaaren geleden volledig afgedopt en weggeschreven in ECU door vagtechniek. Kan de EGR dan nog wel voor zo'n foutmelding zorgen?

En wat stellen jullie voor als oplossing voor dit probleem?

Alvast duizendmaal dank voor jullie advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank Matthijs, heb geen roetfilter, enkel een kat, maar het probleem lag aan de stekker die niet meer correct in de EGR zat. Het plastic klepje van de connector was afgebroken, lang geleden al zoals elke connecter die je los moet hebben, en de stekker zat er nu niet meer helemaal in. Probleem opgelost.

 

Wel een potentieel nieuw probleem opgemerkt, en misschien wel wat erger, maar daar maak ik een apart topic voor aan.

Excuses om jullie tijd en inzet te vragen voor een domme losgekomen stekker... Hij zat er nog op dus had het niet meteen gezien. Dank voor de hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hartelijk dank voor je reactie Matthijs. Het is de eerste keer dat ik er problemen mee heb dus ik weet niet goed wat ze gedaan hebben.

Als ik de foutcode opsnor, spreekt met over een kans dat de potentiometer van de EGR stuk kan zijn, betreft dit het onderdeel met nummer 1K0906283A? Dit is makkelijk te vervangen dus zou mijn eerste stap zijn, wat denk je?

Het is een passat 2.0 tdi van 2007 (BMA), +400.000km met originele potentiometer dus kan zeker stuk zijn natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik het uittrek, krijg ik dezelfde foutmelding dus ik heb alvast het onderdeeltje besteld (1K0906283A), hopelijk kan dit het oplossen. Zal het resultaat posten als ik het heb aangekregen en vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
21 hours ago, Vdub said:

dat onderdeel zal niet helpen denk ik, dat is nl alleen maar een solenoid, potentiometer zit op de egr-klep zelf

 

Is die potentiometer op de egr klep ook apart te vervangen of moet heel de egr-klep vervangen worden?

Toch begrijp ik niet goed waarom de egr-klep nog parten kan spelen als deze volledig is afgedopt én weggeschreven voor vagtechniek, hoe kan dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
19 hours ago, Diver said:

image.thumb.png.84925b002c7e9cada69fd71d23b54b07.png

Hartelijk dank Jan, onderdeel is besteld, we zullen zien of het vervangen van dit onderdeel voldoende is. Het zou heel fijn zijn want dit onderdeel is makkelijk bereikbaar, de egr klep daarentegen, dat is een hele klus en zeer slecht bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dag allen, vandaag het onderdeeltje (1K0906283A) vervangen maar de foutcode komt onmiddellijk terug na wissen. Ik heb de auto nog wel niet gestart - de tijd laat het me niet toe om er nu mee te gaan rijden, maar als de foutmelding onmiddellijk na wissen terugkomt, denk ik niet dat het dit onderdeeltje is dat stuk was. Wel vreemd dat ik, als ik het 'oude' onderdeeltje loskoppelde, geen extra foutmelding kreeg, daarom dat ik echt dacht dat het dit stukje was dat defect was.

 

Hebben jullie enig idee wat het nog kan zijn? Matthijs sprak van een ander onderdeel op de EGR zelf, hebben jullie een onderdeelnummer? Is dit onderdeel apart te vervangen? Of moet ik de ganse EGR vervangen?

Is het niet raar dat ik mogelijk een EGR zou moeten vervangen terwijl ik hem net voor die reden heb laten wegschrijven? Er werd me door vagtechniek verzekerd dat de EGR helemaal geen functie meer zou hebben dus dan vind ik het opmerkelijk dat 1) een onderdeel dat niet meer wordt gebruikt alsnog stuk gaat en 2) als het dan toch stukgaat, ik het volledig moet vervangen terwijl het niet meer zou mogen functioneren.

Dit laatste is uiteraard een stukje geschreven uit ontgoocheling maar hopelijk kunnen jullie dit ook een beetje begrijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zoals ik al eerder schreef, afhankelijk van wat de tuner (aan blokken) foutcodes heeft weggeschreven kun je toch nog fouten mbt de EGR krijgen.
Soms zet de tuner de EGR-klep maar voor 99% dicht om de werking van het roetfilter niet te beïnvloeden, dan kun je alsnog wel fouten mbt de EGR krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden