Ga naar inhoud
  • 0

Auto rijdt niet weg in "D"-stand


Robert1981

Vraag

Ik heb sinds een paar weken een storing in m'n auto zitten en helaas kan de dealer niks vinden.

 

De storing zit er niet altijd in. Dat is juist het vervelende. Zo nu en dan krijg ik een storingsmelding als ik de auto start.

Als ik de schakelpook in de "D" zet en geef vervolgens gas, gebeurd er niets. Alleen het toerental gaat omhoog. Het is net of de auto in z'n vrij staat. Als ik daarna de sleutel uit het contract haal een de auto opnieuw start, kan ik probleemloos wegrijden. Alleen het lampje van het motormanagement blijft dan branden. Na 3x zonder problemen gestart te hebben gaat dat lampje weer weg.

 

Ik heb dit probleem in de zomer ook gehad. Toen is het regelapparaat van de brandstofpomp vervangen. Storing is daarna een paar maanden weg gebleven

 

Auto heeft nu inmiddels 2x bij de dealer gestaan.

1ste keer uitlezen hebben ze niks kunnen vinden. Ze hebben toen alles gereset. Met dealer afgesproken dat ik weer langs zou komen als de storing weer terug was gekomen. Dat gebeurde 2 weken later.

 

Auto weer uitgelezen. Niks kunnen vinden.

Vermoeden van de dealer is kortsluiting in het motorregelapparaat of een breuk in de kabelboom. 20% van de kabelboom konden ze makkelijk bij dus die hebben ze gecontroleerd. Ook alle sensoren zijn gecontroleerd. Helaas niks kunnen vinden.

 

Ik ben nu voor mezelf een logboek aan het bijhouden wanneer de storing precies optreedt.

 

Dat doe ik dan in stappen:

- sleutel in het contract,

- even wachten,

- auto starten,

- even wachten,

- schakelpook in "D".

 

Als ik op deze manier de auto start komt de storing niet terug maar het is me opgevallen als ik de auto te snel start (zonder even te wachten) dat de storing er weer is. Dat is inmiddels 3x voor gekomen.

Ik weet alleen niet precies na welke handeling de storing terug komt.

 

Is er iemand die dit probleem kent en wat er eventueel aan gedaan kan worden?f0edeb9dc3d736d524bf15e8d514bf55.jpg

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

die gebruiken geen vcds en als je pech hebt kijken ze met half oog.
Waarschijnlijk hebben ze alleen naar module 2 gekeken (DSG) en niet naar bijv je ABS (module 3) waar de ESP storing staat die jij in je display hebt.
Wat ik ook laatst ook heb gezien is een probleem met een microschakelaar in de hendel. Dat was wel bij een Golf 7.

Maar wat ik bedoel te zeggen, met VCDS of iemand die iets meer tijd neemt om uit te lezen, heb je een overzicht van de fouten.
En kun je ook zien wat er gerelateerd is.
 

 

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lijkt wel of de communicatie eerst opgang moet komen. Als je het langzaam doet geen fout. Als je het nu eerst doet zonder fout, de auto uit zet en dan daarna het vlug achter elkaar doet, heb je dan wel weer de fout. Je zit dan in de tijd dat je nog geen canbus rust heb namelijk.

via tapatalk



Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

1.4 tsi? Oftewel de goede oude DQ200? Kans bestaat dat de mechatronic de boosdoener is.

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 22-12-2021 at 08:57, Diver said:

Lijkt wel of de communicatie eerst opgang moet komen. Als je het langzaam doet geen fout. Als je het nu eerst doet zonder fout, de auto uit zet en dan daarna het vlug achter elkaar doet, heb je dan wel weer de fout. Je zit dan in de tijd dat je nog geen canbus rust heb namelijk.

via tapatalk


 

Ik heb dit vandaag geprobeerd maar ging zonder problemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 22-12-2021 at 09:49, Diver said:

Dus uitlezen met VCDS

via tapatalk

 

Ik heb vandaag mijn buurjongen gesproken. Hij vertelde me een paar maanden geleden dat hij een programma heeft om het e.e.a. aan opties aan en/of uit zetten.

Vandaag gevraagd en dat doet hij met vcds 😃. Ik helemaal happy. Binnenkort (of als het probleem zich voordoet) gaan we de auto uitlezen in de hoop hier iets uit te kunnen halen.

Ik breng jullie op de hoogte zodra we dat gedaan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er schoot me vandaag nog iets te binnen. Toen ik de auto een paar weken in het bezit had kreeg ik regelmatig een storing "bandenspanningscontrole nu niet beschikbaar" (zie foto). Banden op spanning gebracht en gereset verhielp het probleem niet.

Ik heb de auto terug naar de garage gebracht waar ik hem gekocht had. Daar vertelde ze mij dat er geen bandenspanningscontrole systeem in de auto zat en dat ze het controle systeem uitgeschakeld hadden zodat ik geen (onterechte) meldingen meer zou krijgen. 

Niet veel later kreeg ik dezelfde storing die als die zo nu en dan in de auto zit. Toen heb ik de auto naar een VW dealer in de buurt gebracht en daar is (op kosten van de aankoop garage) het regelapparaat van de brandstofpomp vervangen. Probleem is een maand of 2 weg geweest en daarna weer terug gekomen.

De VW dealer waar de auto onlangs 2x is uitgelezen en is gecontroleerd, heeft het vermoeden dat er af en toe kortsluiting in het motorregelapparaat zit of ergens een breuk in de kabelboom zit.

Nou heb ik op dit gebied van auto's niet veel ervaring, maar ben met mijn werk al 20 jaar storingsmonteur. Kan het zijn dat al deze storingen dezelfde oorzaak hebben? 

 

WhatsApp Image 2021-06-24 at 18.29.46.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden